Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Nivå vakt på steam drum. för water feed

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera teknik här

wille_89_ (trådstartaren)

#16 » 20:55:52, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag provade motståndet i vattnet idag och fick de till minst 170 000 ohm :/ är de möjligt att steppa upp effekten så mycket? så ett relä kan aktiveras? killen i klippet använder iaf tändstift så de borde ju gå :) hittar inte klippet nu. Hitta lite info från en ång sida:

Spark plugs work very good for sensing, there are a few things you have to do first, the side tab has to be cut off the reason is you don't want to get a drop of water stuck in between the center an tab this will give you a false reading.. The second item is a led will not light when sensing water you need a circuit to do that. The resistance of water is about 100k ohms and that's to high to pass enough current to turn on the led.this is what board looks like

Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



Janson1

#17 » 22:10:22, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är skillnaden mellan vatten på tändstiftet eller inte vatten på tändstiftet som avgör. Har du 170 Kohm med vatten så är ju ohmtalet (värdet) utan vatten intressant. Det bör var mycket högre, om så är fallet är det ganska enkelt att detektera. Du skriver: Man behöver inte göra det så avancerat... Jag ser det som att du vill ha ut det lilla extra utav allt, det är oerhört avancerat. Oftast kostar detta lilla "extra" mycket mer än vad det är värt, typ 5 till 10 fallt… Men, har du intervjuat nån av dom här dussintals som kör ångbilar med "ånggeneratorer" (detta är kanske ett smart sätt att komma förbi trycktestning då dom bara tillverkar ånga för det omedelbara behovet?)? Att samla in så mycket information och data som möjligt innan ett eget bygge är nödvändigt och dessutom sparar det både tid och pengar. Där skall du nog börja Wille! Har du gjort detta? Du skriver att du ev kan få hjälp av din gamla skola, att fråga dom lite försiktigt om hjälp är nog en bra idé... Sen det här med pengar, vi här på forumet svarar på alla dina frågor gratis, nästan oavsett hur dom är ställda, thats it. Men i den övrigt "icke skyddade verkstaden" så koster det pengar oavsett. Det här med att allting har ett pris måste du bara "fejsa" (stavas det så?) så var beredd på kostnader för allt du inte själv kan!!
Sen det här med göra själv eller använda en befintlig lösning: I dit fall Wille så vet i sjutton om inte det är lättare/billigare att faktiskt bygga från scratch istället för att först köpa en motor och sen dissekera/bygga om till oigenkännlighet, i mitt tycke så skiljer sig en standardmotor för mycket ifrån det som ditt bygge kräver... Detta kanske är ytterligare en grej som du måste komma på själv?
Vidare så tror jag att du måste använda andra material i en ångmaskin än vad som finns i en vanlig motor. Det ställs helt andra krav på material, utvidgning, värmetålighet, rostresistans, korrosionsresistans mm. mm. En bensin/dieselmotor har haft många år på sig att bli fulländad, typ 100 år... Pga ångmaskinens ofullständighet/dålig verkningsgrad/tung konstruktion/oerhört stort underhåll/mankrävande för vanlig användning och explosionsrisk så stannade dess utveckling av ganska tidigt på 1900 talet och blev helt enkelt brädat av förbränningsmotorn. Din uppgift nu Wille blir att ta vid där... Så mitt råd, skaffa dig så mycket grunddata du bara kan av det lilla som finns kvar. Sen, när du har grundkunskapen, då kan du börja på riktigt!

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

wille_89_ (trådstartaren)

#18 » 22:52:30, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Det är skillnaden mellan vatten på tändstiftet eller inte vatten på tändstiftet som avgör. Har du 170 Kohm med vatten så är ju ohmtalet (värdet) utan vatten intressant. Det bör var mycket högre, om så är fallet är det ganska enkelt att detektera. !

Jag behvöer iaf en cirkut board en förstärkare. hur mycke krävs, vilken förstärkare? 12 volt in och 170 k ohm,?
sån här water level sensor probe hu rfunkar dom? förstår inte, kör med tändstift annars. men behöver få bort motståndet i stiftet som är flera k ohm, kan någon tipsa , hjälpa mig med vad jag behöver=? hur jag kan bygga en sån cirkuit board :)

