Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

roddjers mickel, meck och MacGyver (å lite annat...)

119 inlägg • Sida 1 av 8
Diskutera teknik här

roddjer (trådstartaren)

#1 » 02:26:09, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Har tänkt länge skapa någon slags pysseltråd i brist på "riktiga" projekt. Har inte tid, saknar viss utrustning och kunskap för att dra igång något sånt. Måste lära sig gå innan man lär sig springa...

Men helt overksam är man ju inte! Med fyra barn och en krävande sambo - :vissla: - under samma tak finns det alltid nåt att laga. Sen har jag lite eget "skrot" ska fixas emellanåt. Tänkte det här skulle bli en liten logg över de företag man tar sig an. - :smile:
Hoppas på lite glada tillrop och framför allt lite tips i de "stollerier" man sätter igång med och kanske går lite vilse i.

So... here we go!

Men först en homage till en gammal husgud!

Bild

Fällknivens mästare! Hockeyfrillans förkämpe! Silvertejpens guru nr 1!

The one and only... Angus (?!) "Mac" MacGyver!!

Onsdagar 19.10 på SVT, då satt man klistrad som 8-10-åring, eller hur gammal man nu var...

:rock_on:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



roddjer (trådstartaren)

#2 » 02:26:46, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Som sagt, tänkt länge på en dylik tråd men inte hittat nån bra "start". Inte riktigt nöjd med den här heller men det får duga. - :cool:


Har mer än en gång gjort lite reparationer i fält, så att säga, mest däckbyten men även annat. Lite meckigt och krångligt innan man får till det så att domkraften står ordentligt, inte hamnar snett, och räcker till att hissa högt nog. Hmm... - :klia: - Vad kan man göra åt det måntro...

Jo, en plattform med "sidolämmar" så den inte halkar av.

Så här har det sett ut tidigare. Bökigt. Plåten är till för att inte framhjulen ska gräva ner sig i plankan. Ett helsike att få på plats, tajma in så att hjulen hamnar innanför plåten när lyftpunkten är lokaliserad och justerad. Bakhjulen vill ofta vandra lite i sidled och kommer de ut över kanten är det bara å börja om!
- :aaargh:

Bild

Sådär då, var det väl tänkt...

Bild

kanske... - :klia:

Bild

På gång. Blev några hål här och där i plankan innan man träffa rätt. - :smile:

Bild

Nja, blev inte riktigt bra. - :idee: - Hade tänkt att järnen skulle sitta så pass tätt att de kunde styra bakhjulen så att de inte behövda vända/snurra när man sänker ner. Sket sig. Gick bra de flesta gångerna jag provkörde men det finns risk för att den kilar fast. Speciellt med tryck på. Kanske...

Bild

Gjorde hålen på bakre plåtarna avlånga för att få mer mån för justering. I såna här lägen önskade man sig en fräs. - :sad: - Fast... kanske inte värt besväret å spänna upp något för detta lilla. Dessutom är det ju bara vanligt järn och en av de 50 filarna för sågkedjor som förre ägare lämnade efter sig biter väldans bra. Tog inte många drag innan jag var nöjd.

Bild

Flyttade ut sidojärnen lite och kompletterade med ett par plattjärn under för att få till en "plattform" under bakhjulen. Nu kan de snurra fritt när man sänker ned. - :thumme:

Bild

Klarrrrt!

Bild

Från andra sidan. Notera bärremmen. Mycke trä och plåt. Tungt, eller snarara otympligt. Handtag underlättar alltid. Utom på den satans vedspisen som står i rummet bredvid och som sambon promt ska ha med sig när vi nu ska flytta snart! Spelar ingen roll hur många handtag det är på den, den är svårburen i alla fall! - :svettas: - Får försöka knixa in Boxern där... - :klia:

Bild

Hoppsan! Får justera gnistskyddet till nästa gång! - :vissla:

Bild

Bild


Kanske kan bli jungfrufärd imorgon. Släpkärran skulle behöva ha vinterskorna på sig... - :svettas:

.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

ja-bond77

#3 » 07:55:46, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte helt galen tanke där... Kunde nog få hänga med även i mina bilar(som givetvis är utrustade med halldomkraft)... Annars, jag köper inga arbetskläder mera som inte är mer eller mindre polyesterfria. Drar jag hem sånt som inte är enbart bomull så slutar det så där på första dan... :???:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Stridis2

#4 » 09:15:51, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske inte det allra mest avancerade bygge här på M, men det var en riktigt finurlig lösning på ett problem. Ska försöka komma ihåg idén.

