Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Bygga en 1 takts otto motor 500cc=2 liters motor i teorin

52 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera teknik här

wille_89_ (trådstartaren)

#1 » 00:25:02, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej jag hr grubblat på en sak länge varför inte revolutionera marknaden med en 1 takts motor :) en motor som är 4 gånger så liten och lätt som en vanlig 2 liters bilmotor :) endast 500 cc. med extremt lite friktion . extremt varvvillig osv.

motorn drivs ju som på bilden.
explosion. kolven går ner 180 grader avgasporten öppnar/alternativt en avgasventil som vanligt. kompressorn trycker ut avgaserna genom inloppsventilen. avgas stänger kolven åker upp komprimerar och exploderar igen ungefär som en överladdad 2 takts motor fast med ventiler. samma sak händer på andra sidan kolven, motorn är identisk med en uni flow ångmaskin ioch har tvärstycke och nån slags inblandning olja eller liknande i bränslet eller så. de är detta som är de stora problemet emmissioner jag vet, men om man kan köra med en vegetabilisk miljövänlig olja skulle de ju kunna lösa problemet. en vanlig motor har ju bara simpel skvätt smörjning från oljedimma. motorn skule dra ju dra extremt lite bensin jämfört med en vanlig mtoor och därigenom ändå bli miljövänlig trots oljeinblandningen. en katalysator är ju idag extremt effektiv och skulle säkert kunna hantera lite oljeinblandning. motorn är dessutom direktinsprutad.

vad tror ni har i framtiden när ja får tid och plats tänkt bygga en sån här motorn.
2 kolvar svetsas ihop med kolvringar på varje sida 2 kolvar i motsatt riktnign mot varandra ihopsvetsade och svarvas ur massor av hål i kolv manteln för låg vikt . en vanlig tätningsbokx som i en ångmaskin används på kolvstången.

ni har ju garage tid och pengar som inte jag har och skulle kunna bygga detta men vad ser ni för möjligheter fördelar och nackdelar om man skulle gå till väga med projektet :)

Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



Ivar Risslén

#2 » 04:08:13, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tanke om nyskapande.
Det jag skulle råda dig är att besöka en biblioteksavdelning med teknisk litteratur. De första årtiondena på 1900-talet så var det många som experimenterade med förbränningsmotorer av olika modeller. Så din modell är nog provad tidigare.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

johan.eriksson

#3 » 05:39:55, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns redan och kallas dubbelverkande tvåtaktsmotor. Du har två takter, kompression och arbetstakt.
Användes som fartygsmotorer, står en i Köpenhamn som drivit ett elverk och den startas två gånger i månaden.
http://dieselhouse.dk

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

bonnen513

#4 » 05:45:29, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att detta med tvärstycket och vevstake i förbränningsrummet ställer till det för mycket, både vad det gäller täthet och hållbarhet.
Sen är det ju detta med avgaserna, det finns ju många tvåtakts dieselmotorer borta i amerikat men jag vet inte hur det är med nytillverkningen.
Egentligen är det fel av dig att kalla det entakt, tvåtakts dubbelverkande vore mera rätt
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#5 » 05:50:12, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Däremot borde du fundera på att bygga en linjär dubbelverkande motor utan vevstake mm med generatorn integrerad och göra ström.
Jag tror min nästa ångmaskin blir nåt sånt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

torbjorn_forsman

#6 » 07:21:21, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns inte bara dubbelverkande dieslar, det har byggts många ottomotorer med samma princip också. För 100 år sedan var det standardlösningen för stora stationära motorer - t ex i pumpstationer för naturgas i USA, motorer drivna av koksugns- eller masugnsgas vid järnverk runt om i världen osv. De flesta var fyrtaktsmotorer, de byggdes ofta med två dubbelverkande cylindrar i linje på samma kolvstång för att få jämn tändföljd. Men det gjordes också tvåtaktsmotorer, bl a av den tyska firman Körting.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Trondos

