Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Skava eller inte skava babbitslager (vitmetall)

56 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera teknik här

Michael Meier (trådstartaren)

#1 » 21:39:38, 21-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya babbitslager som då ligger inom tolerans, vilken temperatur dom har under drift är ju okänt :| det svaret får man för sent.

Är det värt tiden det tar att skava in dom (för att hålla kvar en större mängd olja)?

är det onödigt eller rent av en nackdel?

Kontinuerligt tryckoljesmorda och innehåller 85% tenn...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



johan.eriksson

#2 » 21:46:39, 21-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att kolla med märkfärg och se hur dom ligger, blir ju lite enklare att ta ställning till det då.
Är axeln i perfekt skick? nyslipad? hur är lagerna tillverkade och bearbetade?
Har inte så stor erfarenhet av den typen av arbete, men har gjort det i ett par av mina tändkulor med hjälp av en erfaren och yrkesskicklig man som visade hur man skulle göra.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

VonRon

#3 » 21:47:21, 21-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

De ska väl fläckas efter vad jag har lärt mig.
VonRon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:23:35, 10-10-2010
Ort: Karlskogatrakten
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema V7F9

Michael Meier (trådstartaren)

#4 » 22:00:15, 21-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:.... har gjort det i ett par av mina tändkulor med hjälp av en erfaren och yrkesskicklig man som visade hur man skulle göra.


nja, inte tändkula, axeln är ca:80mm 1500rpm kontinuerlig drift.

än så länge är toleransen 0,11 - 0,18 mm vid nytt lager och lagerläget på axeln är utan anmärkning.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier (trådstartaren)

#5 » 22:02:39, 21-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

VonRon skrev:De ska väl fläckas efter vad jag har lärt mig.


Varför? alltså på vilka grunder ska beslutet tas... :klia:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dimorep

#6 » 22:08:15, 21-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är slitytorna på lagren färdig bearbetade (och isf till vilken ytfinish) eller är de "råa"?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Michael Meier (trådstartaren)

#7 » 22:22:36, 21-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Är slitytorna på lagren färdig bearbetade (och isf till vilken ytfinish) eller är de "råa"?


Alla färdigbearbetade när dom kommer, visuellt kontrollerade innan montage, skaver om det behöver brytas kanter... vet inte vilken ytfinish som finns å välja på, finns enbart en sort här...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

VonRon

#8 » 22:45:36, 21-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
VonRon skrev:De ska väl fläckas efter vad jag har lärt mig.


Varför? alltså på vilka grunder ska beslutet tas... :klia:


Det är väl för oljefilmens skull kan jag tänka mig, om det sedan är viktigt eller ej har jag lite svårt att svara säkert på men enligt den gamla skolan så skulle det vara så. Antagligen ungefär samma tanke som att man fläckar prismor på svarvar för behålla lite oljefilm och få sliderna att gå lite lättare.
Senast redigerad av VonRon 22:47:39, 21-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
VonRon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:23:35, 10-10-2010
Ort: Karlskogatrakten
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema V7F9

Michael Meier (trådstartaren)

#9 » 23:10:48, 21-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:....Börja med att kolla med märkfärg och se hur dom ligger, blir ju lite enklare att ta ställning till det då....

Förklara gärna mera... märkfärg?

johan.eriksson skrev:....Är axeln i perfekt skick? nyslipad? ....

Axlarna/lagerlägena är inte perfekta, dom har gått några timmar :smile: men dom är tillräckligt fina för att gå en stund till.

johan.eriksson skrev:....hur är lagerna tillverkade och bearbetade?....

ingen aning men dom är "färdiga"
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Robban_C

#10 » 23:14:47, 21-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märkfärgen är väl för att kolla anligget antar jag (men jag har bara använt det till slutväxlar).


Vad är det för egendomlig manick?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Michael Meier (trådstartaren)

#11 » 23:26:13, 21-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

VonRon skrev:De ska väl fläckas efter vad jag har lärt mig.

Michael Meier skrev:Varför? alltså på vilka grunder ska beslutet tas... :klia:


VonRon skrev:....Det är väl för oljefilmens skull....enligt den gamla skolan så skulle det vara så....som att fläckar prismor på svarvar för behålla lite oljefilm och få sliderna att gå lite lättare.


Jooda, jag är helt med, och där kommer frågan in, ska man "fläcka" innan man vet om det behövs? eftersom lagret är okört/ nytt så har man ingen info om hur det kommer att fungera.

"Nya" skolan säger, skav inte :smile:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier (trådstartaren)

#12 » 23:35:26, 21-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Märkfärgen är väl för att kolla anligget ....


Har inte testat märkfärg, men tyngdlagen förstör väl det testet, axeln dras ju nedåt av den och lämnar en glipa upptill, ..ca: 0,15 mm
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier (trådstartaren)

#13 » 18:28:52, 22-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:....Vad är det för egendomlig manick?


Växellåda, 1450 rpm in och variabelt mellan 300 rpm och 1:1 ut (minus lite förlust) axeldiametern är på 4"1/4 = strax under 110mm.

godstjockleken på babbitsen är 2mm, så den formar sei efter lagerhuset, snarlik i konstruktion som glidlager i förbränningsmotorer.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dimorep

#14 » 18:45:39, 22-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Färdigt lager är färdigt lager (om allt stämmer..) och då ska det vara klart för att monteras / användas.

De babbitslager vi gjuter på jobb pressionsborras / svarvas ur efter gjutning till exakt rätt mått (som vanligtvis är aktuell axeldiameter + önskat lagerspel). Det görs med lagren uppspända på samma sätt som där de ska vara monterade och (lagerytorna) blir därefter klara för montering.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Michael Meier (trådstartaren)

#15 » 19:07:24, 22-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Färdigt lager är färdigt lager (om allt stämmer..) och då ska det vara klart för att monteras / användas....


Kan det vara en nackdel att behålla lyft/smörjoljan en längre stund i lagret jämfört med ett "slätt" oskavd yta?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se