När det gäller kaminen får du nog komma med mer fakta och bilder för vi ska kunna hjälpa till, om inte annat så med glada hejja-rop. Inte riktigt samma problem jag ställdes inför i mitt hus, men det kan kanske väcka någon tanke...
Stridis2 @ Stridis husprojekt
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JD400

#5 » 12:14:43, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se till att surra domkraften eller lägg den i lämpligt fack i bilen bara! Inte så trevligt att få den flygande i bilen vid en krock. :thumme:

En väldigt trevligt tråd kan nog detta bli! :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

roddjer (trådstartaren)

#6 » 14:29:43, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Ja, den kommer nog användas mest i garaget ironiskt nog. Golvet är av betong gjutet av tidigare ägare, nån snål bonde (?), så kvaliten på det lämnar mycket övrigt att önska.

Byggnaden är ett stall från början, ett rejält stall ska ni veta, är drygt 8 m brett, närmare 20 m långt och 3,5 m i takhöjd, plus höskulle. Timrad. Står på granitblock som grund. "Plattan" har tillkommit senare, ligger invändigt fram till graniten. Största problemet gissar jag är bärlagret (heter det så?) under plattan. Inget singel där inte, stenar från gruskorns storlek upp till knytnävsstora, huller om buller väl blandat med jord. Flesta stenarna är nästan helt runda, ligger inte still direkt när man kliver på dem. Hur jag vet det återkommer jag till...
Uppepå detta har gjutits ett lager betong som verkar vara av bra kvalitet, fortfarande hård som .... Tyvärr bara ca 1 dm tjock, ibland mindre. - :ohnej: - Armering? Vad är det för något? Med tiden har väl marken rört på sig och golvet följt med. Golvet antar lite tvättbrädeskarantär. Då har man fyllt på ett tunt lager cement ovanpå, varierande tjocklek på 1-5 cm för att plana ut. Den "betongen" är av betydligt sämre kvalitet. Påminner mest om mandelkubb i sin struktur och hårdhet. Detta gör att den nu vittrar sönder. Varje gång jag går där inne sparkar man loss små bitar av mandelkubbsgjutningen. Duktigt irriterande! - :aaargh: - Vilket också gör att hitta en PLAN yta att ställa garagedomkraften på är lite av Mission Impossible. Därav denna "uppfinning" - :grin:

Stallet är avdelat med en vägg av lättbetongblock, tror jag. Porös. Bökigt att hänga upp saker på väggen som litar på ska hänga kvar. Den mindre delen, ca 8x6 m kallar vi garaget. Där ligger nästan allt golv kvar. Den större delen kallar vi för logen. Där är större delen av golvet borta. Varför? Jo, bondlurken som bodde här innan fick inte in tröskan på höjden genom porten på den gaveln. Lösning? Man gräver bort golvet inne, gör en krater så hytten kommer in under översta stocklagret. - :ohnej: - Som bonus sågasdes nedersta stocklagret bort under större delen av gavelns längd. Bättrar väl inte på stabiliteten direkt...
DÄRFÖR vet jag vad det är som finns under plattan.

