Janson1 skrev:Det är skillnaden mellan vatten på tändstiftet eller inte vatten på tändstiftet som avgör. Har du 170 Kohm med vatten så är ju ohmtalet (värdet) utan vatten intressant. Det bör var mycket högre, om så är fallet är det ganska enkelt att detektera. !
Jag behvöer
iaf en cirkut board en förstärkare. hur mycke krävs, vilken förstärkare? 12 volt in och 170 k ohm,?
sån här water level sensor probe hu rfunkar dom? förstår inte, kör med
tändstift annars. men behöver få bort motståndet i stiftet som är flera k ohm, kan någon tipsa , hjälpa mig med vad jag behöver=? hur jag kan bygga en sån cirkuit board
Janson1 skrev:Du skriver: Man behöver inte göra det så avancerat... Jag ser det som att du vill ha ut det lilla extra utav allt, det är oerhört avancerat. Oftast kostar detta lilla "extra" mycket mer än vad det är värt, typ 5 till 10 fallt… Men, har du intervjuat nån av dom här dussintals som kör ångbilar med "ånggeneratorer" (detta är kanske ett smart sätt att komma förbi trycktestning då dom bara tillverkar ånga för det omedelbara behovet?)? Att samla in så mycket information och data som möjligt innan ett eget bygge är nödvändigt och dessutom sparar det både tid och pengar. Där skall du nog börja Wille! Har du gjort detta? Du skriver att du ev kan få hjälp av din gamla skola, att fråga dom lite försiktigt om hjälp är nog en bra idé... Sen det här med pengar, vi här på forumet svarar på alla dina frågor gratis, nästan oavsett hur dom är ställda, thats it. Men i den övrigt "icke skyddade verkstaden" så koster det pengar oavsett. Det här med att allting har ett pris måste du bara "fejsa" (stavas det så?) så var beredd på kostnader för allt du inte själv kan!!
Sen det här med göra själv eller använda en befintlig lösning: I dit fall Wille så vet i sjutton om inte det är lättare/billigare att faktiskt bygga från scratch istället för att först köpa en motor och sen dissekera/bygga om till oigenkännlighet, i mitt tycke så skiljer sig en standardmotor för mycket ifrån det som ditt bygge kräver... Detta kanske är ytterligare en grej som du måste komma på själv?
Vidare så tror jag att du måste använda andra material i en ångmaskin än vad som finns i en vanlig motor. Det ställs helt andra krav på material, utvidgning, värmetålighet, rostresistans, korrosionsresistans mm. mm. En bensin/dieselmotor har haft många år på sig att bli fulländad, typ 100 år... Pga ångmaskinens ofullständighet/dålig verkningsgrad/tung konstruktion/oerhört stort underhåll/mankrävande för vanlig användning och explosionsrisk så stannade dess utveckling av ganska tidigt på 1900 talet och blev helt enkelt brädat av förbränningsmotorn. Din uppgift nu Wille blir att ta vid där... Så mitt råd, skaffa dig så mycket grunddata du bara kan av det lilla som finns kvar. Sen, när du har grundkunskapen, då kan du börja på riktigt!
-jag håller på samla in data de gör jag varenda dag. just nu är de vatten nivå sensor. jag ska bara använda vevparioet från en diselmotor och alternativt en cylinder, inget annat ska användas. ett vevparti/stake ,vevsläng,
vevaxel osv hoppas jag förstår att du förstår att man itne bara kan svarva sådär och varför? när de redan är kirurgiskt pressision i orginal vev? de står mycke ja behöver i hermods ångmaskienr som jag läser ibland. jag vet de här med korrosion osv men de går att lösa jag vet hur. man anvndäer drain valves, och dränerings koppar efter avslutad cykel.
-jo de blir en utmaning.
. jag har många ideer och lösningar på de flesta problemen jag kommer stå inför jag har tänkt på de mesta