#7 » 08:20:46, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Her er en film fra hurtigruten Harald Jarl. Den hadde en femsylindret B&W dobbeltvirkende dieselmotor.

https://www.youtube.com/watch?v=7GQFgEPR8ZU

Prinsippet kan du lese om her: https://skipshistorie.net/Skipsmaskiner ... 4301DV.htm

2 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Andy80

#8 » 08:57:30, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du nånsin realiserat dina teorier och byggt nån motor, ångmaskin eller vindsnurra? Eller är det mer vägen dit som lockar :)

3 personer gillar det här inlägget.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

torbjorn_forsman

#9 » 10:51:45, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#10 » 14:48:30, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Finns redan och kallas dubbelverkande tvåtaktsmotor. Du har två takter, kompression och arbetstakt.
Användes som fartygsmotorer, står en i Köpenhamn som drivit ett elverk och den startas två gånger i månaden.
http://dieselhouse.dk


ah de är sant de blir ju en slags 2 takts motor fast dubbelverkande på en kolv vilket bli entakts motor om man ser de att de är en kolv som driver på båda sidor :) för varje takt.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#11 » 14:49:59, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Jag tror att detta med tvärstycket och vevstake i förbränningsrummet ställer till det för mycket, både vad det gäller täthet och hållbarhet.
Sen är det ju detta med avgaserna, det finns ju många tvåtakts dieselmotorer borta i amerikat men jag vet inte hur det är med nytillverkningen.
Egentligen är det fel av dig att kalla det entakt, tvåtakts dubbelverkande vore mera rätt

de tror jag inte, har man kört de i ångmaskiner utan problem i flera hunddra år med ännu högre tryck och 80% expansion istället för en milli sec expansion så borde de inte va nåt problem :) oljan hade jag en ide o använda biologisk/ vegetabilisk olja som katalysatorn förbränner utan problem. va tror du om de?
-jo fast de blir ju entakt efters de är samma kolv
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#12 » 14:55:53, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

hursomhelst hur ser möjligheterna ut för att bygga en sån här motor och driva en bil, borde ju få upp ögonen från bilmarknaden som kanske skulle köpa iden, så vitt jag vet finns de ingen motor idag iaf i små fordon som har en 1 takts motor?eftersom de inte blir några sidokrafter på kolven då tvärstycket tar upp all kraft så borde ju smörjningen bli minimal?

en 500cc motor som är lika stark o även starkare eftersom att den knappt har någon alls fruiktion samt extremt lite massa som ska rotera 7000 rpm så borde ju motorn va extremt varvvillig och mycket snålare i drift. underhållet borde bli minimalt tänk er själva 1 CYLINDER:
vikten borde bli extremt låg kanske bara 30kg för hela motorn?

när ja har tid och möjlighet tänker jag iaf bygga en sån här motor :) de får bli med brytare och kompressor i början. borde funka utmärkt att blanda in lite rapsolja i bensinen. dessutom miljövänligt. 1-2% borde räck då de räcker med 2 % i en 2 takts motor som har extrema sidokrafter som inte denna motorn har. därf borde 1 % inte va nåt problem.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#13 » 16:12:29, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju fortfarande en tvåtaktsmotor. Varje sida av kolven fungerar ju som ett vanligt tvåtaktsförbränningsrum.
Ångmaskiner har tvärstycket och leden till vevstaken utanför cylindern.
En dubbelverkande tvåtaktsmotor som är gjord på det här sättet kan ju inte utnyttja vevhuskompression för spolningen som en vanlig tvåtaktsmotor gör, utan det behövs en till cylinder med kolv bredvid som fungerar som spolluftpump. Kör man på gasformigt bränsle behövs dubbla spolluftpumpar, en för gas och en för luft.
Det har byggts tvåtaktsmotorer för bilar med separat spolluftpump, DKW gjorde en V4 tvåtaktsmotor i slutet av 30-talet, den hade ingen vevhuskompression utan istället vevhus med oljebad som fyrtaktsmotorer brukar ha. Och två spolluftpumpcylindrar i samma block utöver de fyra motorcylindrarna. Men den kom aldrig i produktion pga att andra världskriget kom emellan. Det finns ritningar på motorn i 40-talsupplagor av H.Dubbel's ingenjörshandbok (tysk motsvarighet till Karlebo handbok).
Kolvsmörjningen finns mest till för att inte kolvringarna ska skära fast i cylindern, och de är ju oberoende av ev sidkrafter på kolven. Men i en sån här motor måste ju dessutom packboxarna för kolvstången smörjas på något sätt.
Tvärstyckskonstruktionen gör att motorn blir mycket lång (eller hög om man väljer att bygga den med stående cylinder), så den är svår att få plats med i ett modernt utformat fordon.
Problemen med att klara moderna avgaskrav gör att tvåtaktsmotorer är helt uteslutna i bilindustrin idag. Bl a Ford lade ner gigantiska summor på att försöka utveckla en direktinsprutad tvåtakts bensinmotor på 90-talet, men gav upp.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#14 » 16:36:26, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

