Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Vatten pump

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

Kröll (trådstartaren)

#1 » 18:12:49, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej där ,
Vet ej vart jag skall ställa den här frågan ( Forum )

Har en grävd brunn här på tomten .Som är 5-10 meter djup ,och vill använda den till att vattna gräs och ha spridare på .Och även kunna vattna blommor med.

Och nu till frågan ; Vad skall jag ha för en Dränke pump till det ?

Styrka?
Mängd vatten ?
Kröll
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:07:23, 09-03-2009
Ort: Helsingborg
Maskintyp: Ej angivet



kimmen

#2 » 19:00:40, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en vanlig billig pump, för sughöjden skull, sänk ner den så långt du kan i brunnen med en lina/ketting, enklare och billigare kan det inte bli
Finns säkert på blocket

Annars så blir det en dränkbar pump med hö. kostnad och sämre kapasitet
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#3 » 19:46:17, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dränkpumpar har sällan större tryckhöjd än ca 5 m. Åtminstone hos Biltema så brukar det finnas ett diagram i bruksanvisningen som visar pumpkaraktäristiken, man brukar kunna ladda ner bruksanvisningen och läsa på före köp.

Tidigare i sommar skulle jag länsa en grävd brunn som var 8 m djup. Biltemadränkpumpen som jag hade köpt för ändamålet fungerade till en början men när nivån hade sjunkit någon meter var det knappt att det ens rann något vatten ur slangen. Jag fick ta en pump till (från en kasserad pumpautomat med hydropress) och seriekoppla med dränkpumpen, för att få lite fart på länsningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kröll (trådstartaren)

#4 » 21:43:14, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en vanlig billig pump, för sughöjden skull, sänk ner den så långt du kan i brunnen med en lina/ketting, enklare och billigare kan det inte bli

Ja jag testat 2 st vanlig billig pump dränk pumpar men blir ingen fart ,så ja kan ha spridare på slangen , jag har testat med så kallad brand slang ,skall kanske vara en hård slang ?
Kröll
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:07:23, 09-03-2009
Ort: Helsingborg
Maskintyp: Ej angivet

RD350

#5 » 21:50:51, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En "vanlig" dränkbar pump funkar nog inte till spridare. Biltema har billiga hydropresser, jag hade testat med en sån. De dränkbara pumparna kör nog bara runt vattnet i pumpen när mottrycket blir för högt (tror jag...)
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

torbjorn_forsman

#6 » 21:53:14, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle tro att det kimmen menade med en "vanlig billig pump" inte är en dränkpump utan en billig pumpautomat eller s k jetpump.
Exempelvis något i stil med Jula 731126 eller 001597.

Titta på specarna för pumpen när det gäller tryck och flöde, det är bra om det finns ett diagram med pumpkaraktäristiken som du kan studera före köp.
På trycksidan spelar det ingen roll vilken typ av slang du har, det avgörande är att den har lämplig diameter och att den passar till de slangkopplingar och anslutningar du har. Som sugslang måste det dock vara en slang som inte kan sugas ihop.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#7 » 22:04:35, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kröll skrev:Köp en vanlig billig pump, för sughöjden skull, sänk ner den så långt du kan i brunnen med en lina/ketting, enklare och billigare kan det inte bli

Ja jag testat 2 st vanlig billig pump dränk pumpar men blir ingen fart ,så ja kan ha spridare på slangen , jag har testat med så kallad brand slang ,skall kanske vara en hård slang ?


Nej, använd inte en dränkpump, använd en helt vanlig pump med backventil som inte är dränkbar.
För minska sughöjden, sänk ner den till ca.1 - 2 m över vattenytan, den kommer att trycka upp vatten ordentligt
Där kan den hänga i en kätting över sommaren
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#8 » 22:07:53, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:För minska sughöjden, sänk ner den till ca.1 - 2 m över vattenytan, den kommer att trycka upp vatten ordentligt
Där kan den hänga i en kätting över sommaren


Det är lite lömskt om man har en brunn där vattennivån varierar kraftigt.
Annars fungerar det ofta bra med en dränkpump i brunnen, seriekopplad med en pumpautomat som står uppe på marken. Se bara till att dränkpumpen är så stor att det inte är den som begränsar flödet i hela anläggningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#9 » 22:21:44, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
kimmen skrev:För minska sughöjden, sänk ner den till ca.1 - 2 m över vattenytan, den kommer att trycka upp vatten ordentligt
Där kan den hänga i en kätting över sommaren


Det är lite lömskt om man har en brunn där vattennivån varierar kraftigt.
Annars fungerar det ofta bra med en dränkpump i brunnen, seriekopplad med en pumpautomat som står uppe på marken. Se bara till att dränkpumpen är så stor att det inte är den som begränsar flödet i hela anläggningen.


Ska det vara billigt får man ha lite kol
Man får vad man betalar för
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se