Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Skava eller inte skava babbitslager (vitmetall)

56 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera teknik här

skogsgurra

#46 » 13:04:39, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du brukar ju ha insikt i de mest skilda fenomen. Så jag tar med detta i lådan.

De gamla problemen med olika permeabilitet i plåtarna och permanentmagnetism i axel och andra delar brukar inte vara något stort problem numera. Luftgapstoleranserna i dagens maskiner är också mycket bättre än tidigare.

Jag skrev lite om detta i Electronic Environment ( https://issuu.com/rivista_ab/docs/ee2_2017 ) med början på sid. 28

Där finns lite äldre rekommendationer (från 1956 och framåt och som fortfarande lever som en rekommendation i en del kretsar) med gränser mellan 350 och 1000 mV och mätt med äldre mjukjärnsinstrument som i stort sett är rena kortisen på 3 V området.

De gränserna kanske fortfarande gäller vid glidlager och 50/60 Hz. Vid rullager och PWM ser vi spänningar upp till 60-70 V över lagret i extremfall (stor fjärrkylpump i Värtan) medan man vanligen ser skador vid 6 - 12 V och normalvarma lager. Garanterade skador vid ca 100 genomslag/sekund från 10 V och 10 genomslag/s vid 20 V.

Men, som sagt, glidlager är ganska okända för mig och kunnandet verkar vara glest och ofta anekdotiskt. Inte ens den stora tillverkaren i Finspång har några riktigt entydiga besked. Därför är möjligheten att prata om saker här på Maskinisten extra värdefull.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



skogsgurra

#47 » 19:36:04, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska det funka med bilderna säger Holger. Vi försöker:


Bild

Yess!
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

torbjorn_forsman

#48 » 21:03:56, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

skogsgurra

#49 » 23:09:41, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där tråden var ju oerhört trevlig, informativ, omväxlande, kattalytisk och thermografisk. För att inte säga underhållande. Kvinnan och jag har ägnat en hel del tid åt den och jag är rädd att mina mekaniska förmågor fick sig en rejäl knäck. Hittills har nog trott att jag kan något i alla fall. Men nu verkar hon tveka.

Lagergjutningen och all information om lagermetaller visar att det inte är så hett i helvete som prästerna skriker om. Även om tråden sänkte mig i Kvinnans ögon så stärkte den mig i en massa andra avseenden.

Jättefint!
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

63an

#50 » 23:21:21, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

S- Gurra förståndet kommer med åldern :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Michael Meier (trådstartaren)

#51 » 19:31:07, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är alltså den generatorn lagringar det handlar om, har Siemens fått säga något ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

skogsgurra

#52 » 19:45:14, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte. Jag frågade vad leverantören säger men det vill dom inte prata om.

Jag börjar tro att dom försöker klara skinnet genom att hitta nåt annat som dom kan göra troligt. Men börjar tro mera på oljetryck eller någon liten olycka vid hanteringen av rotorn.

Nästa besked skulle komma efter "midnovember".
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Michael Meier (trådstartaren)

#53 » 20:40:48, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier (trådstartaren)

#54 » 21:00:08, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, det saknat enormt md information för en gissning..

lika system för 1000 serien oavsett kylmedia.


Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier (trådstartaren)

#55 » 22:31:48, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:.... bilden liknar kavitationsskador.


Det behövs en viss ojämnhet typ en avsats eller en fördjupning i rotationsriktningen för att skapa kavitation så i vilket fall som helst är det inte kavitation som har startat skadorna.

Det återfinns tecken på kavitation på axiallager däremot inte i radiallager eftersom dessa inte har sådan struktur.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier (trådstartaren)

#56 » 22:54:41, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

"vibrationsdämpande fjädrar" skriver Siemens om 2000h generatorn

enheten lever alltså rövare i 3000 rpm och måste dämpas i efterhand ?

Vilket skick befinner sei dessa vibrationsdämpare i ?
Är det miljöproblem eller kommer vibrationerna in i kärna och axel om den inte kan dämpas effektivt ?
Med vibration i rätt frekvens kan man få till en kavitation, då gäller det att ändra i någon eller några parametrar, cSt / flöde / oljetemp / reningsgrad ..
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se