du missade nog en sak. motorn har kompressor och trycker ut avgaserna för varje takt. precis som en fartygsdiesel
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#15 » 16:38:36, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det är ju fortfarande en tvåtaktsmotor. Varje sida av kolven fungerar ju som ett vanligt tvåtaktsförbränningsrum.
Ångmaskiner har tvärstycket och leden till vevstaken utanför cylindern.
En dubbelverkande tvåtaktsmotor som är gjord på det här sättet kan ju inte utnyttja vevhuskompression för spolningen som en vanlig tvåtaktsmotor gör, utan det behövs en till cylinder med kolv bredvid som fungerar som spolluftpump. Kör man på gasformigt bränsle behövs dubbla spolluftpumpar, en för gas och en för luft.
Det har byggts tvåtaktsmotorer för bilar med separat spolluftpump, DKW gjorde en V4 tvåtaktsmotor i slutet av 30-talet, den hade ingen vevhuskompression utan istället vevhus med oljebad som fyrtaktsmotorer brukar ha. Och två spolluftpumpcylindrar i samma block utöver de fyra motorcylindrarna. Men den kom aldrig i produktion pga att andra världskriget kom emellan. Det finns ritningar på motorn i 40-talsupplagor av H.Dubbel's ingenjörshandbok (tysk motsvarighet till Karlebo handbok).
Kolvsmörjningen finns mest till för att inte kolvringarna ska skära fast i cylindern, och de är ju oberoende av ev sidkrafter på kolven. Men i en sån här motor måste ju dessutom packboxarna för kolvstången smörjas på något sätt.
Tvärstyckskonstruktionen gör att motorn blir mycket lång (eller hög om man väljer att bygga den med stående cylinder), så den är svår att få plats med i ett modernt utformat fordon.
Problemen med att klara moderna avgaskrav gör att tvåtaktsmotorer är helt uteslutna i bilindustrin idag. Bl a Ford lade ner gigantiska summor på att försöka utveckla en direktinsprutad tvåtakts bensinmotor på 90-talet, men gav upp.


tvärstycket och kolvstången kan ju enkelt smörjas med tryck smörjning eller stänksmörjning utanför cylindern. motorn läggs på tvären antingen som svansmotor drift bak eller fram.
varför kudne itne ford få till en direkinsprutad 2 takt då, fleratalet båtmotorer idag är ju direktsinpsrutade 2 taktare oså vitt jag vet är de godkända inom miljökraven. de är väl ingen skillnad på en 4 takts och 2 takt direksinprutad motor exakt samma konstruktion. förutom avgasslits i cylindern. en 1 takts motor med kompressor borde ju bli mycket ren förbräning då avgaserna trycks ut av kompressor luften.

https://www.genuinemarine.se/motorer/ev ... jectId=116

med miljövänlig biologisk/vegetabilisk olje inblandning borde ju en sån här motor bli ren förbränning med katalysator.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se