LeifAndersson skrev:Kan ligga en del i det, som jag tolkar det är det inte seriöst att svara på en fråga när det inte finns underlag för ett svar? Och så är det ju, då blir det ju bara frågan om grundlösa spekulationer, och inget seriöst försök att lösa frågan.
Bra och intressant tråd detta med hur och när man skall besvara en fråga.
som jag tolkar det är det inte seriöst att svara på en fråga när det inte finns underlag för ett svar?
Det här handlar ju om kunskap, vad "vad man är övertygad om att man vet", "vad man vet att man vet" och "vad man tror att man vet"...
Många som egentligen bara "tror att de vet" är också felaktigt "övertygade om att de vet"...men "det vet dom ju inte" om...
Problemet är ofta att det saknas grundläggande kunskap hos en TS vilket gör att frågan inte ställs på rätt sätt, att frågan
saknar bakgrundsfakta, historik, bifogade el-hydrauls scheman, detaljbilder på problemet etc etc.
Drar mig till minnes en gång när skogsförvaltaren och jag runt 1983 skulle ut och titta på en ny Kockums tvågreppsskördare, 88-65, som vi planerade att inhandla, och när vi kom fram till avverkningsplatsen så stod maskinen pga ett fel i nåt av hydraulsystemen system. Kockumsinstruktören var ganska stressad med att hitta felet för den här lilla grova rotposten var speciellt ett test för oss på förvaltningen. Efter nån 15-minuters väntan så frågade min förvaltare föraren om han hade kollat säkringen (förvaltarens tekniska kunskap sträckte sig inte längre). Föraren tittade upp, skakade på huvudet i disrespekt, men gick ändå och kollade i säkringsdosan. " minuter senare gick maskinen felfritt och skördade 1-2 kubkmeters granar.
Slutsats: Även en "idiot" kan framstå som ett "geni" i ett nytt sällskap
På 1980-talet kom ÖSA skogsmaskiner ut med det första "digitala" felsökningssystemet för skotaren ÖSA 250. Det byggde på logiken i ettor och nollor, eller närmare bestämt "Ja" och "Nej" svar på logiskt ställda frågor för ett visst felsymptom (elsystemet). Många av dessa frågor var självklara för en del (kunniga) men inte för andra (okunniga). När man gått igenom hela felsökningslogiken för ett felsymptom så var felet funnet. En av de första frågorna var alltid att kontrollera vissa självklara lättåtkomliga punkter.
Det är många gånger svårare att ställa frågan på rätt sätt (vilket kräver kunskap), än det är att besvara en rätt ställd fråga. Oftast krävs en logiskt formulerad bakgrunds-kontroll av problemet.
Kanske det skulle skapas ett elektroniskt formulär här på forumet, som skulle kunna hjälpa en TS att formulera en frågeställning.
Men kanske också nån
styrning hur man besvarar en fråga, tänker främst på viktigheten i att motivera sitt svar samt presentera nån form av "fakta" eller förklarande bilder bakom ett svar....
Nej jag tror inte man ska försöka döma ut "dåliga svar" som är gjorda i all välmening. Däremot så kan vi nog sortera bort alla sarkastiska förslag och olika tillrop när det jobbas med en problemlösande tråd. Det tillför bara mera stress hos TS som får ett email, och skriker "hurra nu kanske problemet är löst" varje gång någon postar en "smilie"
2¢