Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Goda råd eller björntjänst.

66 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera teknik här

63an

#46 » 15:30:59, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ha lite överseende med MiM han ändå haft hela landet som slagfält å kan vara liite märkt av erfarenheten :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Mats i Myrhult

#47 » 16:16:08, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:En annan konkret fråga: Vad menar du egentligen! Tycker hela inlägget är fullt av motsägelser och kan inte förstå meningen med det hela.
Må vara att jag är korkad, men fattar någon ett dyft vad du vill ha sagt! :klia:


Jag skulle aldrig drömma om att kalla dig korkad Leif! :wave: Jag får nog ta på mig att jag varit otydlig. :sad:

Å andra sidan förstår jag inte vad du inte förstår med min kommentar.

Jag menar helt enkelt att det finns så många frågor av olika karaktär, att det inte alltid kan förutsättas att det är experthjälp TS söker. Det kan vara stöd för sin teori eller tröst i en oväntad situation.
Sådant har vi ju också upplevt här på Maskinisten, eller hur? :bira:
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Stridis2

#48 » 16:48:52, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag tolkade MiM:s inlägg (vilket jag också själv tänkt skriva ett bra tag) att det finns olika typer av frågor.
Vissa är rena faktafrågor, exempelvis hur högt ska öppningstrycket vara på mina spridare i motor XX?
Det finns frågor där TS bara söker inspiration eller bara vill snacka av sig.
Till sist finns det trådar där TS har lämnat alltför knapphändig information, i stil med -Motorn stannade, ska jag renovera toppen?

För att göra det än mer svåröverskådligt så flyter gränserna ihop...

Personligen tror jag det är viktigt att de som svarar påpekar svårigheter och faror, i stil med -För att byta bromsar måste trumpeten av. Den är tung som bara den. Sedan krävs en stor avdragare och stora låsringstänger...
Däremot måste TS vara intelligent nog att sålla bland svaren (om man får två diametralt skillda svar måste man bedömma hur troliga svaren är, samt hur trovärdiga / skickliga / välrenomerade svararna är), samt bedömma sin egen förmåga. Här tycker jag vi ligger ganska bra till på M.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Volvot24

#49 » 17:34:00, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis...

Ja då kanske jag kommit halvvägs nu!


"Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra."

Men å andra sidan så glömmer jag allt mer vad jag gjort. Vilket då blir en faktor att ta hänsyn till.

:vissla:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

LeifAndersson (trådstartaren)

#50 » 19:08:23, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Jag skulle aldrig drömma om att kalla dig korkad Leif! :wave: Jag får nog ta på mig att jag varit otydlig. :sad:

Å andra sidan förstår jag inte vad du inte förstår med min kommentar.

Jag menar helt enkelt att det finns så många frågor av olika karaktär, att det inte alltid kan förutsättas att det är experthjälp TS söker. Det kan vara stöd för sin teori eller tröst i en oväntad situation.
Sådant har vi ju också upplevt här på Maskinisten, eller hur? :bira:


Visst är det så, varför sade du inte det då! :thumme:
Att det finns fler nivåer i frågorna på maskinisten är ju det som gör det här forumet speciellt. Men grunden är ju ändå densamma om någon har problem med sin maskin eller om frugan dragit utan att säga något, det gäller ju att tänka till lite innan man svarar! Eller om någon funderar på ett bygge, grundregeln är ju ändå densamma, att tänka till lite före så att rådet blir så bra som möjligt.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

BM 4 ever

#51 » 20:48:16, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker du att nivån på svaren är för låg överlag?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Landmann

#52 » 21:59:28, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt så ser jag info som inte kommer med källhänvisning som ej trovärdig förens det är läst och upplevt.
Dock och detta är anledningen varför jag är medlem på M är att många här kommer med svar som är värd mer än alla bruksanvisningar i världen
"Hur långt är ett snöre?"

3 personer gillar det här inlägget.
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Michael Meier

#53 » 22:02:14, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Tycker du att nivån på svaren är för låg överlag?


inte lågt, mer tänk på hur svaren tas emot av TS, mer kompletta utförliga svar än "exempelvis" det är bara att.

ibland kanske man ska svara på outtalade följdfrågor i proceduren, inte förringa besvärligheter och risker.

kanske hellre dämpa sitt ego i ett snabbsvar och se helheten i tråden ..

Det finns många vägar till ett ultimat svar.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

LeifAndersson (trådstartaren)

#54 » 23:28:19, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen kan väl säga att kunskapsnivån är låg här! Men ibland är inte svaren anpassade för TS, och det är ju det som är viktigt i första hand. Så om vi försöker se problemet mer ur TS synvinkel, skulle svaren bli värdefullare för TS. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Michael Meier

#55 » 10:00:46, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orkar du utveckla det här lite mer ?


