Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Nivå vakt på steam drum. för water feed

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera teknik här

wille_89_ (trådstartaren)

#1 » 18:39:07, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

-Hej jag har en teknisk aspekt som behöver va löst när jag inom åren bygger min ångbil.
De är en monotub panna med steam drum/ångbuffert (en syrgastub) som tål höga tryck.
-Jag läste omen kille som använde tändstift 2st. en längst ner som kortslöt sin elektrod till mittenelektroden när vattnet dränkte stiftet altlså nivån. och då skickades spänningen till en solenoid som öppnade för inlopp av feedwater. funkar detta?
detta behöver bli löst.
-fungerar oil level sensors till bilar? hur fungerar dessa? tål de tryck på 50 bar ångtryck och flera hundra grader varm ånga, de borde de göra? Jag hittade en oil level sensor puch button givare som slår på en kontakt när oljan når en viss nivå.

är de någon som har en ide hur en nivå vakt kan kortlutas när vattennivån når givaren.
skulle ett hemmagjord flottör rör utan för bredvid syrgastuben fundera för tryck på 50 bar. genom att bara tryckas ihop när vattennivån når den och inte ångtrycket? :)

Bild


Bild
Senast redigerad av wille_89_ 19:54:42, 26-02-2019, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 19:07:28, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljenivågivare för bilar bygger på varmtrådsprincip. En tråd av ett material med hög temperaturkoefficient som är delvis nerstoppad i oljan.
Mätningen går till så att styrenheten för oljenivåmätaren mäter resistansen i tråden två gånger, en gång med låg ström som inte värmer upp tråden, en gång med högre ström, och jämför de båda resistanserna. Den del av tråden som är i olja kyls så kraftigt att den inte ändrar resistans mellan mätningarna, den del som är i luft får högre resistans vid den andra mätningen.
Jag tror inte den metoden fungerar vid några högre temperaturer.

Jag föreslår att du använder antingen ett synglas eller två provkranar, och uppdrar åt eldaren att bevaka synglaset resp provkranarna och köra igång resp stänga av matarvatteninjektorn efter behov. Med två provkranar så provöppnar man dem då och då, om det kommer vatten ur den undre kranen och ånga ur den övre så är nivån lagom.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#3 » 19:20:18, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Oljenivågivare för bilar bygger på varmtrådsprincip. En tråd av ett material med hög temperaturkoefficient som är delvis nerstoppad i oljan.
Mätningen går till så att styrenheten för oljenivåmätaren mäter resistansen i tråden två gånger, en gång med låg ström som inte värmer upp tråden, en gång med högre ström, och jämför de båda resistanserna. Den del av tråden som är i olja kyls så kraftigt att den inte ändrar resistans mellan mätningarna, den del som är i luft får högre resistans vid den andra mätningen.
Jag tror inte den metoden fungerar vid några högre temperaturer.

Jag föreslår att du använder antingen ett synglas eller två provkranar, och uppdrar åt eldaren att bevaka synglaset resp provkranarna och köra igång resp stänga av matarvatteninjektorn efter behov. Med två provkranar så provöppnar man dem då och då, om det kommer vatten ur den undre kranen och ånga ur den övre så är nivån lagom.


jasså ok hm verkade avancerat hur är de men, ja de blir väl så om ja inte lyckas göra de automatiskt vilket var tanken. o ganska farligt att hela tiden ha full koll på synglaset oh släppa manuellt in vatten i pannan vid behov. tanken var de skulle bli automatiskt men att börja med manuell matning. frågan var mer teoretisk att lyckas ja få till de så vill jag ju använda automatiserad matning istället.

-tror ni min metod med flottören fungerar :)? en brytare som går ihop beroende om flotören är högst upp eller längst ner?
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#4 » 20:23:21, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 tändstift borde kunna funka då dom både klarar temp och tryck utan vidare. Däremot vet jag inte ledningsförmågan i vattnet men det borde gå att mäta upp och bygga en förstärkare därefter.
Jag tror inte på flottören då den förmodligen blir som ett russin av trycket alt. blir så grov och tung att den drunknar tvärt?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

bonnen513

#5 » 20:30:38, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men din idé med tändsstiften är väl helt ok. Dom lär tåla temperaturen.
Fast kan det bli problem med att även ångan leder ström? Borde iofs bara vara att öka gapet?

