Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

roddjers mickel, meck och MacGyver (å lite annat...)

119 inlägg • Sida 2 av 8
Diskutera teknik här

roddjer (trådstartaren)

#16 » 20:26:45, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

perraiskogen skrev:Om du vill bli av med den, så kan jag gärna komma och hämta den snarast..

Nja, inte riktigt ännu. Men, har redan version 2 på gång, måste bara - :klia: - lite mer först. Mera stål istället för trä, kanske, vi får se. Nån förslog medar också istället för hjul baktill. Ska fund'ra lite...
Håll koll. Händer det något dyker det upp i tråden här. - :grin:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



roddjer (trådstartaren)

#17 » 21:20:48, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Så här kan det gå när man anlitar "yrkesfolk" emellanåt. Nån som har förslag på vad felet i denna bild är?

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Mattias Petterson

#18 » 21:28:09, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som om jord och nolla är skiftade :uupps:
Verkar vara en riktig nolla till elektriker...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#19 » 21:29:11, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för slags dosmonterad apparat? Vägguttag, lamputtag, strömbrytare ...?
Om det är ett lamputtag skulle det teoretiskt sett kunna vara i sin ordning, de har ofta jord på sidan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#20 » 21:37:12, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Korrekt, Mattias. - :thumme:

torbjorn...
Det är ett vägguttag, borde klargjort detta.

Jaja, man kan inte lyckas jämnt, elektriker eller inte, men liiite irriterande är det när man ska flytta in i ett nybyggt hus och jordfelsbrytaren slår bakut när man trycker i läslampan i vägguttaget. Det kanske var "pryon" han, elektrikern, hade med sig. Lärling utgår jag ifrån.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#21 » 21:40:45, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Nu när jag tänker efter har jag nog kopplat in ett vägguttag med jordningen på sidan en gång. Satt mitt på långsidan har jag för mig, i höjd med mässingsmuttern på bilden ovan om man ska dra en parallell. Dock inte för dosmontering utan ett utanpåliggande uttag. Undra vad det var för fabrikat? - :klia:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#22 » 22:20:23, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammalt ELKO, kanske? Var insatsen av porslin och hade stora klämskruvar där kabeländen ska läggas under skruvskallen?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#23 » 13:55:43, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
torbjorn
Ingen aning. Vet bara att det var marigt att få ihop, trångt. Det enda porslinsgrejer jag vet med säkerhet jag donat med är utomhusarmaturer med såna där med glasklot runt lampan. Å så nån uråldrig brytare mor o far hade till kökslampan. Fast vänta... det kanske var den, köksbrytaren jag tänker på... - :klia:


För övrigt.

Har länge tänkt att det vore bra med något att stå på, någonting stadigare än en trappstege och mer som en plattform. Många gånger räcker det med att komma upp litegrann, inte behöva stå längst upp på stegen och vingla.
Sagt och gjort (äntligen tummen ur). Några spillbitar impregnerat virke senare.

Bild
Bild

Gott om utrymme på båda stegeg både på djupet och på bredden. - :thummar:
Lite tung kanske men står då stadigt och det är inte meningen denna ska ut i fält, den ska knuffas runt i garaget för det mesta. Får väl köpa en sån här vikbar i aluminuim i så fall.

Appropå hjälpmedel, detta är en av de saker jag byggt som jag är mest nöjd med är denna. Haft myyyyyycket nytta av denna. Bara slänga upp en skiva eller annat virke och sen braka på med cikrelsåg eller dylikt utan att behöva bekymra sig för att man sågar sönder något under. I alla fall om man inte har för bråttom och sågar på tvären... - :vissla:
Eller så kastar man upp ett par mindre skivor uppepå och använder som bord. Lättare att spänna fast grejer också med reglar mitt i och inte behöva hålla sig till kanterna som på ett vanligt bord. Byggd nästan helt i 28x70, en favorit hos mig för diverse träkonstruktioner. Endast för träarbeten, sällan en plåtbit hittar in här för bearbetning.

