Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Fulmek

299 inlägg • Sida 12 av 20
Diskutera teknik här

HYMAS-HYMAX

#166 » 12:39:56, 30-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:
Detta skulle en fransk bil aldrig överlevt...

Det ER jo en grunn til at jeg ikke kjøpte fransk bil......eller, det finnes sikkert mange grunner til å ikke kjøpe fransk bil :lmao:

2003 modell, nå har den gått 250.000 km, har byttet en mansjett, to håndbremswirer, skiver foran 2 ganger, klosser foran 4 ganger,
håndbremsesko 1 gang, skiver bak kombinert med håndbremsetrommel 1 gang, klosser bak 2 ganger.
Ikke nok med det, jeg har byttet olje og filter flere ganger også.
Bare problemer med bil :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX



Mats i Myrhult

#167 » 13:37:43, 30-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köper hellre fransk bil än tysk bil. Har provat båda. :screwy:
Utan risk, ingen chans!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Skru'are

#168 » 14:46:56, 30-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Köper hellre fransk bil än tysk bil. Har provat båda. :screwy:


Och du föredrar kvinnor......
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mats i Myrhult

#169 » 14:59:35, 30-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:
Mats i Myrhult skrev:Köper hellre fransk bil än tysk bil. Har provat båda. :screwy:


Och du föredrar kvinnor......

Har inte ens tänkt tanken att prova något annat. :grin:
Utan risk, ingen chans!

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

63an

#170 » 15:58:13, 30-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där satte du en topp 10+ MiM :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mats i Myrhult

#171 » 19:00:10, 30-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är så strejt så jag är tråkig. :cool:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

lagun49

#172 » 21:47:45, 30-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:
Skru'are skrev:
Mats i Myrhult skrev:Köper hellre fransk bil än tysk bil. Har provat båda. :screwy:

Och du föredrar kvinnor......

Har inte ens tänkt tanken att prova något annat. :grin:


OBS! tänk på att tråden heter Fulmek! :mrgreen:
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

Sparkz

#173 » 00:03:54, 31-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Översättningar från franska ja... I äldre kataloger från Renault fanns ingen text, men symboler. Och så en liten kodbok för varje språk med föklaringar. Ett par solglasögon: tonade rutor, bil på skumpig väg: förstärkt fjädring osv. Det gick väl att förstå i alla fall.

Sen blev det värre. K4M med flera Renaultmotorer har ingen kil i vevaxeldrevet, utan litar bara på friktionen. När man byter kamrem låser man vev och kammar med låsverktyg, spänner upp remmen och drar åt drevet. Alltså oerhört viktigt att det är helt rent från smörja och att dra med rätt moment.

När verkstadshandboken har passerat ett antal översättare blir det på svenska (ungefär, fritt från minnet, det var nog 5-10 år sen):
"Ytorna MÅSTE smörjas in för att undvika friktion. Friktion mellan ytorna kan orsaka motorhaveri!"

Det är väl tur att man är utrustad med sunt förnuft då...
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

7 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

HYMAS-HYMAX

#174 » 01:28:40, 31-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparkz skrev:"Ytorna MÅSTE smörjas in för att undvika friktion. Friktion mellan ytorna kan orsaka motorhaveri!"

Åååå nei.....
Min Škoda hadde vattenpump-drevet som strammehjul for kam-remmen.
Vattenpumpens lager gick åt skogen........................ventilerna också.
(1,6 liters VW konstruktion, 1,3 literen var en riktig Škodamotor med stötstänger )
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

MaChrill

#175 » 02:02:06, 31-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparkz skrev:Översättningar från franska ja... I äldre kataloger från Renault fanns ingen text, men symboler. Och så en liten kodbok för varje språk med föklaringar. Ett par solglasögon: tonade rutor, bil på skumpig väg: förstärkt fjädring osv. Det gick väl att förstå i alla fall.

