Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Bygga en 1 takts otto motor 500cc=2 liters motor i teorin

52 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera teknik här

torbjorn_forsman

#16 » 16:54:27, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mycket svårare att få en bilmotor att klara avgaskraven än att få en båtmotor att göra det.
Båtmotorn behöver ju bara fungera bra vid ett enda varvtal för varje gaspådrag, och den går ju som regel med konstant pådrag större delen av tiden. En bilmotor måste klara ett stort register av olika varvtal vid varje läge på gaspådraget (eller omvänt), det får inte hända några konstigheter med avgaserna vid tvära pådrag eller motorbromsningar osv osv. Dessutom är ju avgaskraven i sig mycket strängare för personbilar än för alla andra tillämpningar där förbränningsmotorer används.
Det kan ju också tänkas att Ford faktiskt fick motorn att fungera tillräckligt bra, men att det var andra skäl som gjorde att man lade ner den. Den kanske blev för dyr i tillverkning - kunde inte massproduceras i en fabrik byggd för vanliga fyrtaktsmotorer? Eller fick man problem med driftsäkerhet eller livslängd? Kanske bekymmer med patent som man inte fick licens för på rimliga villkor. Eller något helt annat.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Kotten

#17 » 17:41:32, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wille, jag har undvikit att skriva i dina trådar för jag tvivlar på att du kommer ta in vad jag har att säga. Det jag vill säga är, Nej. Ofta skriver du om halvdant kopierade tankeställningar från andra bra hobbyingenjörer men ändå tror du att hela världen är intresserad av dina affärsplaner. Att bilindustrin skulle vara intresserad av denna tråden tror jag inte alls på, inte en enda tillverkare. Sett till den marknaden är du tyvärr ointressant och utan Fysik 1 kunskaper om energi, moment och effekt kommer det aldrig bli något av planerna. Som många andra ger jag dig rådet att läsa upp om de här ämnena, endast då kan du förverkliga enstaka planer eller ha en rimlig diskussion med folk som faktiskt förstår sånt (jag skulle inte räkna mig själv till dem när man ser hur mycket kunskap det finns här på forumet :buga: ). Var ödmjuk, du envisas för mycket med en del saker och även om det är viktigt att kunna förklara sin sida samt argumentera för sin sak så kommer ingen gå med på att det är en 1 takts motor. Fysik 1 är som sagt att rekommendera, och kom ihåg att vår fysik är ett hjälpmedel för att förstå naturen, inte tvärtom. Så tänk snälla igenom sakerna en extra gång. Jag tror inte du är ett internet-troll, jag tror bara att du misstar verkligheten för enklare än den är. Du har en nyfikenhet som kan ta dig långt, men då måste du också utvecklas inom andra områden. Oavsett om du lyssnar på mig inte. Lycka till med dina projekt! :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten

#18 » 17:43:51, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill också tillägga att även med "miljöneutrala" drivmedel och oljor bildas det partiklar och ämnen som är farliga, de är bara koldioxidcykeln som är mer miljövänlig än fossila bränslen. Tyvärr räcker det alltså inte med miljövänligare alternativ
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

wille_89_ (trådstartaren)

#19 » 18:14:16, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

så ni tror inte att en kompressor matad motor med 1% inblandning av miljöklassad olja går igenom ?

men en sak som GÅR igenom är vegetabilisk olja. raps olja är 100% miljövänligt. kan knappast va problem med avgasvärden då :) så i praktiken så skulle en 1 takts motor i praktiken fungera. jag tänker iaf bygga en när jag får tid plats och råd.

Jag körde min peugeot xsi 2.0 med raps olja i smörjoljan 100% en hel sommar så de smörjer bra :)
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

johan.eriksson

#20 » 18:23:46, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir ingen entakts hur gärna du än vill, varje förbränningsrum/kolvtopp har minst två takter i en förbränningsmotor, kompression och förbränning. Ska kolven ha en fram och återgående rörelse så kan det aldrig bli mindre än två.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

wille_89_ (trådstartaren)

#21 » 18:35:18, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Det blir ingen entakts hur gärna du än vill, varje förbränningsrum/kolvtopp har minst två takter i en förbränningsmotor, kompression och förbränning. Ska kolven ha en fram och återgående rörelse så kan det aldrig bli mindre än två.

