Gårdagens fulmek.
Snart dags att besikta släpkärran, förra gången gick den igenom med blankt papper trots utslitna halvlösa belägg..
Men den här gången behövdes en större insats. Mitt fint popnitade belägg hade gett upp.. Efter bara sex år!
Ut och leta i gömmorna! Hittade en omgång backar från nån annan gammal kärra (?) stod AL-KO på dom iaf..
Samma trumdiameter!! Bara att fixa resten. Klippte till en plåtmall för backens "anslutningar" mot övrig bromsmekanism.
Och svetsade på en bit 3mm plattjärn..
Formade till den med skrikhalsen efter mallen.
Ihop igen! Kanske går att få igenom aset en gång till!
Och givetvis blev det bara en "ny" back per sida!
Man ska inte överdriva.
Köpte kärran med trasig axel för 10-12 år sen, tog en axel från en äldre kärra som inte är alls lik.
Dessutom för kort så axeln längdes med ett fyrkantrör, bytte inte påskjutet heller..
Har besat med detta fem-sex gånger utan problem.
Yttre hjullagret på ena sidan är apropå fulmek ett halvt bakhjulslager till en Renault 5, hade ett beg sånt lager
liggande när det blev aktuellt med byte på kärran, renålagret är ett dubbelt koniskt rullager som hade samma ytter och
innerdia som kärrans! "Bara" att sätta upp ytterringen i svarven och kapa av med skrikhalsen.
Nästan gratis!