Hehe, lång utläggning om bakgrund för denna lilla uppfinning. Men så är det...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#7 » 14:43:57, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Jackan på bilden är ett sånt här "måste-ha-något-nu-snabbt-som-fan"-lösning när jag blev utan "mekarkläder" förut. Gamla vinterjackan hade då gjort sitt. Märkligt nog har denna jacka nu hängt med ett par år ändå... som det ofta blir med provisorium... - :vissla:

Har en gammal rock från det militära som jag (tror jag - :klia: -) köpt på ÖB en gång för jääääättelänge sen då ÖB fortfarande sålde överskottsutrustning. Tyvärr ingen dragkedja fram på den, endast knappar. Drar lite kallt. Ska försöka få i en dragkedja. Drar man sen igång vinkelslipen i midjehöjd är det nog bäst om det är tätt. - :grin: -
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Göran Ekman

#8 » 15:26:03, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klurig lösning med underlägget till domkraften.
Kan konstatera att det går att elda arbetskläder i bomull också .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

roddjer (trådstartaren)

#9 » 15:41:35, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Farsan, som svetsare, var den enda på sitt jobb som använde overall. Alla andra hade gått över till byxor och jacka. UV-ljus sliter på grejerna. Med jämna mellanrum vid lite spänstigare rörelser så.. rrressschhh, en reva från bröstet ner till ljumsken. - :???: - Sånt bemödade sig företaget med att laga?? - :uupps: - Till en viss gräns. Såg ut som ett lapptäcke på magen innan de kasserades. - :grin:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

jannejoel

#10 » 16:34:00, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle det inte va bra med ett handtag på kortsidan av brädan så du lätt kan dra ut den när du sänkt ner o ä färdig? Inte sällan kan den ju suga fast eller sjunka lite. Fin uppfinning annars.

2 personer gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Toost

#11 » 17:57:14, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

eller ... kanske skulle du ha medar istället för hjul på domkraften , glidplattor,
den sortens tallrikar som sitter på snöplogar ?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

roddjer (trådstartaren)

#12 » 22:51:28, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:...När det gäller kaminen får du nog komma med mer fakta och bilder för vi ska kunna hjälpa till, om inte annat så med glada hejja-rop. Inte riktigt samma problem jag ställdes inför i mitt hus, men det kan kanske väcka någon tanke...
Stridis2 @ Stridis husprojekt

Haha, vi kanske ska flytta snart! - :hurra: - Om allt klaffar med säljare, köpare, banker och grejer.
Långpromenad med hunden en dag här och då behandlades allehanda frågor om vad vi ska ta med, låta stå, sälja, förpassa till bingen eller i eldtunnan. Spisen hamnade i "sälj"-högen...
- :hurra:

Nån som e sugen? Skickas inte... - :mrgreen:
Inte den här men liknande modell. Tror det är en Husqvarna som står där ute. - :klia:

Bild

-----------------------------------------------

Toost

Medar... - :klia: - Ja, kanske det! Förstår tanken. Blir det här bra kanske jag gör en till, till min andra domkraft. Kanske då med medar. - :thumme:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Stridis2

#13 » 23:11:18, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sådan köksspis brukar inte vara speciellt tung. Står den uppmurad som på bilden? Då är den väl fast utrustning som ska följa med huset om det inte specifikt står något annat i köpehandlingarna?
Men om vi struntar i juridiska krumbukter så står den som på bilden hade jag kört in en handtruck under, pallat upp med lämpligt trä , lyft och kört ut. Alternativt kört in en motorlyft, lirkat fram kaminen lite med spett och kofot, lagt en rundsling runt hela kaminen och lyft med kranen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

roddjer (trådstartaren)

#14 » 23:47:11, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Tung är ett relativt begrepp. Jag tycker den är tung när jag tvingats flytta på den, för hand, ett antal gånger då den står i vägen i takt med förändringar i logen. Den står på golvet i logen alltså. Ett halvdassigt betongolv. Ska den flyttas igen släpar jag fram den en bit, knixar inte traktorn och lyfter ut den. Får man motionera den också för en gångs skull. - :grin:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

perraiskogen

#15 » 20:15:04, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du vill bli av med den, så kan jag g ärna komma och hämta den snarast..

2 personer gillar det här inlägget.
perraiskogen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:35:44, 25-09-2012
Ort: Smedjebacken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-31 -?? Såld
JD 3130 -75 Såld
Valmet 6600 -91 Fungerar
Fiat 315 -?? Fungerar, nu med motor från en claas tröska
Valmet 6800 - 96 Fungerar, turbinkoppling.


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se