Janson1 skrev:Du skriver: Man behöver inte göra det så avancerat... Jag ser det som att du vill ha ut det lilla extra utav allt, det är oerhört avancerat. Oftast kostar detta lilla "extra" mycket mer än vad det är värt, typ 5 till 10 fallt… Men, har du intervjuat nån av dom här dussintals som kör ångbilar med "ånggeneratorer" (detta är kanske ett smart sätt att komma förbi trycktestning då dom bara tillverkar ånga för det omedelbara behovet?)? Att samla in så mycket information och data som möjligt innan ett eget bygge är nödvändigt och dessutom sparar det både tid och pengar. Där skall du nog börja Wille! Har du gjort detta? Du skriver att du ev kan få hjälp av din gamla skola, att fråga dom lite försiktigt om hjälp är nog en bra idé... Sen det här med pengar, vi här på forumet svarar på alla dina frågor gratis, nästan oavsett hur dom är ställda, thats it. Men i den övrigt "icke skyddade verkstaden" så koster det pengar oavsett. Det här med att allting har ett pris måste du bara "fejsa" (stavas det så?) så var beredd på kostnader för allt du inte själv kan!!
Sen det här med göra själv eller använda en befintlig lösning: I dit fall Wille så vet i sjutton om inte det är lättare/billigare att faktiskt bygga från scratch istället för att först köpa en motor och sen dissekera/bygga om till oigenkännlighet, i mitt tycke så skiljer sig en standardmotor för mycket ifrån det som ditt bygge kräver... Detta kanske är ytterligare en grej som du måste komma på själv?
Vidare så tror jag att du måste använda andra material i en ångmaskin än vad som finns i en vanlig motor. Det ställs helt andra krav på material, utvidgning, värmetålighet, rostresistans, korrosionsresistans mm. mm. En bensin/dieselmotor har haft många år på sig att bli fulländad, typ 100 år... Pga ångmaskinens ofullständighet/dålig verkningsgrad/tung konstruktion/oerhört stort underhåll/mankrävande för vanlig användning och explosionsrisk så stannade dess utveckling av ganska tidigt på 1900 talet och blev helt enkelt brädat av förbränningsmotorn. Din uppgift nu Wille blir att ta vid där... Så mitt råd, skaffa dig så mycket grunddata du bara kan av det lilla som finns kvar. Sen, när du har grundkunskapen, då kan du börja på riktigt!


-jag håller på samla in data de gör jag varenda dag. just nu är de vatten nivå sensor. jag ska bara använda vevparioet från en diselmotor och alternativt en cylinder, inget annat ska användas. ett vevparti/stake ,vevsläng, vevaxel osv hoppas jag förstår att du förstår att man itne bara kan svarva sådär och varför? när de redan är kirurgiskt pressision i orginal vev? de står mycke ja behöver i hermods ångmaskienr som jag läser ibland. jag vet de här med korrosion osv men de går att lösa jag vet hur. man anvndäer drain valves, och dränerings koppar efter avslutad cykel.
-jo de blir en utmaning.
. jag har många ideer och lösningar på de flesta problemen jag kommer stå inför jag har tänkt på de mesta :)
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#19 » 23:30:16, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, 170 Kohm när det finns vatten (Om nu detta stämmer) . Nu måste du mäta motståndet (ohmtalet) när det inte finns vatten...När man har skillnaden mellan vatten/inte vatten i ledningsförmåga kan man börja räkna på en förstärkare. Det här med "drain valve" är en ventil som man manuellt öppnar efter/före en körning för att släppa ut ev. vatten/skit. Dessa "drainvalves" påverkar inte utvidgningskoefficienten hos dom olika materialen. Hermods ångteknik är en nog så bra bok men skaffa mer böcker, mer kunskap. Besök fler museum, fler ångdrivna farkoster, mer uppgifter. Ju mer du kan komma över, ju bättre!

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#20 » 23:59:25, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska göra en elektrisk nivåmätning, så mät med växelström! Annars blir det bara problem med galvaniska fenomen, beläggning på elektroderna mm. Det finns en bra nivåmätkrets som används för att larma för låg nivå på bl a glykol och spolarvätska i många Citroën och Peugeot från åren runt 1990, jag kan rekommendera att försöka plocka några sådana från bilvrak, eller kopiera den. Jag har en gång i tiden ritat upp schema för mätkretsen och "återanvänt" den å tjänstens vägnar, kan kolla om någon vecka om jag kan hitta igen schemat.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#21 » 00:30:44, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:OK, 170 Kohm när det finns vatten (Om nu detta stämmer) . Nu måste du mäta motståndet (ohmtalet) när det inte finns vatten...När man har skillnaden mellan vatten/inte vatten i ledningsförmåga kan man börja räkna på en förstärkare. Det här med "drain valve" är en ventil som man manuellt öppnar efter/före en körning för att släppa ut ev. vatten/skit. Dessa "drainvalves" påverkar inte utvidgningskoefficienten hos dom olika materialen. Hermods ångteknik är en nog så bra bok men skaffa mer böcker, mer kunskap. Besök fler museum, fler ångdrivna farkoster, mer uppgifter. Ju mer du kan komma över, ju bättre!


