Sida 15 av 20

Re: Fulmek

InläggPostat: 19:33:16, 06-01-2016
av ja-bond77
Delade ur diskussionen om elbromsar:
Släpbromsar, fix&trix, elektriska mm

Re: Fulmek

InläggPostat: 15:44:33, 19-01-2016
av raggsockan
kaffe kannan gick sönder :(
fixade det :thummar: '

Bild
Bild

Re: Fulmek

InläggPostat: 16:05:34, 19-01-2016
av Eucharn
raggsockan skrev:kaffe kannan gick sönder :(
fixade det :thummar: '


Vafalls? Inget silvertejp?

Re: Fulmek

InläggPostat: 16:08:09, 19-01-2016
av raggsockan
har lärt mig och gilla bunt band :razz:

3 sakr som fixar det mesta här hemma , bunt band.. silver tejp och järn tråd :grin:

Re: Fulmek

InläggPostat: 17:29:50, 19-01-2016
av igelkottar
Du glömde skruvmejsel dvs. kniv :mrgreen: :mrgreen:

Re: Fulmek

InläggPostat: 17:41:30, 19-01-2016
av Eleganten_ifrån_vidderna
Och 5-56!

Re: Fulmek

InläggPostat: 18:59:38, 19-01-2016
av Volvot24
Sån där najtråd betongarbetare använder när de binder ihop armeringsjärn, gillar jag skarpt. Är seg, mjuk o fint formbar
Bild

Till grövre bindning, typ vedhögsstöttor mm använder jag gammaldags galvad telefontråd.

Tur att jag hann få kaffe innan pipen lossna.

Re: Fulmek

InläggPostat: 22:03:38, 14-04-2016
av magloman
Skulle byta årets första rem på stigan idag. Tänkte kolla lite på knivarna också och det var nån som väldigt ful på den spindeln där remmen gått av.

Hade fått tips för många år sen att lägga på stelit men aldrig provat förut. Så gjorde det idag. Innan det var pålagt gick det fint o slipa med lamellrondell, men inte efteråt! Fick ta vanlig slipskiva på rondellen och slipa rätt länge innan det blev lite vasst.

Ska bli kul o se hur det funkar. Går säkert av nån rem inom kort så då ska jag ta mig en titt.

Bild

Bild

Re: Fulmek

InläggPostat: 17:20:40, 08-07-2016
av johaniskogen
Bild
Reparationer i fält kräver att man har allt med sig, eller så får man lösa de.. Byte av vattenpump på en continental tmd27 i en skylift.. Inte en slangklämma gick o hitta på hela bygget, men gott om najtråd fans de.. Tätt blev de iaf, o de e ju de som räknas..

Re: Fulmek

InläggPostat: 19:54:30, 08-07-2016
av Ludde eriksson
Häpp, de e inte en continentalfyra med förkammare? Som måste glödas före varje start?
Hade en sådan inne för service in gång, fick leta en bra stund för att hitta vad det var för spis, o en stund till
för att hitta filter till den, hade suttit en Wisconsin luftkyld v4 i den original. Tyckte det var lite märkligt
att behöva glöda motorn i en lift inför varje start.
Hur många såna liftar kan det finnas?

Re: Fulmek

InläggPostat: 20:21:44, 08-07-2016
av johaniskogen
Ludde eriksson skrev:Häpp, de e inte en continentalfyra med förkammare? Som måste glödas före varje start?
Hade en sådan inne för service in gång, fick leta en bra stund för att hitta vad det var för spis, o en stund till
för att hitta filter till den, hade suttit en Wisconsin luftkyld v4 i den original. Tyckte det var lite märkligt
att behöva glöda motorn i en lift inför varje start.
Hur många såna liftar kan det finnas?

Jo. Helt värdelös, motorvärmare mitt i sommaren är ett måste, och få tag på delar är en histora lång nog att inte berätt.. Denna sitter i en amerikansk snorkellift..

Re: Fulmek

InläggPostat: 21:09:30, 05-03-2017
av Hidsmekolek
Blåser, snön vräker ner och bara några vedträn kvar i säcken i pannrummet.. :snow:
Startmotorn på lastmaskin nästan död.. :aaargh: (ny på väg från Agriline i England)
Med ny laddat batteri drar starten runt ett kvartsvarv.

Läge för fulmek! :vissla: :myzsko:

Hämta ett extra batteri och startkablar, vrid av huvudbrytaren, koppla lösa batteriets
minus till maskinbatteriets plus och sen lösa batteriets plus till startmotorn! :mrgreen:

Vrid INTE på huvudbrytaren!! Ej heller "tändningen" ty kontrollamporna blir rätt skarpa ett ögonblick isåfall..

Sen är det bara att tjuva starten med lämpligt verktyg, tex "fick-bacho-skiftan" och brumma igång!
Även halvdöda startmotorer blir hyggligt pigga på 24volt. :djaevul:

Re: Fulmek

InläggPostat: 22:40:34, 05-03-2017
av Krister W.
Det var ju en riktig bushfix du fick till där! :thumme:

Själv fick jag nöja mig med ett hashmek idag. Slangklämmor, plåt från en konservburk och bitar från ett aluminiumrör, vad blir det? :klia:

Re: Fulmek

InläggPostat: 23:27:13, 05-03-2017
av danne mähl

Re: Fulmek

InläggPostat: 19:28:54, 30-09-2018
av d557017
Fick tag på vad som kanske kan bli nya bruksbilen, utgångsläget var att tryckbegränsaren i oljepumpen fastnat, oljefiltret sprängts, och föraren stannade inte i tid= vevlagerhaveri.
Nu skulle man behövt byta vevaxel och kanske några stakar, men när det är en bruksbil åt en själv så ska det fuskas av någon konstig anledning :klia:
Ner med tråget, ur med pumpen och vevlagren, gå lös med smärjelduk på vevtapparna, isär med pumpen och göra rent och putsa och feja lite i loppet till tryckbegränsarkolven, i med nya vevlager och ihop med det hela :vissla:
Startade upp och gick tyst och fint, provkörde lite försiktigt men det var ett jäkla ljud i turbon :svettas:
In på bildelsbasen och beställde en turbo ögonaböj, jag var ju tvungen att ha bilen att åka i direkt också i brist på annat, kanske kan gå bra tills turbon dyker upp?
Gick i två dagar, sen gick axeln i turbon av.....
Nåja, inga delar eller metallspånor från turbon som kunde göra någon skada, och inte pissade den olja full inloppssystemet så motorn rusade heller.
Bytte turbo idag, egentligen ska EGR och dess kylare bort men det gick ändå, Biltema 3/8 spärrskaftet blir sig dock aldrig mer likt :lmao:
Tyckte det här passade bra under rubriken Fulmek :laes_detta:




Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild