Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Stridis elverk

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 18:19:21, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag "råkade" köpa ett elverk för några dagar sedan... :vissla:
Bathso maskin har ju upphört och i torsdags var det nätauktion på en del av sakerna. Ett elverk kan ju alltid vara bra att ha. Det enda jag vet om det är att motorn har inte satt sig. Sålt som "Elverk 16kW, status okänd", samt vad som syns på bilderna som förgoppningsvis kommer i nästa inlägg. Jag sitter på mobilen just nu och lyckas inte infoga bilder i inlägget.

Jag hämtade hem prylarna innan idag men inte hunnit göra något mer än sätta batteriet på laddning. Något speciellt jag ska tänka på när jag försöker starta upp det, mer än möjlighet att strypa lufttillförseln om motorn rusar? Är det obra att starya utan belastning på generatorn och utan jordspett?
Förhoppningsvis så ska jag hinna pilla lite i kväll när jag kommer hem. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Stridis2 (trådstartaren)

#2 » 18:23:35, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök att infoga bilder via TT.BildBildBildBildBild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#3 » 22:13:37, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska inte vara några problem att provstarta obelastat och utan jordspett. Ha gärna en voltmeter inkopplad så du kan stänga av om spänningen skenar iväg av någon anledning (fel på spänningsregulator t ex).

Jordtaget är till för att en ev jordfelsbrytare säkert ska kunna lösa ut vid jordfel i den maskin som matas från elverket. Och för den delen för att minska risken för otrevligheter vid s k dubbelt jordfel (antag kortslutning till jord någonstans mitt på en av generatorns lindningsfaser och samtidigt kortslutning från en annan fas till jord utanför elverket).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2 (trådstartaren)

#4 » 00:08:25, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen skulle jag lagt mig för länge sedan, men jag var bara tvungen att smyga ut i verkstaden när jag kom hem från träningen i kväll. När jag lastade in elverket hade jag provat på startnyckeln, men maskineriet var stendött. Satt ett snyggt batteri i som var märkt "OK", men ingen vet när det var OK. Slängde på laddaren och batteriet verkade ta ström som det skulle.
I kväll provade jag igen. Lika stendött! Undrar om detta kan vara problemet?
Bild

Jordkabeln var av där den går in i chassit. Klämde på kabelskon igen, och nu fungerade strömmen. Lossade luftfiltret och hade en bit masonit redo om motorn skulle rusa. Det fanns lite bränsle i tanken men fyllde i kanske 10 liter ny diesel. En dl vatten gick i kylaren. Sedan provade jag starten. Motorn hostar igång direkt! :uupps:
Efter några sekunder ökar jag gasen. Motorn svarar först som den ska men börjar efter ett litet tag pluddra och tappa varv, ungefär som när den inte får tillräckligt med bränsle. Till slut dör den. Efter ett tag provstartat jag igen. Motorn startar men går dåligt för att till slut självdö.
Får kolla bränslefilter i morgon. Det läcker även lite därifrån.
Det roliga är att maskinen verkar vara i princip oanvänd. Färgen är kvar på kuggarna i svänghjulet, luftfiltret såg helt nytt ut, likaså ljuddämpare och grenrör.
Bild
Bild
Bild
Bild

