torbjorn_forsman skrev:Hur stor blir kondensorn? Får du plats med den ombord på bilen eller hamnar den på släpvagn?
- kondensorn borde bli ca dubbelt så som en normal
kylare om inte wille går helt bärsärk med jakten på lågt kondensortryck och därmed lågt delta -t.
Sen så ska den ju rimligtvis tåla fullt ångtryck allt säkras av mot ett lägre
tryck så den måste vara mekaniskt stabilare.
- Hans tomgångsförbrukning kommer att bli horribel jmfr med en normal motor, mkt hjälpmaskineri och stora termiska förluster vid låg last.
Sen så har ångcykeln inte nån värst hög
verkningsgrad i sig om det inte sitter nåt som kan utnyttja spillvärmen, ie ett värmeverk.
Ångturbinen är en bättre maskin än kolvmaskinen sett ur alla synvinklar, mindre, effektivare, finare gång osv.
- haken är att Wille hängt upp sig på vridmoment, synd att inte vridmoment avger nån effekt bara.
Ångturbinen liksom gasturbinen har max vridmoment vid "noll" varv precis som kolvmaskinen...