Raceputte skrev:Andreas A skrev:Volvot24 skrev:Tja FULMECK eller ekonomiskt meckande....
En sak är säker, aldrig mer en fransk bil i släkten!
Nu blev det som så att en driknut gav upp. Är väl helt normalt, när en bil rullat 10 - 15 000 mil. Några hjullager och kamremsbyten räknar man också med, förutom rena servicedetaljer...
Men drivknut till en standard Megane, skulle inte gå att köpa enligt återförsäljaren. Endast byte av hel drivaxel till det facila priset av 6500 kr!
Nu finns det flera varianter av splinesdelning. Till 21/22, yttre resp inre, är det inga större problem. Men till 21/30 är det sämre. En leverantör kunde leverera en knut för 1500 kr, en annan för 2500. Kollade med en inom EU. Han gick bet.
Till Slut fick jag tag på en snubbe som nischat sig på drivknutar. Hade en liggande på hyllan! Alltså i hela EU! Dessutom till ett bra pris, inkl damask.
Affär!
Passade i splinesdelning. Men jag blev lite tveksam till passningen av vad som såg ut att vara en universaldamask. Har varit ute i detta förr. Och försöker undvika dessa.
Kunde väntat och svarvat upp ett ordentligt 5 mm spår för den ribb som finns i originaldamasker. Men käringen hade behov av bilen nästa dag....
Så...
Klart...
Din berättelse är ganska lika som för min kollega. Det fanns flera olika varianter på drivaxel beroende på vilken växellåda. Problemet var att fransmännen inte stämplat in något på växellådans typskykt. De fick chansa.
När mekaniken skulle byta så blev det inte bättre än att all växellådsolja rann ut när drivaxel demonterats.
Han har också övergett de franska bilarna.
Andreas
drivaxlar/knutar till Renault är ett förbannat elände. Vet inte hur många olika varianter det finns utan någon som helst logisk koppling, eller möjlighet att identifiera. Been there, done that.....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster