Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Goda råd eller björntjänst.

66 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera teknik här

LeifAndersson (trådstartaren)

#1 » 12:00:25, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad vi ska tänka på när vi ger råd om åtgärder när något strular är att vi tänker på att:
Är det något man ska rekommendera TS öht. att ge sig på när man inte känner hans förutsättningar för ingreppet?

Är mitt råd relevant, har jag gjort ingreppet själv eller har jag bara läst om det på nätet och bara delger det jag själv tror mig veta?

Har jag funderat på att om TS trots allt misslyckas och skadan förvärras eller något helt enkelt blir förstört, att då är man mer skyldig till det nederlaget än han som försöker följa råd som med hans hand inte funkade!

Både om vi vet eller tror oss veta hur något ska fixas, måste vi ta oss en funderare på vad som kan gå fel om någon med okända förutsättningar försöker följa råden.
Har man själv koll i ämnet så får man ta sig en funderare på vad som kan hända och inte bara säga "att gör det bara" utan att informera om problemen och vad som är nödvändigt, även om man själv ser det som självklarheter. Och har man inte själv gjort ingreppet så tala då om det så TS får avgöra om han ska försöka följa uppmaningen att ge sig på det.
De som inte ser några problem bland tipsarna har i de flesta fall inte själv någon erfarenhet av saken utan bara okritiskt hittat uppgifter på nätet.
Tyvärr så är det allt för vanligt i dag att framförallt folk med nytt intresse för traktorer och maskiner i dag kommer med detaljer eller hela maskiner som "lagats sönder" efter dåliga råd på nätet! Och det är lika onödigt varje gång! Så innan ni ger några råd, tänk på om något kan gå fel och informera om det. Då får var och en ta ställning till om de vill försöka. MEN SÄG ALDRIG ATT DET ÄR EN BAGGIS, om du inte är övertygad om att inget kan gå fel! Och greppar ni inte över helheten utan själv bara uppfattat något på nätet, låt det framgå och säg att ni tror/har hört att det är så! Dåliga råd är en björntjänst man ska hålla inne med!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

28 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



raggsockan

#2 » 12:45:14, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

min bild var menad mest som ett tipps . en idee
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

v702

#3 » 13:08:28, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif, det där är ju ett sätt att sänka hela iden med forumet. Jag tycker tvärsom. Det är TS som själv får avgöra huruvida tipset är användbart eller inte. Precis som med allt annat som publiceras på internet.
Att sitta och försöka avgöra TS mentala tillstånd mm innan man svarar är inte bara svårt, det är omöjligt!
Den som lämnar ett dumt råd lär ju inte kunna avgöra det själv, han gör ju det för han tror det är rätt.

Vad i media är sant? Ett stort antal läsare klarar inte att skilja en annons från en artikel i tidningarna. En insändare i mittmedia, facebook, instagram.

Senast idag uttalde sig en ekonom och sa att bästa och lönsammaste tiden att låsa sitt elavtal är nu? Finns tydligen femton års statistik som talar för detta. Men även i det fallet tycker jag tvärsom. Jag har fått info och tagit ställning till den, något man gör hela tiden när man slagit på datorn.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

5 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson (trådstartaren)

#4 » 13:13:12, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stopp där "raggis"! Du är inte alls inblandad i det där och din bild har inget med det att göra! Att skicka en bild är en helt annan sak, det kan vara en infallsvinkel till en lösning. Och du har ju inte på något vis uppmanat någon att göra på något visst sätt, så ta det lugnt! Det är inte meningen att någon som inte alls är berörd ska fundera på det där. Så ta det lugnt du "raggis"! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#5 » 13:43:31, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:Leif, det där är ju ett sätt att sänka hela iden med forumet. Jag tycker tvärsom. Det är TS som själv får avgöra huruvida tipset är användbart eller inte. Precis som med allt annat som publiceras på internet.


Men nu måste du också tänka till! Du kan inte mena att själva meningen med forumet är att man ska överösa TS med allmänna personliga tankegångar utan att förklara riskerna med ett ingrepp! Om TS kunde avgöra det själv så var det väl helt onödigt att ställa frågan! Ställer man en fråga så vill man väl i allmänhet ha hjälp, inte ställas inför en massa olika förslag, mer eller mindre utan förklaring. Om TS helt greppar frågan och kan se vad som kan gå snett, så är ju hela frågeställningen onödig. Vore det inte bättre om vi försökte nyansera våra råd och underlätta för TS att sortera fakta, och inte bara kasta ur oss att det går bra utan att förklara riskerna och vad som är nödvändigt! Jag trodde att forumets mening var att hjälpa till! En massa råd där saker och ting förenklas och tas ur sitt sammanhang kan inte vara forumets huvudmening, och det hjälper knappast TS.
Om man t.ex. uppmanar någon att göra ingrepp i ett bränslesystem utan att förklara nödvändigheten av absolut renlighet är dumt när man inte känner till grundkunskaperna alls. Att bara i det läget säga att "det är bara" är inte bra, även om just denna trådstartare kanske har den kännedomen så lär inte alla som sedan läser tråden ha det.
Tycker att det är tråkigt om vi ska vara en del i allt skräp som sprids på nätet. Man kan ju försöka vara lite bättre fast det snackas mycket goja på nätet!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

johan.eriksson

#6 » 14:01:32, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De mest konstiga råd brukar komma upp om diverse hemmamek på insprutningspumpar, där är så man kan bli mörkrädd ibland. I synnerhet när man ser på Facebook.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

mats757

#7 » 14:22:11, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:Leif, det där är ju ett sätt att sänka hela iden med forumet. Jag tycker tvärsom. Det är TS som själv får avgöra huruvida tipset är användbart eller inte. Precis som med allt annat som publiceras på internet.
Att sitta och försöka avgöra TS mentala tillstånd mm innan man svarar är inte bara svårt, det är omöjligt!
Den som lämnar ett dumt råd lär ju inte kunna avgöra det själv, han gör ju det för han tror det är rätt.

Vad i media är sant? …..
……



Jag håller nog med här. Frågeställaren måste vara källkritisk. Även om en oerfaren svarar, så leder det nästan alltid diskussionen framåt. I värsta fall tigs alla trådar till tystnad och ingen törs svara.
Men, jag håller med Leif också att det kan vara tröttsamt att "höra" rena felaktigheter. Men det är bara att släppa det. Det reder ut sig i slutänden ändå.

När man utvecklar nya produkter kan det vara en styrka att lyssna på "Dårar", personer som inte har några gränser. Det kan leda till helt oanade höjder.

/Mats

3 personer gillar det här inlägget.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

Volvot24

#8 » 16:06:25, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Ett råd som gavs på ett forum, till en snubbe vars motor plötslig stannade och förblev livlös:

"Det är ett enkelt jobb, Troligtvis blockpackningen. Det fixar du innan 11 kaffet. Det var samma fel på brorsans Audi 100 avant turbo."
:lmao:

- Undras just om motorn revs, och om han såg ljuset över höjden, följande gryning.

Kanske river sitt hår än.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Janson1

#9 » 16:46:20, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif A och alla ni andra. För att vi skall vara ett bra forum så skall vi givetvis fortsätta svara på dom olika TS frågor och problem. Men, vi skall samtidigt informera om ev risker med saker och ting. I många fall så blir det inte så mycket mer än just prylen som ändå inte fungerar. Men är det en insprutningspump som någon skall mecka med och sen rusar motorn sönder så tycker jag vi skyldiga att skriva detta som en ev grej som kan gå fel så TS inser alvaret/riskerna och sen tar TS sitt egna beslut därefter. Vidare bör man som "hjälpare" tänka till om ev risker så dom kommer med, det blir lätt att man glömmer detta i stridens hetta då många saker är en "baggis" om man hållit på i ett halvt liv eller mer med mekeri. Samtidigt kan vi inte kvalitetssäkra ett forum men vi kan ju ha det i åtanke så det blir så rätt som möjligt. Flummigt??

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

LeifAndersson (trådstartaren)

#10 » 17:32:35, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
Ett råd som gavs på ett forum, till en snubbe vars motor plötslig stannade och förblev livlös:

"Det är ett enkelt jobb, Troligtvis blockpackningen. Det fixar du innan 11 kaffet. Det var samma fel på brorsans Audi 100 avant turbo."
:lmao:

- Undras just om motorn revs, och om han såg ljuset över höjden, följande gryning.