Vad ska du ha för pump till vattnet?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

wille_89_ (trådstartaren)

#6 » 04:42:57, 27-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte än de finns så många att välja på. Har ni en idé? De är de med om ångan leder tröm jag måste prova de. Men vatten leder väl ström dåligt om de inte är salt i ex? Ja förstärkare om de är möjligt
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#7 » 05:46:32, 27-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det så många olika pumpar som ger uppåt 50 bar?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Janson1

#8 » 07:46:10, 27-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde ju finnas pumpar för högre tryck/hög värme då dom hade det på ångloken för 100 år sedan eller mer? Men vilken har jag ingen aning om...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#9 » 07:58:31, 27-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen Wille, du har nu ganska många trådar om samma sak. Jag tror för din egen skull och för våran skull är det nog bättre att bara ha en tråd där du har dina problem/tankar/lösningar samlade. Sen en annan sak, jag kan läsa att du vill bygga en ångmaskin till bilen för att spara pengar, det vill jag bara säga en sak om: Glöm det, det finns inget billigare än din bil du har i dag. Jag tycker det är kul att du vill prova på (fast jag tror inte du kommer lyckas inom överskådlig framtid) Men att den skulle kunna konkurrera ut din bil i driftsekonomi, glöm det. Tänk/klura/fråga/bygg för din egen nyfikenhet och inte för nåt ekonomiskt intresse. Räkna med en budget på i alla fall över 50000 kr, förmodligen skall du räkna 100000 kr innan det liknar nåt... Tänk på att du vill bygga ångans "state of the art"! Dessutom skall den driva din bil...

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#10 » 10:40:54, 27-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Det borde ju finnas pumpar för högre tryck/hög värme då dom hade det på ångloken för 100 år sedan eller mer? Men vilken har jag ingen aning om...


Ånglok hade som regel injektor för att trycka in matarvatten i pannan. Alltså en ångdriven strålpump, ungefär som en vattensug. Som regel dubbla injektorer för att ha reserv. Eller ibland en injektor + en kolvpump som drevs från en hjulaxel. Nackdelen med kolvpump var att man inte kunde trycka in matarvatten med loket stillastående. Vid långa uppehåll på station var man tvungen att koppla loss loket och köra fram och tillbaks för att få matarvatten.
I stationära anläggningar hade man ofta en maskindriven matarvattenpump. Den äldsta lösningen var ångmaskinsdriven kolvpump, senare ångturbin- eller eldriven centrifugalpump. I mycket små och primitiva sammanhang kunde spakmanövrerade handpumpar förekomma.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#11 » 03:16:38, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Sen Wille, du har nu ganska många trådar om samma sak. Jag tror för din egen skull och för våran skull är det nog bättre att bara ha en tråd där du har dina problem/tankar/lösningar samlade. Sen en annan sak, jag kan läsa att du vill bygga en ångmaskin till bilen för att spara pengar, det vill jag bara säga en sak om: Glöm det, det finns inget billigare än din bil du har i dag. Jag tycker det är kul att du vill prova på (fast jag tror inte du kommer lyckas inom överskådlig framtid) Men att den skulle kunna konkurrera ut din bil i driftsekonomi, glöm det. Tänk/klura/fråga/bygg för din egen nyfikenhet och inte för nåt ekonomiskt intresse. Räkna med en budget på i alla fall över 50000 kr, förmodligen skall du räkna 100000 kr innan det liknar nåt... Tänk på att du vill bygga ångans "state of the art"! Dessutom skall den driva din bil...


Mja de är ingen som svarar i den längre , ni skriver bara BYGG BYGG. bättre då göra separata trådar som också handlar om separata ämnen. mja håller inte me dig ved är gratis för mig visst ångmaskinen kostar många tusen att bygga men de tjänar jag in på några år :) men om de blir krig eller ström brott i landet lång tid kommer ingen kunna köra på bensin då mackarna inte fungerar. då har jag min ångbil.