-ja men de tömmer ut samtlig kondens .och öppnar nån mer ventil i cylindern så kommer ångan tryckas ut och cylindern torka. inga problem. ofta brukar man spruta en en chunk of oil innan avstägning.

mäta motståndet utan vatten? de är ju oändligt motstånd då. jag undrar hur jag ska förstärka 170 ohm vilken krets behöver jag de enda jag behöver veta :)

torbjorn_forsman skrev:Om du ska göra en elektrisk nivåmätning, så mät med växelström! Annars blir det bara problem med galvaniska fenomen, beläggning på elektroderna mm. Det finns en bra nivåmätkrets som används för att larma för låg nivå på bl a glykol och spolarvätska i många Citroën och Peugeot från åren runt 1990, jag kan rekommendera att försöka plocka några sådana från bilvrak, eller kopiera den. Jag har en gång i tiden ritat upp schema för mätkretsen och "återanvänt" den å tjänstens vägnar, kan kolla om någon vecka om jag kan hitta igen schemat.

Hur funkar den? kan du måla upp ett elschema? tål den 50 bar och hudnratals grader:) de är inga elektroder med beläggning. de är ett vanligt tändstift med nån milli amp som går igenom d åkan deväl knappast bli någon beläggning. de är likström i hela ångbilen växelström blir svårt att ordna
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#22 » 06:21:14, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man inte ha nivåmätaren i behållaren efter kondensorn så slipper du extrem värme o tryck
?
Hur gjorde Daniel h?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

torbjorn_forsman

#23 » 09:04:12, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nivåmätkretsen som jag tänkte på skapar växelspänningen själv. Den använder ett par pinnar med isolerad genomföring som elektroder, tändstift bör gå bra att använda. Har ett schema färdigritat men det ligger sparat någonstans på nätverket på kontoret, och eftersom jag är uthyrd på jobb just nu så dröjer det någon vecka innan jag kan komma dit och leta efter det.

Det finns en färdig ic för liknande nivådetektorfunktion, LM1830. Dock verkar det som om den är ganska utgången och inte har tillverkats på ett antal år, så den kanske börjar bli svår att få tag på. Skickar med datablad och en applikationsrapport om den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#24 » 22:20:08, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag förstod itne så mycket av de där kretsen, de enda jag vill ha är en bruten krets :) genom tändstifte. såna här boiler level probes. de sägs funka att ge en spänning eller sluten krets när vattnet nåt propen, vet ni om dessa, de borde ju funka :) istället för ett tändstift.

""Water level probe is suitable the level of boiler or the water tank swith control,also have the alarm function.""


https://www.ebay.com/itm/Swimming-Pool- ... rk:77:pf:0




Bild

Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#25 » 22:50:37, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så värst mycket data om denna pryl finns inte på ebay i alla fall men den ser inte ut att klara en massa tryck, tveksamt om den håller för temperaturen med? Sen gör ju ett tändstift samma sak... Det finns ingen elektronik i denna "poolkännare"
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ac tc

#26 » 16:06:02, 11-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag aldrig haft med ångbilar att göra men väl lite store pannor...
- att besikta din panna..grovt 1 miljon första gången, sen 50 000 om året.
Din reglering av matarvatten..visst du lär nog få in vatten men funktionen blir urusel, on off matarvatten under drift blir inte bra.
- dina kunskaper om ånga lämnar en del att önska, ditt bygge vill jag närmast likna med 10 kg dynamit 50 centimeter från pungen. Går nåt fel...
Jag skulle kunna fortsätta I all oändlighet men jag tror jag ger mig här

Om du nu promt vill bygga en veddriven apokalyps bil för tider när zoombisarna härjar så kan du väl istället satsa på gengas.
- inte nära samma problem med material, tryck och temperature- dessutom så kan du faktiskt få till nåt som rör sig utan att ha satsat miljoner ...

4 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Janson1

#27 » 09:14:32, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wille, hur går det med alla dina ångplaner?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

wille_89_ (trådstartaren)

#28 » 15:57:44, 02-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad jag vet så sotade doble och stanley nästan aldrig sina pannor. då de inte slickade elden. på min prototyp är eldstaden längst ner och rören är högre upp i trumman så inte elden slickar dem. doble fick ut mer energi av veden genom att dock ha eldstaden längst upp i pannan där gasen sprutades in och gick ut längst ner, samma som en rocket stove, dock ska eldstaden i min panna va längst ner efters att den mestadels ska gå på ved icg startas på gas men kan startas med enbart med ved likaså. efters rören aldrig slickades av elden så behövdes de knappt servas. Jag hoppas kunna börja bygga så fort jag fått jobb o tjänat in lite pengar, de är nära iaf vart på 3 åkerier nu och praktiserat vilket kan bli timmar, så jag kan införskaffa svart, fräs o material som behövs. en atlas copco vt4 tror jag är vägen o gå. med en annan vevaxel inmoddad, en högtryckcylinder och en lågtryckcylinder, de som sitter i kompressorn med annan vevaxel o vev borde bli bästa, verkningsgrad mellan 20-25% enligt det jag skissat på. otroligt högt för en ångmaskin. helst i boxer format om de är möjligt. jag har faktiskt en svarvkurs grund :)
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se