Det är mycket svårare att få en bilmotor att klara avgaskraven än att få en båtmotor att göra det.
Båtmotorn behöver ju bara fungera bra vid ett enda varvtal för varje gaspådrag, och den går ju som regel med konstant pådrag större delen av tiden. En bilmotor måste klara ett stort register av olika varvtal vid varje läge på gaspådraget (eller omvänt), det får inte hända några konstigheter med avgaserna vid tvära pådrag eller motorbromsningar osv osv. Dessutom är ju avgaskraven i sig mycket strängare för personbilar än för alla andra tillämpningar där förbränningsmotorer används.
Det kan ju också tänkas att Ford faktiskt fick motorn att fungera tillräckligt bra, men att det var andra skäl som gjorde att man lade ner den. Den kanske blev för dyr i tillverkning - kunde inte massproduceras i en fabrik byggd för vanliga fyrtaktsmotorer? Eller fick man problem med driftsäkerhet eller livslängd? Kanske bekymmer med patent som man inte fick licens för på rimliga villkor. Eller något helt annat.