Kanske river sitt hår än.

.


Som jag uppfattade det så var det ett skämt när frågan var mycket flummigt ställd. Minns det där inlägget och jag kunde absolut inte förstå frågan så jag tyckte svaret var rätt fyndigt!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

QV_

#11 » 17:35:14, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får vara källkritisk när man läser böcker och forum.
Bara för att det är en bok betyder det inte att det är rätt.
Dessa gäller ju även ett forum. "Specielt" om det är ett gäng glada som svarar.
"Fråga Lund" torde ju rent källkritiskt vara säkrare än "fråga forumet".

Läser man på ett forum/ lagar/ det gick fel, så är det väll en läropeng man får betala i sin utbildning i källkritik.
I de fall jag är nybörjare i ett ämne så försöker jag skriva det. senast var det väll "jag har ägt en plasma i en vecka, innan viste jag inget"
Då har man iallfall försökt att aktivera källkritiksmotorn i läsaren.

Men att varna för risker... till vilken nivå då?
Är TS en med tummen i armhålan så man måste speca ALLT inklusive vilket håll man drar skruvar eller ett "gör du fel så kan motorn rasa helt" vilket då inte säger något om vad man kan göra för fel.

Jag giller trådar som kommer med lite galna idéer. Inte för att just den idén kanske är användbar men det får en att fundera i andra banor, i helt andra riktningar som man inte var inne på föst.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Skru'are

#12 » 18:15:33, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif A. Jag vill gärna komplettera dig.
Många gånger ställer TS frågor där det inte finns fakta med som gör att det går att svara seriöst.
Ändå kommer flera med svar! De måste vara Saidas efterträdare.
Om någon efterfrågar erforderlig fakta för att kunna se helheten, så finns två grenar. TS ger inte uppgifterna - det kommer ju ändå in en massa olika svar. Eller så vill inte TS lämna uppgifterna, han ser inte nyttan eller är insnöad på frågan, som inte är den egentliga knäckfrågan.
Det fordras kunskap även för att ställa frågan!

Ju mer man kan, ju mer komplicerat blir det. Man måste se helheten.

Det ställs alltså även krav på frågeställaren.
Där bör de första svaren vara: Mer fakta (gärna spec), foton...
Men att svara på frågan utan relevanta fakta är inte seriöst.

Maskinisten har resurserna att vara ett kvalificerat forum, att höja sig över träsket av olika forum.
Det skall vi slå vakt om och utveckla.
Leif du har startat en mycket viktig tråd! Om diskussionen hålls i positiv och konstruktiv anda, kan något bra bli bättre!

4 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

bm1113

#13 » 18:27:32, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket Intressant Diskussion :thummar:

Förstår båda sidors argument och De gånger jag själv läst om något liknande i en tråd så försöker jag hänvisa till den tråden med.
Men förstår helt klart att det kan bli besvärligt för vissa TS att gallra för säg att de ha Mekvana men enbart från Bensinmotorer och aldrig mekat Diesel.
Så tex Volvos B20 serie kan de utan och innan medans när de gäller Dieselmotorer kan de ha väldigt varierande kunskaper.


Har själv andra hinder för att meka på egen hand Så försöker insupa all kunskap Teoretiskt jag kan få både här och ute i fält :thummar:

Förövrigt Håller jag med
Skru'are skrev:Leif du har startat en mycket viktig tråd! Om diskussionen hålls i positiv och konstruktiv anda, kan något bra bli bättre!
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

OLA56

#14 » 18:33:16, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del råd är fel.
En vän, var på hemväg med sin SAAB95. Ca 10 mil hemifrån blev det något ljud, bilen gick men det var något. 1,5 mil från hemmet, så gav motorn upp.
Först "experten" - Byt motor
Andra experten - Byt motor
Tredje experten (van SAABskruvare) - Turbon! Vilket det var.
Skillnad att byta motor eller bara turbo.

OLA56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

Åsa-Nisse

#15 » 18:43:55, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med Skruáre helt och fullt. Många frågeställningar är så flummiga att det inte går att svara annat än en motfråga " hur långt är ett snöre".
Då kan man inte heller komma med seriösa förslag på lösningar, så den som försöker sig på det visar bara sin egen okunskap.

2 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se