Bild

Står inte helt plant som det är nu. Skevar lite. Tänkte råda bot på detta med några ställbara fötter från ett pensionerat badkar. Nå tag... när andan faller på. - :vissla:

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#24 » 18:47:15, 25-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Skrivare...

Fyndade en Brother A3 scanner/skrivare på en auktion för ett tag sen. Lite grisen i säcken med begagnat som ni vet. Scannern funkar prima och jag använder den mycket. Automatiskt arkmatare är ju bara sååååååååå bra när man har en lunta som ska in i databurken. Inget gavlande med locket hela tiden.
Nåväl, utskrivningen var det sämre med. Bara en färg som funkar felfritt, cyan, magenta syns fläckvis och de andra inte alls. Efter att ha gjort förfrågning hos Google hitta jag denna: How to clean a Brother inkjet printer´s print head?
Hittade ett liknande kit på eBay som damp ner i brevlådan för nån månad sen. Har kört den "rengöringen" två gånger nu jag upptäckt att jag "tog i för dåligt" första gången, fega ur lite. Men nu så, är jag nöjd. Slangarna ska va rena. Kan trycka luft igenom dem utan problem, gurglar inte i munstyckena längre. Sen fångades jag igen som så ofta att "när man ändå håller på kan man passa på att..." - :vissla: - Så jag plocka bort lite grejer för att komma åt bättre och kanske göra rent fler detalajer. Men...

Underverket.

Bild

Va hit jag ville komma först och främst. Den randiga, smått färgglada rektangeln i bild nedan är väl en bas för rengöringen av skrivarhvudet antar jag, nästan helt täckt i goja när jag började. Den betydligt mindre svarta rektangeln ovanför innehåller 4 st piggar som antar är "lock" över munstyckena där bläcket kommer ut. Locken trycks upp i skrivarhuvudet när det går i ändläge.

Bild

Strippad och klar. Vågar inte ta bort mera. Hittade en servicemanual till slut efter mycket gissande framför Google. Hade aldrig vågat försöka få isär så här mycket utan en sån. Finns en komplett "Disassembly procedure" beskriven som talar om i vilken ordning allt ska tas och var alla luriga plasthakar och snäppfästen gömmer sig. Nervöst och hålla på med sånt här som inte bara är skruvat, vill inte bryta sönder något.
Det luriga är att det här modellnumret, MFC-J6920DW, ingår, som så ofta, i en serie skrivare. Servicemanualen heter "brother_mfc_j6520_series_sm" och ger ingen direkt ledtråd att flera maskiner ingår där. Vidare ingår MFC-J3520 tydligen i samma serie som också dyker upp mest om man letar tillbehör till denna serie. Lite detektivarbete innan man hittade "logiken".

Bild

Här är frågeställningen för dagen. Dessa "block" är insatsen i en burk som sitter i bredvid "maintenance unit" (enligt servicemanualen), den färglada rektangeln i i bild 2 från ovan. Denna burk är förbunden till "underhållsenheten" med två slangar. Blocken är väl till för att suga upp överblivet bläck utgår jag ifrån. Ser lortiga ut. Kanske så lortiga att man ska göra sig besväret att byta dem. Svårt och se om det varigt "aktivitet" i burken senaste tiden då jag försökt köra testutskrifter, rengöringar, kalibreringar och grejer. Slangen till burken har bubblor av bläck i sig och de flyttar på sig när man trycker på slangen, så de verkar inte torkat ihop i alla fall.

Har letat efter ersättningsdetaljer men de få ställen jag hittat burken på, i lager, verkar hutlöst dyrt eller ej tillgängligt. Så... Vad göra? Tvätta? Ersätta med annat liknande material?
Materialet är någon slags hård filt. Det närmaste "vardagliga" som liknar dem i struktur är såna här mjuka möbeltassar som man klistrar på underifrån, fast hårdare.
Any thoughts? - :klia:

Bild

edit: grammatik...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#25 » 17:42:10, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
" Sol ute, sol inne, sol i hjärtat, sol i sinnet..."

