Jag har viktigare saker för mig, så jag borde inte gå ut i verkstaden, och jag borde
verkligen inte sitta här, men ibland är det svårt att hålla sig.
Jag gick förbi elverket och det såg så ensamt och längtande ut så jag kunde inte låta bli. Tänkte kolla om det kom
bränsle förbi filtret. Det sitter en fin liten mässingskran innan filtret. Misstänker det fungerar som en
kulventil fast eventuellt med ett cylindriskt ämne istället för en kula. Ett fastlött runt stift som
handtag. Jag hade ställt detta vinkelrätt mot in- och utgångarna i går kväll när jag slutade experimentera med elverket, så det var bara att börja lossa filterkoppen (är alltså ett insatsfilter). Efter redan ett varv på skruven som håller filterkoppen börjar det rinna diesel, och det slutar inte. Så här mycket kan det inte vara i den lilla ledningen tänker jag och ställer om bränslekranen längs med in- och utloppet. Då slutar det rinna bränsle.
Man har alltså gjort kranen "fel". Jaha, bara att skruva fast filtret igen, öppna kranen och provstarta. Motorn går, men ganska ojämnt. Ibland nästan dör den, men den återhämtar sig varje gång. Efter någon minut så går den rent och på fullvarv.
Generatorns mätare visar på nästan 400 volt men är lite ojämn. Jag har inte kopplat in någon belastning på generatorn ännu, få se vad som händer då...
Inte heller mätt spänningen med något bättre instrument än det inbyggda.
Det droppar tyvärr lite kylvätska från motorns "övre" del (den är liggande så det blir från motorns vänstra del), skulle gissa på ventilkåpspackning eller
topplockspackning.
Jag söker efter en bruksanvisning till motorn. den heter Changfa ZS1115GNM. Jag har hittat till G-modellen (utan NM i slutet) men skulle gärna få tag på rätt. Någon som är duktigare än jag på att söka?