Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Bocka stål rör vilka går bocka?

46 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera teknik här

johan.eriksson

#31 » 08:26:04, 14-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Menar du att du inte ska ha en ångdriven matarvatteninjektor? Den absolut effektivaste pump som finns med 98% verkningsgrad


Har man inga kunskaper om ånga så är det inte lätt att bygga något. Då får man uppfinna hjulet mer än en gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320



ac tc

#32 » 14:44:09, 14-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hans planerade panna är en helt annan typ än konventionella pannor typiskt har en reglerad nivå.
Pann skrället är bara långt rör där vattnet kokar någonstans på vägen, detta innebär att faställa vatten nivån i pannan blir svårt då tryckfallet över röret är mkt högre än dess statiska höjd.
- det är enklare att likna det med ett elnät- vad som går ut måste komma in samtidigt- här faller vanlig dom nivå reglering..
- låg vatten mängd ger stor överhettning och stor termisk stress på tuben.
- hög vatten mängd ger kall vatten haltig ånga som förstör resten av systemet.
Detta samtidigt som det inte går att mäta nivån i tuben ger att det måste till en hel del reglerteknisk svartkonst, inte alls omöjligt men givet Willes möjligheter inte ens rimligt.
- eller köra systemet superkritiskt och låta tubvattnet flasha i en ångseparator. detta innebär en mer komplicerad panna, mkt mer komplicerad med tvångs cirkulation osv.
Knappast heller möjligt för Wille.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

johan.eriksson

#33 » 15:23:28, 14-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Knappast heller möjligt för Wille.


För Wille är inget omöjligt, inte ens att kringgå naturlagarna...

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

wille_89_ (trådstartaren)

#34 » 18:51:01, 14-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Menar du att du inte ska ha en ångdriven matarvatteninjektor? Den absolut effektivaste pump som finns med 98% verkningsgrad
jo deblir de säkert men själva automatiken på inlopp av matarvatten är löst :)
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#35 » 18:57:30, 14-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

-då får ni läsa på mer om monotub pannor, de senaste är en ångbuffert/reservoar, även kallat steam drum efter vattenrör pannan, en liten ångpanna i en acetylen tub eller liknande som ångtrycket leds till. vattenmängden är alltid uppfyld i rören vidare upp en bit i ångbufferten, som regleras genom en tändstift givare som kortsluter nrä vattennivån når tändstuiftet och stänger av vattnet när vattnet sen sjunkit till ett tändstift typ i botten av tuben så kortsluts tändstiftet av vattnet igen och slår på pannan :)
Pannan är en blandning av en vattenrör panna och en monotub panna. efters en steam drum är med i monotuben

-detta är ett sätt jag läste om ångtub pannor som fungerar, simpelt och plus man får en stor ång buffert likt en eldrör panna. så man kan använda varierad last även om ångtuben ger konstant ånga.
-även lågan kan justeras med en flödes ventil i gas lågan om man kör med spillolja/rapsolja osv. som ska vara ett alternavt för att snabbt få igång pannan osv men sen kör man med ved när pannan är varm och tryck. de är dubbelt eld system :buga: har en skiss på min panna någonstans på datorn :)
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#36 » 11:34:25, 25-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilden visar en konventionell ångpanna med ång dom (steam drum) och vatten dom ( water drum).
- visst det går att bygga en monotube panna med dom men nu börjar ju ideen med monotube falla.
Ångbufferten I en panna är inte alls stor så räkna inte med att den kommer att ge dig någon större lastvariations kapacitet.
- du vill inte köra matarvatten on/ off om du inte har en panna med stor vatten buffert, det blir inte bra.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Jens N

#37 » 21:00:53, 25-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd, mycket att fundera på.
Personligen har jag svårt att se något annat material i tuben än stål. Rostfritt rör sig väldigt mycket vid dessa temperaturer och åldras av temperaturväxlingar, pannors livslängd beror mycket på antalet växlingar mellan kall och varm panna. En så lång tub kommer att länga sig centimetrar (en tumregel 1mm/meter 100C)

Aluminium har låg smältpunkt ca 660C, vad skall du elda med? Ved ca 800 – 1000 C, gasol Ca 1900 C, har du inte vatten i tuben är det kört.
Trycktuber finns hos rörgrossister Ahsell, Dahl mm

Rörvals känns som det bästa valet, gör snälla böjar utan att stressa röret som en pressande rörbock gör.

Vattnet måste vara avhärdat annars blir det fort kalkbeläggningar i tuben vid förångning, kalk isolerar tuben vilket minska värmeöverföringen och gör tuben varmare vilket kan leda till haveri. Vattnet måste även beredas, avsyras.

Vattnets volym ökar med temperaturen behöver röret vara steppat, bli grövre efter hand?

Skall du svetsa själv? vatten under 50 bars tryck i en panna expandera ordentligt om en svets brister, även om det är ett fåtal liter vatten i slingan blir det en stor volym ånga.

Detta är bara lite av mina funderingar, säger inte att nått är rätt eller fel.
Sajo VF54, Storebro GK195, Örn SK1000, Arboga pelarborr och pelarslip, Franz Kuhlmann pantogrph, EWM svetsar, mm.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jens N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:02, 13-10-2012
Ort: Halland
Sverige

wille_89_ (trådstartaren)

#38 » 18:08:00, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Bilden visar en konventionell ångpanna med ång dom (steam drum) och vatten dom ( water drum).
- visst det går att bygga en monotube panna med dom men nu börjar ju ideen med monotube falla.
Ångbufferten I en panna är inte alls stor så räkna inte med att den kommer att ge dig någon större lastvariations kapacitet.
- du vill inte köra matarvatten on/ off om du inte har en panna med stor vatten buffert, det blir inte bra.