Så jädrans fint ute idag, MÅSTE bara gå ut och hitta på nåt. ... vad? ... - :klia:

:idee3: - Tog tag i en gammal surdeg som legat till sig bra länge. Lastöglor till kärran!


Mye grejer blir det bara för att få dit några små plåtbitar.

Bild

Klarrrrttt!
Hade faktiskt skruvar av lagom längd, preciiiiis exakt så många som behövdes. Inte bortskämnd med det. Brukar snarare va så att om man behöver fyra skruvar, hittar man tre i arkivet... - :myzsko:

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#26 » 02:34:35, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Datorer...

Beklaga mig i nån annan tråd om sambons gamla laptop som var seeeeeeeeeeg som sirap och surra som fläkten till spannmålstorken tvärs över vägen så fort man skulle jobba med han. Misstänkte problem med kyleriet, damm är oftast boven. Sagt och gjort, idag fick jag äntligen ändan ur vagnen!

Underverket...

Bild

eMachines... - :huh: - Nån budgetvariant av Acer? - :klia: - Hittar lite programvara inuti (från orginalskiva) som benämns "Acer".

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Baksidan borta. Spännande värre när man inte vet var alla skruvar sitter och framförallt dessa "snäppfästen" i plast som det knakar så nervpirrande i ibland när man bryter lite försiktigt här och där. Har varit med om, vid andra tillfällen, att nån stolle till konstruktör gömt skruvar under etiketter!
- :slag:

Bild

Den misstänkte...

Bild

Ska man ta dän fläkten måste man tydligen ta bort kylarn, eller heatsink som det heter på utrikiska, till CPU'n med anslutande heatpipe. Är tydligen en enda enhet eller åtmindstone inte delbara uppifrån. - :klia: - ... Får titta i arkivet om vi har nå gammal kylpasta ligger och skräpar...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jojjomensan! Den spar han har! ... Ibland... "Heatsink compound, Silver cream" på min ära!

På den tiden man fortfarande var intresserad av sånt här meck var det viktigt med silvergrejjer. Även en glad amatör som jag kunde mäta mig fram till temperaturförbättringar med silverpastorna jämfört med de här "tuggummina" som tillverkarna budgeterar för. Mer än en gång har man köpt snordyra pyttetuber med "Artic Silver" som var Rolls Roycen på området då. Ofta torkade de ihop till nästa gång man skulle ha den. - :sad: - Men inte den här gången!

Kan jag alltså plocka dän hela klabbet och senare klämma dit den på adekvat sätt. - :thumme:

Bild

Uuäääh!! Hujeda mig. - :???: - Var väl något sånt här jag misstänkte...

Är man lite finurlig kanske man skulle kunna knåpa ihop som en liten snorkel som man kan tråckla ned ovanifrån genom fläkten, koppla till en dammsugarliknande apparat och dammsuga inifrån utan att ta bort kylaren! - :idee: - Om det nu blir någon mer gång...

Bild

Bättre!
Byter nog tandborste ikväll... - :mrgreen:
Sen ska man också kolla vindriktningen först när man gått ut på bron och ska blåsa ur dammet... - :slag:

Bild

Bort med gammalt "tuggummi"! Sönderklippta gamla kontokort blir bra spatlar. - :thumme:

Bild

Isopropylalkohol! En kär vän i dessa sammanhang. Dunstar nästan direkt och lämnar ingen beläggning. Desto renare ytor desto bättre fäster pastan och ger en bättre värmeöverföring.
Får se upp så man man inte tar fel "p'utelj"... - :mrgreen:

Bild

Så rent som det kan bli! Eller åtmindstone så rent det kan bli innan tålamodet tryter...

Bild

Rengjord heatsink. Experterna hade fnyst åt denna tingest. Ytan ska vara polerad och spegelblank. Ska kunna ha den istället för spegeln i badrummet när man kammar mittbenan! Finare ytor, bättre värmeöverföring. Den här duger för mig till denna lilla sprutt-i-bang-bang.

Bild

Hur lite pasta man än tar är det alltid för mycket...

Bild

Färdigkladdat!

