Janson1 skrev:Det här med gratis ved eller ej kommer du väl på själv vad det lider... Anledningen till att "vi" skriver bygg nu för f*n är för att det är verkligen dags för dig att försöka på riktigt. Sen det här med gratis ångmaskin efter den är byggd: fetglöm det om du vill ha den fungerande på sikt. Var beredd på besiktningskostnader en gång om året, kanske flera gånger om året pga enstaka bygd maskin med högt tryck/hög
värme och stor stressfaktor på dom använda materialen. Sen tror jag utan att veta men servicekostnaden. Ju mer extrem dess data skall vara ju mer handpåläggning krävs per tidsenhet. Vad betyder detta nu i verkligheten? Du får förmodligen dels underhålla den kanske varje vecka med egen besiktning av "water tubes", dom rören som slickas av elden, förmodligen måste du byta dom varje år eller oftare, speciellt i början innan materialvalet och tillverkningssätt är spikat. Räkna med några haverier där det går hål på nåt rör då och då. Sen daglig sotning av eldstad och kanske någon slags borstning av vattenrören? Sen åker du säkert på att kalibrera in säkerhetsventilen då och då, den skall då skickas in till ett institut som gör kalibreringar och kan lämna ut ett slags certifikat på att den är säker och har rätt tryckinställning. Av egen erfarenhet så är det ganska rejält dyrt med kalibrerings/kontrollinstitut, räkna med 20 tusen/år minst, förmodligen mycket mer första tillfället. Vill inte tråka ut dig men det finns en verklighet ochså... Finns det pengar för detta? Finns tiden? Har du möjlighet att bygga detta själv? Vad behöver du leja ut till en utomstående?
Jag gissar på att allt svetsjobb måste lejas bort på pannan. Själva ångmotorn är ju en del pyssel med ochså... Vad kan du göra på den? Jag tror du skall glömma allt vad befintligt
motorblock till nån chopper eller gammal traktormotor heter. Du måste ändå bygga om detta till i princip oigenkännligt, det är lättare att bygga helt från skratch. Förutom kunskap så måste du ha en maskinpark som klarar jobben och framför allt storleken på tilltänkt produkt. Här gäller sen samma sak, efter den är byggd måste den underhållas (besiktigas?) och förmodligen byggas om då och då tills du är nöjd. Vad klarar du själv där? Innan själva bygget så måste man göra en massa studiebesök på befintliga grejer så man kan se exakt hur dom gjort då det begav sig för 100 år sedan eller så. Sedan intervjuva någon som håller/har hållt på med ånga, det finns fortfarande ganska många kvar och nya kommer till (antuseaster) Anten-Gräfsnäs museéjärnväg ligger ju nära dig. Sedan nån ångbåt borde gå att sniffa upp? Jag förstår inte varför du inte köper en färdig minatyrångmotor och provar och sen är det ju faktiskt bara att kopiera och skala upp den till lämplig storlek, där tror jag du kan göra en ekonomisk förtjänst (kanske den enda?) och slippa prova i all oändlighet i det "skarpa" projektet.
Så Wille: har du funderat på detta? Gör en punktlista och svara ut den så ärligt du kan/tror dig kunna.
Mja du gör de så komplicerat finns dussentals där ute med hemmagjorda ångbilar. va ja vet betalar de inte stora summor pengar varje år. Mono tub pannar är inga ångpannor utan ång generatorer de är stor skillnad. de är de säkraste pannorna som finns. de är i princip osprängbara, rören rål ofta tusentals bar innan de exploderar . dible körde med tror jag de var 140 bar och var trycktestade till 1800bar. de är ju bara säkerhetsventilen som ska besiktas vad jag vet kan inte ta många timmar o göra de?
20 000 för besikta en ång
generator? glöm de de kommer aldrig ske. o de siffrorna tror jag inte på
iaf inte eför en säker nmonotub panna. med trycktestade rör redan innan inköp.
vad jag läst behöver man inte göra massa sotning varje vecka kanse nån gång om året. elden slickar inte rören. pannan är utformad som en rocket stove. rörena ligger i domen och blir oerhärt varma.
-jag har vart på en ång båt, ångaren bohuslän. har tänkt köpa en liten ångmaskin sån där meta tabletter.
-ska inte svetsa pannan utan använda rörskarvar som doble stanley steamer mm.
-svarva en egen motor kolvar , vevsläng
vevstake? du menar de allavarligt är lättare? finns väl inget svårare i världen,
de kan ju inte bli lättare än att sätta ihop redan färdiga cylindrar vevstkar kolvar mm som är profesionelt bygda. inte vet jag hur bra de kommer gå men jag tror allt jag kommer få till en hyffsad ångmaskin, tror jag kan få hjälp lite från min gamla skola där de har svarvar fräsar o allt möjligt, fick svarvat mitt
topplock därf för några årsen.
-jag har kollat massor på internet sett ång dokumentärer , och forskat mycket så jag har ganska bra hum om hur ångmaskiner jobbar och är uppbyggda. man behöver inte göra de så avancerat. de som behövs är ett jobb/pengar en
svarv fräs och material sen kan ja börja bygga.