Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Goda råd eller björntjänst.

66 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera teknik här

mathiast

#61 » 19:43:14, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en annan sida av saken också som vi som jobbar proffesionellt med detta råkar ut för ibland och det är när kunden är tvärsäker på att vi försöker luras eller är okunniga då han läst på nätet hur enkelt det är att fixa felet.
Hade en som tvärsäkert skulle ha mig att justera startströmmarna på hans grävmaskinsjoystickar vilket är väldigt svårt på servohydrauliska.
Frågan är om han inte fortfarande tror att jag jävlas med honom genom att påstå att detta inte går ;-)

4 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010



akkamaan

#62 » 20:06:26, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Hade en som tvärsäkert skulle ha mig att justera startströmmarna på hans grävmaskinsjoystickar vilket är väldigt svårt på servohydrauliska.

Då förklarar man för kunden genom att peka på hans hydrauliska pilotservoventiler samt avsaknaden av elektronisk kommandocentral för justering av "styrströmmar". Sen justerar man kan "start-(pilot)-trycket" istället...Brukade finnas schims för detta på gamla Monsun hydraulservoventiler, de nya idag lär väl inte vara "sämre"...
Men det här är väl igentligen inte(??) ett forum riktat emot en servicelämnare-kund-relation även om det lyckligtvis finns många professionellt verksamma här...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

mathiast

#63 » 20:10:50, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä jag ville mest visa hur helt galen info kan påverka när man tar fria fantasier hittade på nätet som fakta ;-)

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

magloman

#64 » 20:38:13, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog samma inom alla branscher. I min bransch som datatekniker får man brottas med detta ofta. Man har ju minsann läst på nätet eller i "PC för alla" hur det är. Bäst med kunder som antingen gör själv eller vill ha hjälp. Alltid svårt med sådana som ska tala om hur man ska utföra arbetet. Alla har ju sitt sätt att jobba på, svårt att kombinera flera kockar.

Vanlig fråga inom alla yrken: "Är det svårt att göra xx?"

Svaret torde alltid vara samma; eftersom du frågar så är det ju det.

Eller bäst dom ledande frågorna tex; det är VÄL bara att göra si o så?? Sen när man är tyst...-va?

Bara o lägga ner
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Åsa-Nisse

#65 » 20:44:33, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grunden till att det ska fungera med frågor och svar som båda går att förstå, är väl att likna vid en radio. Där finns sändare och mottagare, men för att de ska fungera krävs att de är ställda på samma frekvens. Det kan då behövas någon som hjälper till att först och främst ställa in dom rätt så man förstår varandra.

9 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Michael Meier

#66 » 00:00:15, 30-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enbart en reflektion från min sida, när jag ser J slå knut på sei själv för att nå upp till nivå angående förklara risker med att skruva själv istället för att leja ut jobbet, då väljer jag nästa gång att hålla en tyst minut!

visst, min "tes" kan säkert missuppfattas och tolkas som om jag int bryr mei om, å andra sidan är det inte min plikt att skydda människor från att göra oöverlagda dumheter eller göra något över sin förmåga.

Använd handskar vid arbete med skärbrännare, och sedan få allvarliga komplikationer för att personen "råkar" stoppa ned munstycket i handsken.

Att en trumpet är tung ska inte behöva skrivas, vad är det för dumheter ? håller vi på med obetald folkbildning eller vad, sådana utsvävningar med "safety first" kan den skriva som orkar, det ska väl inte stå i varenda inlägg som behandlar ett specifikt problem ?

dis-climber kan vi väl skriva in i forumsreglerna istället, klämmer du fingrarna i dörren är det inte pizzabudet som blir åtalad.
/Michael M

3 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se