Bild

På plats igen. Jädrans lirkande med den lilla sladden som löper runt fläkthöljet, styv liten rackare. I sista stund kom jag på att koppla in kontakten till fläkten - :svettas: - Kul om man skruvat ihop allt och sen snurrar inte fläkten när man drar igång datorn. - :myzsko:

Bild

Matpaus innan de hundra skruvarnas tid börjar...

Bild

Åter i ett stycke igen! - :grin:
Faktiskt svåraste momentet på hela denna resa. Jädrans micklande innan man fick baksidan, "locket", på plats igen. Marigt när man har två uttag, ett på kortsidan och ett på långsidan i vinkel till varandra, vardera med utstickande kontaktdon som ska in i försänkningar i locket. Knakar och knirkar oroväckande mycket. - :???: - Men det gick vägen! Locket på plats utan att bryta sönder något. - :thumme:

Provkörning. Nu är det oliiiiiiiidligt spännande!

Bild

Tadaaa!!
Två timmar senare fortfarande tuggande Windows Update efter nygjord formatering spinner han som en katt framför brasan! - :hurra: - Borta är tjutandet som uppstod fem-tio minuter efter start förut. :thummar: - Återstår att se om det blir nå förbättring av prestandan. Inte mycket skulle jag tro men livslängden kanske ökar något i alla fall.
Nu hamnar den i "Arkivet" som reservmaskin bara att kasta fram och köra (nästan i alla fall) om det skulle bli härdsmälta på min Stor-maskin. Hängslor och livrem!
Sen åker nog den fram också om jag känner att jag vill experimentera med något. Onödigt utsätta Stor-maskinen för onödiga risker, kan slå tillbaka dyrt...

Bild

För att citera Gert Fylking, äntligen!! Man lyckas med nåt emellanåt i alla fall. - :smile:

- :rock_on:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

igelkottar

#27 » 11:20:51, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat :thummar: , men tyckte du var mer än generös med pastan. :klia:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

torbjorn_forsman

#28 » 11:27:53, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bättre med en matt och plan anliggningsyta än en spegelblank och välvd eller ojämn, som ändå bara ligger an i några få punkter.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#29 » 12:56:31, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
igelkottar skrev:...men tyckte du var mer än generös med pastan. :klia:

Ja... ha? - :klia: - Utveckla.

Man får inte ha för lite heller, riskerar att inte få anliggning punktvis. "Tuggummina" man brukar skrapa bort är betydligt tjockare än så där. Kanske ser mer ut än vad det är på bilden. Hela ytan har flera ränder utan pasta. Kletar ut jämnt när man lägger på kylflänsen (heatsink). Lägger på, vrider lite, lyfter igen och kollar. Ser det ojämnt ut får man kladda lite till på aktuell plats. Båda ytorna, på kylflänsen och processorn, ska vara lätt gråaktiga när man tar bort dem. Notera att flänsen är tom, bara rengjord, innan jag trycker dit den första gången.


torbjorn_forsman skrev:Bättre med en matt och plan anliggningsyta än en spegelblank och välvd eller ojämn, som ändå bara ligger an i några få punkter.

Ja, eller hur, min åsikt också, men så var inte ungdoms"expertisens" syn på saken då. Märkte med tiden att det inte var någon reell skillnad i mitt "mekande" då oavsett hur skinande flänsar man fick tag på. Nån lyckades väl mäta upp nån tiondels skillnad i temp nån gång antar jag, tillskriven flänsens blankhet, och sen var löpelden igång. Är nog en mera sober syn på saken idag...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

igelkottar

#30 » 14:46:29, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått lära mig att stort som ett riskorn är mer än tillräckligt att dela på för 2 ytor.
Dra ut med spatel i ett jämnt tunt lager på båda ytor, lägg ihop, vrid fram och tillbaka skruva ihop.

Detta för att om man lägger ett tjockt lager så bränner pastan och blir hård och för inte över värmen.
Pastan ska bara vara för att se till att ojämnheterna jämnas ut och inte vara som ett lager emellan som ska föra över värmen.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se