Jag hittar ingen pump för över 60 bar tryck :( får väl bygga en egen kolvpump då,.eller så kan jag kanske använda en oljepump till en 2 takts moped.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#12 » 03:30:41, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag hittade högtryck tvätt pumpar :) de borde väl duga :) 70 Bar
11 Lpm
1450 Rpm
2.0 Hp, 1.47 kW
24mm male shaft
Nickel aluminium manifold
1/2"BSP female inlet
3/8"BSP female outlet
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#13 » 06:33:50, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En viktig detalj vid val av pump är att den ska kunna suga vattnet ur kondensorn. För du hade väl räknat med att ha ordentligt vaccum?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Janson1

#14 » 07:33:29, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med gratis ved eller ej kommer du väl på själv vad det lider... Anledningen till att "vi" skriver bygg nu för f*n är för att det är verkligen dags för dig att försöka på riktigt. Sen det här med gratis ångmaskin efter den är byggd: fetglöm det om du vill ha den fungerande på sikt. Var beredd på besiktningskostnader en gång om året, kanske flera gånger om året pga enstaka bygd maskin med högt tryck/hög värme och stor stressfaktor på dom använda materialen. Sen tror jag utan att veta men servicekostnaden. Ju mer extrem dess data skall vara ju mer handpåläggning krävs per tidsenhet. Vad betyder detta nu i verkligheten? Du får förmodligen dels underhålla den kanske varje vecka med egen besiktning av "water tubes", dom rören som slickas av elden, förmodligen måste du byta dom varje år eller oftare, speciellt i början innan materialvalet och tillverkningssätt är spikat. Räkna med några haverier där det går hål på nåt rör då och då. Sen daglig sotning av eldstad och kanske någon slags borstning av vattenrören? Sen åker du säkert på att kalibrera in säkerhetsventilen då och då, den skall då skickas in till ett institut som gör kalibreringar och kan lämna ut ett slags certifikat på att den är säker och har rätt tryckinställning. Av egen erfarenhet så är det ganska rejält dyrt med kalibrerings/kontrollinstitut, räkna med 20 tusen/år minst, förmodligen mycket mer första tillfället. Vill inte tråka ut dig men det finns en verklighet ochså... Finns det pengar för detta? Finns tiden? Har du möjlighet att bygga detta själv? Vad behöver du leja ut till en utomstående?
Jag gissar på att allt svetsjobb måste lejas bort på pannan. Själva ångmotorn är ju en del pyssel med ochså... Vad kan du göra på den? Jag tror du skall glömma allt vad befintligt motorblock till nån chopper eller gammal traktormotor heter. Du måste ändå bygga om detta till i princip oigenkännligt, det är lättare att bygga helt från skratch. Förutom kunskap så måste du ha en maskinpark som klarar jobben och framför allt storleken på tilltänkt produkt. Här gäller sen samma sak, efter den är byggd måste den underhållas (besiktigas?) och förmodligen byggas om då och då tills du är nöjd. Vad klarar du själv där? Innan själva bygget så måste man göra en massa studiebesök på befintliga grejer så man kan se exakt hur dom gjort då det begav sig för 100 år sedan eller så. Sedan intervjuva någon som håller/har hållt på med ånga, det finns fortfarande ganska många kvar och nya kommer till (antuseaster) Anten-Gräfsnäs museéjärnväg ligger ju nära dig. Sedan nån ångbåt borde gå att sniffa upp? Jag förstår inte varför du inte köper en färdig minatyrångmotor och provar och sen är det ju faktiskt bara att kopiera och skala upp den till lämplig storlek, där tror jag du kan göra en ekonomisk förtjänst (kanske den enda?) och slippa prova i all oändlighet i det "skarpa" projektet.
Så Wille: har du funderat på detta? Gör en punktlista och svara ut den så ärligt du kan/tror dig kunna.

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

wille_89_ (trådstartaren)