Ångbuffertar har anvnäts på monotube annars blir varierad last helt omöjlig med en sån panna så de kommer jag att ha.
en syretank är ju ganska stor så ja borde väl få hyffsat med variabel last. vid fullgas slås även bränn fläkten på så man får extrem eldning, via oljeinjektor bränning.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#39 » 18:16:13, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jens N skrev:Intressant tråd, mycket att fundera på.
Personligen har jag svårt att se något annat material i tuben än stål. Rostfritt rör sig väldigt mycket vid dessa temperaturer och åldras av temperaturväxlingar, pannors livslängd beror mycket på antalet växlingar mellan kall och varm panna. En så lång tub kommer att länga sig centimetrar (en tumregel 1mm/meter 100C)

Aluminium har låg smältpunkt ca 660C, vad skall du elda med? Ved ca 800 – 1000 C, gasol Ca 1900 C, har du inte vatten i tuben är det kört.
Trycktuber finns hos rörgrossister Ahsell, Dahl mm

Rörvals känns som det bästa valet, gör snälla böjar utan att stressa röret som en pressande rörbock gör.

Vattnet måste vara avhärdat annars blir det fort kalkbeläggningar i tuben vid förångning, kalk isolerar tuben vilket minska värmeöverföringen och gör tuben varmare vilket kan leda till haveri. Vattnet måste även beredas, avsyras.

Vattnets volym ökar med temperaturen behöver röret vara steppat, bli grövre efter hand?

Skall du svetsa själv? vatten under 50 bars tryck i en panna expandera ordentligt om en svets brister, även om det är ett fåtal liter vatten i slingan blir det en stor volym ånga.

Detta är bara lite av mina funderingar, säger inte att nått är rätt eller fel.

-rörvals ok låter bra :) grövre? i slutet av monotuben sitter de en ångbuffert/ångdome som i en vattenrör panna för varierad last, en syrgastub med nivå sensor och 2 vattenrör nivåglas som sitter monterat inne i bilen för full kontroll av vattennivån den har jag tänkt göra automatisk med hjälp av 2 tändstift som kortsluts när vattennivån når tändstiftet men är ej säker på detta kommer funka de är på experiminetellt plan fortf. jo jag hade tänkt svetsa men jag har en bra mig svets oc hen tig svets. Tig svets är att föredra tror jag.

-Stål rör ok men rostar inte de då? är de bra ide tömma pannan efter varje gång man kört med ångbilen? tar ju bara 1 sec o pumpa in vatten på nytt :)
-kan koppla vatteninloppet till pannan till en thermistor som slår på en solenoid ventil så allt vattnet rinner ner i en behållare så rören hinner ner kylas innan vattnet töms. då blir de helt automatiskt.

-Min ide med ångbuffetrt/ steam drum är genial. jag får extremt effektiv panna med tryck på ca 30 sec och bra varierad lastkapacitet på motorns effekt. jag satsar väl på ca 2 mm tjocklek på röret de är vad doble använde. o hans ångpannor klarade tryck på flera hundra bar. tror den var testad till 600 bar.
-koppar verkar ingen ide då? även om många användt de i mono tub pannor. ska ju bara köra max 70 bar tycker jag koppar borde klara:/
-Vad är de billigaste jag kan få ca 12mm stål rör per meter? :)
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#40 » 20:37:08, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej du ska inte tömma pannan för då får du ju in syre som gör att det rostar. Du ska ju vara rädd om ditt pannvatten och hålla det instängt i slutet system precis som med vattenburen värme i hus. Elementen rostar ju inte om du använder väl avsyrat vatten

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

wille_89_ (trådstartaren)

#41 » 04:39:20, 27-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Hur får jag bort syran och kloret o kalken i vattnet då? De blir ju dock vakumvet jag när jag stängt av ång maskinen
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#42 » 08:08:12, 27-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du bygger en panna som skall klara 100-150 Bar så borde den klara tryck under ett Bar också utan vidare. Tänk på att du kan aldrig komma lägre än 0 Bar och inte ens det lyckas man med på jorden, (måste upp i rymden) Det som kommer att hända när man slutar elda är att resterande vatten kommer att koka/förångas tills det är lagom grundtryck. Så jag tror detta är ett ickeproblem i sammanhanget...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#43 » 10:43:05, 27-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:Ok. Hur får jag bort syran och kloret o kalken i vattnet då? De blir ju dock vakumvet jag när jag stängt av ång maskinen



Jag har för mig att jag redan har länkat till artiklar om matarvattenbehandling i Teknisk Tidskrift, i någon av dina trådar. Läs dem till att börja med!

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#44 » 12:26:21, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lite modernare rapport om matarvattenbehandling mm: https://energiforskmedia.blob.core.wind ... rt-845.pdf
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#45 » 17:22:27, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du köper en högtryckstvätt med ånga (trasig pump för bästa prisbild) diseldriven. Så om ångdelen är hel får du en färdig anläggning att koppla in.
Kanske inte helt enligt spec men den är ju byggd för 180 bar eller så. Rören kanske är för små i dimension men ändock. En start

Jag har i andra trådar förstått att ångdelen på en högtryckstvätt sitter efter högtryckspumpen. Men det får du kolla upp i maskinen du vill köpa om du går på det spåret.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se