ja förstår vad du menar men eftersom de är en arbetstakt VARJE takt så blir de ju 1 takt? ena takten BOM, andra takten när kolven går tbk BOM. alltså en explsion för varje takt om man har en kolv om den är dubbelverkande. är den enkelverkande blir de ju 2 takt. kan ju itne säga att en ångmaskin är 2 takt den har ju alltid vart beskriven som 1 takt. "every stroke is a power stroke"

du menar ju att man bara räknar på ena sidan kolven o de blir 2 takt Ja men de kan man inte då kolven är dubbelverkande :) man måste räkna båda sidor av kolven
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#22 » 18:57:32, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbelverkande motorer har bara marginellt (några procent på sin höjd) bättre verkningsgrad, och då på den mekaniska sidan gissar jag. Omvandlingen från värme till vridmoment har för dåligt energiutnyttjande, vilket sänker den totala verkningsgraden effektivt. Enkel som dubbelverkande.

Avgasvärdena (dieselmotor då) blir inte ett dugg bättre av miljöbränsle, de är uppbyggda av ganska tunga kolväten, precis som fossila bränslen. Dessutom brinner det sämre, det känns i alla fall direkt på avgaserna.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

johan.eriksson

#23 » 18:58:59, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte jämföra en ångmaskin med en förbränningsmotor. Ångmaskinen komprimerar du aldrig. I en förbränningsmotor så måste du ha minst kompression och arbetstakt. Även om en förbränning tvingar kolven åt motsatt håll så komprimeras luften på ovansidan, och du får där med två takter.

Men jag säger som Stenmark, det går inte att förklara för en som inte begriper.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

bonnen513

#24 » 22:14:47, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får acceptera att det är en dubbelverkande tvåtaktsmotor du tänker bygga

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Turbodiesel

#25 » 22:18:42, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rootes är ju en trevlig tvåtaktsdiesel annars, med motgående kolvar. En på sätt & vis en inverterad boxermotor.

Kanske går den att finslipa, och nå runt 101% total verkningsgrad.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#26 » 22:27:07, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man talar om motgående kolvar så kommer man ju osökt att tänka på Junkers och ännu tidigare Oechelhäuser.
Det är väl en Junkerskopia som sitter i en del ryska diesellok "Taigatrommel"? Och en annan variant på dieselmotor med motgående kolvar är den brittiska "Deltic" -motorn.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#27 » 23:23:33, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn Bergvik ansåg att Napier Delic "Denna motor fyller bestämt ett stort tomrum" (kände mig tvungen att slå upp och kontrollera citatet)
En fullständigt underbar skapelse!
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Trondos

#28 » 23:25:55, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Napier Deltic er et studie i ingeniørkunst. Samtidig er det gjerne sånn at med så mange bevegelige deler øker sannsynligheten for at noe går åt skogen. :mrgreen:

Det finnes mye info å lese på nettet. http://pigeonsnest.co.uk/stuff/deltic/
Men kolla den herlige lyden da! :dancing_geek:


1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

wille_89_ (trådstartaren)

#29 » 01:21:56, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Dubbelverkande motorer har bara marginellt (några procent på sin höjd) bättre verkningsgrad, och då på den mekaniska sidan gissar jag. Omvandlingen från värme till vridmoment har för dåligt energiutnyttjande, vilket sänker den totala verkningsgraden effektivt. Enkel som dubbelverkande.

Avgasvärdena (dieselmotor då) blir inte ett dugg bättre av miljöbränsle, de är uppbyggda av ganska tunga kolväten, precis som fossila bränslen. Dessutom brinner det sämre, det känns i alla fall direkt på avgaserna.


jag pratade om bensin motor och du pratar om diesel? jag pratade dessutom om raps olje inblandning som smörjolje inte nåt kemisk giftigt olja/miljöbränsle.
raps olja kommer aldrig va giftigt de är 100 % miljövänligt. en sån inblandning borde ge helt ren drift, dessutom är en motor renare med kompressor än en utan.

så då vill jag höra nya argument emot min dubbelverkande 2 takts motor :)
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#30 » 01:23:52, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Du kan inte jämföra en ångmaskin med en förbränningsmotor. Ångmaskinen komprimerar du aldrig. I en förbränningsmotor så måste du ha minst kompression och arbetstakt. Även om en förbränning tvingar kolven åt motsatt håll så komprimeras luften på ovansidan, och du får där med två takter.

Men jag säger som Stenmark, det går inte att förklara för en som inte begriper.

ja jag fattar. ok dubbelverkande 2 takts motor då, fast med ventiler isf.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se