Skru'are @ [Allmänt] Goda råd eller björntjänst.

Skru'are skrev: .... Men att svara på frågan utan relevanta fakta är inte seriöst ....
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

LeifAndersson (trådstartaren)

#56 » 10:54:08, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ligga en del i det, som jag tolkar det är det inte seriöst att svara på en fråga när det inte finns underlag för ett svar? Och så är det ju, då blir det ju bara frågan om grundlösa spekulationer, och inget seriöst försök att lösa frågan.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Michael Meier

#57 » 13:10:08, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, läser man "relevant" för femte gången går det in och polletten glider sakta ner.

:shake_hands:

Fattar inte hur mitt selektiva läsande funkar.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

LeifAndersson (trådstartaren)

#58 » 17:18:30, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

akkamaan

#59 » 18:03:42, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Kan ligga en del i det, som jag tolkar det är det inte seriöst att svara på en fråga när det inte finns underlag för ett svar? Och så är det ju, då blir det ju bara frågan om grundlösa spekulationer, och inget seriöst försök att lösa frågan.

Bra och intressant tråd detta med hur och när man skall besvara en fråga.
som jag tolkar det är det inte seriöst att svara på en fråga när det inte finns underlag för ett svar?

Det här handlar ju om kunskap, vad "vad man är övertygad om att man vet", "vad man vet att man vet" och "vad man tror att man vet"...
Många som egentligen bara "tror att de vet" är också felaktigt "övertygade om att de vet"...men "det vet dom ju inte" om...

Problemet är ofta att det saknas grundläggande kunskap hos en TS vilket gör att frågan inte ställs på rätt sätt, att frågan saknar bakgrundsfakta, historik, bifogade el-hydrauls scheman, detaljbilder på problemet etc etc.

Drar mig till minnes en gång när skogsförvaltaren och jag runt 1983 skulle ut och titta på en ny Kockums tvågreppsskördare, 88-65, som vi planerade att inhandla, och när vi kom fram till avverkningsplatsen så stod maskinen pga ett fel i nåt av hydraulsystemen system. Kockumsinstruktören var ganska stressad med att hitta felet för den här lilla grova rotposten var speciellt ett test för oss på förvaltningen. Efter nån 15-minuters väntan så frågade min förvaltare föraren om han hade kollat säkringen (förvaltarens tekniska kunskap sträckte sig inte längre). Föraren tittade upp, skakade på huvudet i disrespekt, men gick ändå och kollade i säkringsdosan. " minuter senare gick maskinen felfritt och skördade 1-2 kubkmeters granar.
Slutsats: Även en "idiot" kan framstå som ett "geni" i ett nytt sällskap

På 1980-talet kom ÖSA skogsmaskiner ut med det första "digitala" felsökningssystemet för skotaren ÖSA 250. Det byggde på logiken i ettor och nollor, eller närmare bestämt "Ja" och "Nej" svar på logiskt ställda frågor för ett visst felsymptom (elsystemet). Många av dessa frågor var självklara för en del (kunniga) men inte för andra (okunniga). När man gått igenom hela felsökningslogiken för ett felsymptom så var felet funnet. En av de första frågorna var alltid att kontrollera vissa självklara lättåtkomliga punkter.

Det är många gånger svårare att ställa frågan på rätt sätt (vilket kräver kunskap), än det är att besvara en rätt ställd fråga. Oftast krävs en logiskt formulerad bakgrunds-kontroll av problemet.

Kanske det skulle skapas ett elektroniskt formulär här på forumet, som skulle kunna hjälpa en TS att formulera en frågeställning.
Men kanske också nån styrning hur man besvarar en fråga, tänker främst på viktigheten i att motivera sitt svar samt presentera nån form av "fakta" eller förklarande bilder bakom ett svar....

Nej jag tror inte man ska försöka döma ut "dåliga svar" som är gjorda i all välmening. Däremot så kan vi nog sortera bort alla sarkastiska förslag och olika tillrop när det jobbas med en problemlösande tråd. Det tillför bara mera stress hos TS som får ett email, och skriker "hurra nu kanske problemet är löst" varje gång någon postar en "smilie" :aaargh:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

63an

#60 » 19:26:47, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du trycker på en frågeställning som redan finns! Gissar nu att kanske 5 pers har försökt använda formuläret, Visst kunde varit något bättre men de finns en oförståelig ovilja göra vissa saker, en sån enkel sak som följa forumets villkor att sätta ut var någonstans de uppehåller sej är för närgånget ? Kan ju vara att hjälp finns i nära område!! Ofta nu måste man dra ur frågeställarna allt som de i STOR utsträckning skulle ha presenterat själva! Holger kan blockera saker så de blir bättre fason på detta :thumme: Om inte formuläret ifylls förblir frågan blockad
Inte kul om folk börjar fråga: vad har jag för traktor ? :svettas:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se