#15 » 20:43:35, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Det här med gratis ved eller ej kommer du väl på själv vad det lider... Anledningen till att "vi" skriver bygg nu för f*n är för att det är verkligen dags för dig att försöka på riktigt. Sen det här med gratis ångmaskin efter den är byggd: fetglöm det om du vill ha den fungerande på sikt. Var beredd på besiktningskostnader en gång om året, kanske flera gånger om året pga enstaka bygd maskin med högt tryck/hög värme och stor stressfaktor på dom använda materialen. Sen tror jag utan att veta men servicekostnaden. Ju mer extrem dess data skall vara ju mer handpåläggning krävs per tidsenhet. Vad betyder detta nu i verkligheten? Du får förmodligen dels underhålla den kanske varje vecka med egen besiktning av "water tubes", dom rören som slickas av elden, förmodligen måste du byta dom varje år eller oftare, speciellt i början innan materialvalet och tillverkningssätt är spikat. Räkna med några haverier där det går hål på nåt rör då och då. Sen daglig sotning av eldstad och kanske någon slags borstning av vattenrören? Sen åker du säkert på att kalibrera in säkerhetsventilen då och då, den skall då skickas in till ett institut som gör kalibreringar och kan lämna ut ett slags certifikat på att den är säker och har rätt tryckinställning. Av egen erfarenhet så är det ganska rejält dyrt med kalibrerings/kontrollinstitut, räkna med 20 tusen/år minst, förmodligen mycket mer första tillfället. Vill inte tråka ut dig men det finns en verklighet ochså... Finns det pengar för detta? Finns tiden? Har du möjlighet att bygga detta själv? Vad behöver du leja ut till en utomstående?
Jag gissar på att allt svetsjobb måste lejas bort på pannan. Själva ångmotorn är ju en del pyssel med ochså... Vad kan du göra på den? Jag tror du skall glömma allt vad befintligt motorblock till nån chopper eller gammal traktormotor heter. Du måste ändå bygga om detta till i princip oigenkännligt, det är lättare att bygga helt från skratch. Förutom kunskap så måste du ha en maskinpark som klarar jobben och framför allt storleken på tilltänkt produkt. Här gäller sen samma sak, efter den är byggd måste den underhållas (besiktigas?) och förmodligen byggas om då och då tills du är nöjd. Vad klarar du själv där? Innan själva bygget så måste man göra en massa studiebesök på befintliga grejer så man kan se exakt hur dom gjort då det begav sig för 100 år sedan eller så. Sedan intervjuva någon som håller/har hållt på med ånga, det finns fortfarande ganska många kvar och nya kommer till (antuseaster) Anten-Gräfsnäs museéjärnväg ligger ju nära dig. Sedan nån ångbåt borde gå att sniffa upp? Jag förstår inte varför du inte köper en färdig minatyrångmotor och provar och sen är det ju faktiskt bara att kopiera och skala upp den till lämplig storlek, där tror jag du kan göra en ekonomisk förtjänst (kanske den enda?) och slippa prova i all oändlighet i det "skarpa" projektet.
Så Wille: har du funderat på detta? Gör en punktlista och svara ut den så ärligt du kan/tror dig kunna.


Mja du gör de så komplicerat finns dussentals där ute med hemmagjorda ångbilar. va ja vet betalar de inte stora summor pengar varje år. Mono tub pannar är inga ångpannor utan ång generatorer de är stor skillnad. de är de säkraste pannorna som finns. de är i princip osprängbara, rören rål ofta tusentals bar innan de exploderar . dible körde med tror jag de var 140 bar och var trycktestade till 1800bar. de är ju bara säkerhetsventilen som ska besiktas vad jag vet kan inte ta många timmar o göra de?

20 000 för besikta en ång generator? glöm de de kommer aldrig ske. o de siffrorna tror jag inte på iaf inte eför en säker nmonotub panna. med trycktestade rör redan innan inköp.
vad jag läst behöver man inte göra massa sotning varje vecka kanse nån gång om året. elden slickar inte rören. pannan är utformad som en rocket stove. rörena ligger i domen och blir oerhärt varma.
-jag har vart på en ång båt, ångaren bohuslän. har tänkt köpa en liten ångmaskin sån där meta tabletter.
-ska inte svetsa pannan utan använda rörskarvar som doble stanley steamer mm.
-svarva en egen motor kolvar , vevsläng vevstake? du menar de allavarligt är lättare? finns väl inget svårare i världen,
de kan ju inte bli lättare än att sätta ihop redan färdiga cylindrar vevstkar kolvar mm som är profesionelt bygda. inte vet jag hur bra de kommer gå men jag tror allt jag kommer få till en hyffsad ångmaskin, tror jag kan få hjälp lite från min gamla skola där de har svarvar fräsar o allt möjligt, fick svarvat mitt topplock därf för några årsen. :)

-jag har kollat massor på internet sett ång dokumentärer , och forskat mycket så jag har ganska bra hum om hur ångmaskiner jobbar och är uppbyggda. man behöver inte göra de så avancerat. de som behövs är ett jobb/pengar en svarv fräs och material sen kan ja börja bygga.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se