Sen blev det värre. K4M med flera Renaultmotorer har ingen kil i vevaxeldrevet, utan litar bara på friktionen. När man byter kamrem låser man vev och kammar med låsverktyg, spänner upp remmen och drar åt drevet. Alltså oerhört viktigt att det är helt rent från smörja och att dra med rätt moment.

När verkstadshandboken har passerat ett antal översättare blir det på svenska (ungefär, fritt från minnet, det var nog 5-10 år sen):
"Ytorna MÅSTE smörjas in för att undvika friktion. Friktion mellan ytorna kan orsaka motorhaveri!"

Det är väl tur att man är utrustad med sunt förnuft då...


Nu står det att drevet på vevaxeln skall demonteras, och att ytorna på drev och vevaxel skall rengöras och avfettas. Det är väl sunt förnuft ? Sen skall man ju bara få loss det förbannade hjulet också..... Brukar vara ganska fastrostat efter 16000 mil när det varit kliniskt rent.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

Raceputte

#176 » 09:19:10, 22-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas A skrev:
Volvot24 skrev:Tja FULMECK eller ekonomiskt meckande....
En sak är säker, aldrig mer en fransk bil i släkten!

Nu blev det som så att en driknut gav upp. Är väl helt normalt, när en bil rullat 10 - 15 000 mil. Några hjullager och kamremsbyten räknar man också med, förutom rena servicedetaljer...

Men drivknut till en standard Megane, skulle inte gå att köpa enligt återförsäljaren. Endast byte av hel drivaxel till det facila priset av 6500 kr!
Nu finns det flera varianter av splinesdelning. Till 21/22, yttre resp inre, är det inga större problem. Men till 21/30 är det sämre. En leverantör kunde leverera en knut för 1500 kr, en annan för 2500. Kollade med en inom EU. Han gick bet.
Till Slut fick jag tag på en snubbe som nischat sig på drivknutar. Hade en liggande på hyllan! Alltså i hela EU! Dessutom till ett bra pris, inkl damask.
Affär!

Passade i splinesdelning. Men jag blev lite tveksam till passningen av vad som såg ut att vara en universaldamask. Har varit ute i detta förr. Och försöker undvika dessa.

Kunde väntat och svarvat upp ett ordentligt 5 mm spår för den ribb som finns i originaldamasker. Men käringen hade behov av bilen nästa dag....

Så...

Bild

Klart...

Bild

Din berättelse är ganska lika som för min kollega. Det fanns flera olika varianter på drivaxel beroende på vilken växellåda. Problemet var att fransmännen inte stämplat in något på växellådans typskykt. De fick chansa.

När mekaniken skulle byta så blev det inte bättre än att all växellådsolja rann ut när drivaxel demonterats.

Han har också övergett de franska bilarna.

Andreas


drivaxlar/knutar till Renault är ett förbannat elände. Vet inte hur många olika varianter det finns utan någon som helst logisk koppling, eller möjlighet att identifiera. Been there, done that.....
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ludde eriksson

#177 » 12:31:03, 22-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ett byte handbromswire på en gammal Clio. Ett omotiverat helvete, och 3000!!!! i delar.
VARFÖR??? :screwy:
Då detta föregicks av en radda andra udda och omotiverade fel och konstigheter byttes bilen bort :hurra:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Martin.Eriksson

#178 » 15:04:22, 01-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här får väl klassas som fulmek, behövde lyse i veboa o skarvsladden hade en trasig hona såklart. rota runt o de enda ja hitta var ett vägguttag och ja skulle ju ha lyse då och inte dagen efter så de fick bli det. funka ju jättebra :cool:

Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

thorflot

#179 » 15:07:19, 01-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

USCH!!! :/


(visst, funkar jo. Men sånna lösningar blir oftast permanenta alltfor snabbt...)
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

Mats i Myrhult

#180 » 15:24:35, 01-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör om, gör rätt, så snart du kan Martin!
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se