Skyddet över elanslutningen var kanske inte det vakraste och mest proffsiga jag sett... :vissla:
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#5 » 10:38:55, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har viktigare saker för mig, så jag borde inte gå ut i verkstaden, och jag borde verkligen inte sitta här, men ibland är det svårt att hålla sig. :vissla:
Jag gick förbi elverket och det såg så ensamt och längtande ut så jag kunde inte låta bli. Tänkte kolla om det kom bränsle förbi filtret. Det sitter en fin liten mässingskran innan filtret. Misstänker det fungerar som en kulventil fast eventuellt med ett cylindriskt ämne istället för en kula. Ett fastlött runt stift som handtag. Jag hade ställt detta vinkelrätt mot in- och utgångarna i går kväll när jag slutade experimentera med elverket, så det var bara att börja lossa filterkoppen (är alltså ett insatsfilter). Efter redan ett varv på skruven som håller filterkoppen börjar det rinna diesel, och det slutar inte. Så här mycket kan det inte vara i den lilla ledningen tänker jag och ställer om bränslekranen längs med in- och utloppet. Då slutar det rinna bränsle. :uupps: Man har alltså gjort kranen "fel". Jaha, bara att skruva fast filtret igen, öppna kranen och provstarta. Motorn går, men ganska ojämnt. Ibland nästan dör den, men den återhämtar sig varje gång. Efter någon minut så går den rent och på fullvarv. :hurra: Generatorns mätare visar på nästan 400 volt men är lite ojämn. Jag har inte kopplat in någon belastning på generatorn ännu, få se vad som händer då... :klia: Inte heller mätt spänningen med något bättre instrument än det inbyggda.
Det droppar tyvärr lite kylvätska från motorns "övre" del (den är liggande så det blir från motorns vänstra del), skulle gissa på ventilkåpspackning eller topplockspackning.

Jag söker efter en bruksanvisning till motorn. den heter Changfa ZS1115GNM. Jag har hittat till G-modellen (utan NM i slutet) men skulle gärna få tag på rätt. Någon som är duktigare än jag på att söka?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magirus

#6 » 11:07:48, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag har viktigare saker för mig, så jag borde inte gå ut i verkstaden, och jag borde verkligen inte sitta här, men ibland är det svårt att hålla sig. :vissla:


Full förståelse för dessa företeelser :shake_hands:
Man sitter här o häckar o trycker "uppdatera" om å om igen..... :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

igelkottar

#7 » 11:09:43, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad vore livet om man inte kunde sitta här några gånger om dagen. :buga: :thummar:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Stridis2 (trådstartaren)

#8 » 12:31:44, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just den här gången var det faktiskt inte sitta-för-länge-vid-datorn-syndromet. Jag var ute och jobbade, sprang förbi elverket, var bara tvungen att prova och sedan blev jag så glad att jag måste dela detta med er.

(Om någon undrar över detta inlägget så är jag inne och äter just nu. Ska strax ut och fortsätta gräva plinthål...)
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#9 » 22:21:54, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var tydligen en sminkad gris i säcken jag köpte... :???:

Det var på tok för mycket olja i motor, och det läckte en aning vatten från, som jag tolkade det hela, ventilkåpspackningen. Jag var lite orolig för att det var topplockspackningen som var gången och att vattnet kom in i oljan samt smög ut vid ventilkåpan, så för att vara på den säkra sidan bytte jag olja. Denna var riktigt svartklumpig och äcklig! :huh:
I med bättre begagnad olja och startade motorn, gick hur lätt som helst. Efter ett litet tag börjar det droppa vatten igen, precis underkant av ventilkåpspackningen. Låter motorn gå lite längre. Då rinner det mer och jag ser var det kommer ifrån. En stråle ut ur topplocket! :uupps:
Efter att ha brukar lite våld med en skruvmejsel och stålborste så visar det sig att motorn har troligen frusit någon gång. Övre delen av toppen har sprängts loss runt mer än halva omkretsen. Istället för att laga på ett korrekt vis har man bara spacklat igen hela härligheten, till och med utan att knacka ner den uppfläkta delen. :klia:
Återstår att se vad man gör åt det hela, men tiden är en bristvara, och lusten blev klart mindre på ett ögonblick... :vissla:

Bild
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dc_lindberg

#10 » 04:50:21, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

...nu tog du väl ändå i ?!
:insomnia:
Jag som pushar för 12V 0.7-2.8kW (55-200A), å så kommer du över 380V 15kW ?!
[Trädgårdsmaskiner] 12V elverk, bygga elverk, elverk
Grattis!
:bira:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stridis2 (trådstartaren)

#11 » 21:37:58, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst, DC, så tar jag ut liiite mer effekt ur mitt än vad du kommer att ta ut ur ditt. Men å andra sidan kan jag tänka mig att bära upp ditt till balkongen på fjärde våningen (eftersom hissen inte fungerar pga strömavbrott), men jag har inte så stor lust att bära upp mitt... :djaevul:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se