Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Bygga en 1 takts otto motor 500cc=2 liters motor i teorin

52 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera teknik här

wille_89_ (trådstartaren)

#31 » 01:24:58, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Rootes är ju en trevlig tvåtaktsdiesel annars, med motgående kolvar. En på sätt & vis en inverterad boxermotor.

Kanske går den att finslipa, och nå runt 101% total verkningsgrad.

du får gärna skicka länk :)
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



wille_89_ (trådstartaren)

#32 » 01:27:07, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trondos skrev:Napier Deltic er et studie i ingeniørkunst. Samtidig er det gjerne sånn at med så mange bevegelige deler øker sannsynligheten for at noe går åt skogen. :mrgreen:

Det finnes mye info å lese på nettet. http://pigeonsnest.co.uk/stuff/deltic/
Men kolla den herlige lyden da! :dancing_geek:


fräck fast den där var ju inte ens en dubbelverkande 2 taktsmotor. xd
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

johan.eriksson

#33 » 06:12:31, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här står lite
https://oldmachinepress.com/2017/12/20/ ... gines/amp/
Det har som sagt byggt sådana motorer för dieseldrift och de hade ventiler precis som man fortfarande har på stora Tvåtaktsdieslar. Googla på double acting diesel engine, sen när du bygger så får du ju bara anpassa allt för bensindrift och bygga ett tändsystem med.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

torbjorn_forsman

#34 » 06:36:03, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:
Turbodiesel skrev:Dubbelverkande motorer har bara marginellt (några procent på sin höjd) bättre verkningsgrad, och då på den mekaniska sidan gissar jag. Omvandlingen från värme till vridmoment har för dåligt energiutnyttjande, vilket sänker den totala verkningsgraden effektivt. Enkel som dubbelverkande.

Avgasvärdena (dieselmotor då) blir inte ett dugg bättre av miljöbränsle, de är uppbyggda av ganska tunga kolväten, precis som fossila bränslen. Dessutom brinner det sämre, det känns i alla fall direkt på avgaserna.


jag pratade om bensin motor och du pratar om diesel? jag pratade dessutom om raps olje inblandning som smörjolje inte nåt kemisk giftigt olja/miljöbränsle.
raps olja kommer aldrig va giftigt de är 100 % miljövänligt. en sån inblandning borde ge helt ren drift, dessutom är en motor renare med kompressor än en utan.

så då vill jag höra nya argument emot min dubbelverkande 2 takts motor :)


Rapsolja är inte särskilt bra som smörjolja för en motor. Den koksar lätt och bryts ner snabbt jämfört med mineraloljor. Dessutom är det tveksamt om den blandar sig särskilt lätt med bensin.
Har du förrresten tänkt på hur du ska ordna kolvkylningen i motorn? Det finns alltid någon form av kolvkylning i dubbelverkande förbränningsmotorer, och du kan behöva tänka en gång extra på hur du ska få fram kylvatten till kolven. T ex ihålig kolvstång och teleskoprör eller gummislangar/bälgar i ändarna. Gäller också att hitta en lösning som håller i längden och inte kräver reparation varannan drifttimme.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#35 » 08:29:37, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har kul ideér och det är kul att läsa dina trådar, till en viss gräns. Ibland känns set som om du har ganska låg grundkoll på en del eller kastar ut "facklor" för att andra ska tända till.
Tänkte bara på några av inläggen ovan...

wille_89_ skrev:
Turbodiesel skrev:Rootes är ju en trevlig tvåtaktsdiesel annars, med motgående kolvar. En på sätt & vis en inverterad boxermotor.

Kanske går den att finslipa, och nå runt 101% total verkningsgrad.

du får gärna skicka länk :)


Google?

wille_89_ skrev:
Turbodiesel skrev:Dubbelverkande motorer har bara marginellt (några procent på sin höjd) bättre verkningsgrad, och då på den mekaniska sidan gissar jag. Omvandlingen från värme till vridmoment har för dåligt energiutnyttjande, vilket sänker den totala verkningsgraden effektivt. Enkel som dubbelverkande.

Avgasvärdena (dieselmotor då) blir inte ett dugg bättre av miljöbränsle, de är uppbyggda av ganska tunga kolväten, precis som fossila bränslen. Dessutom brinner det sämre, det känns i alla fall direkt på avgaserna.


jag pratade om bensin motor och du pratar om diesel? jag pratade dessutom om raps olje inblandning som smörjolje inte nåt kemisk giftigt olja/miljöbränsle.
raps olja kommer aldrig va giftigt de är 100 % miljövänligt. en sån inblandning borde ge helt ren drift, dessutom är en motor renare med kompressor än en utan.

så då vill jag höra nya argument emot min dubbelverkande 2 takts motor :)


Rapsolja kommer nog inte vara giftigt. Men om du eldar/förbränner det så kan det bli någonting giftigt av det. CO2 neutralt är det ju såklart. Men vilka kolväten skapas av det? hade det varit klockrent att bara hälla rapsolja i tvåtaktare så hade det varit det som var i tvåtaktsoljan man köper.
Sen är ju olja i fel mängd aldrig bra på fel ställe. Hinka ut en kubik rapsolja i en fågelsjö och jag lovar att det blir en miljöskandal. Att generellt säga att någonting inte är giftigt i sin ursprungsform gör ju inte automatiskt att alla tillämpningar det kan hamna i eller föreningar det kan bilda skulle vara ofarligt.

Att dessutom bara slänga ut att en motor med kompressor är renare än en utan. Det kan det vara, men det är inte heller en universell regel att slänga på en kompressor skapar en renare motor. Långt ifrån.


Deltic-motorn är ju också kul. Det vore nåt för dig.

3 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

63an

#36 » 08:43:28, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju "svarta" hål att studera även chans att upptäcka "mörk materia" de borde ju vara ett område som är både modernt å intressant så släpp de här gamla områdena å kasta dej ut i rymden istället! Glöm inte att redovisa på Maskinisten när du gör de stora rönen! :hurra:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Bygert

#37 » 11:11:48, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker man att ,man fått en genial ide till en ny konstruktion på motor så ska man skaffa sig lite gamla böcker. Snart nog ser man att det ska mycket till om man ska hitta på nåt som är så konstigt att det inte redan är prövat. Här har vi t ex Hökerbergs motorhandbok från 1931:

Bild

Bild

Bild

Det framgår ju att det blir en del utmaningar med en dubbelverkande motor, särskilt kanske med att få en bra förbränning nertill. Och där har vi nog det som gör det nästan omöjligt nuförtiden, miljökraven är så stränga att förbränningen måste styras med stor precision om man ska ha nån chans. Utrymmet för uppfinnarjockar blir alltså ytterst litet numera.

Dubbelverkande tvåtaktsmotorer är nåt som varit rätt exklusivt för biffiga fartygsmotorer. Där kanske de kan konkurrera. I en bil, nej, knappast.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

wille_89_ (trådstartaren)

#38 » 14:00:35, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Tycker man att ,man fått en genial ide till en ny konstruktion på motor så ska man skaffa sig lite gamla böcker. Snart nog ser man att det ska mycket till om man ska hitta på nåt som är så konstigt att det inte redan är prövat. Här har vi t ex Hökerbergs motorhandbok från 1931:

du får gärn skicka boken till mig :) på kokis_ _@hotmail.com. den verkar intressant. Detroit dubbelverkande diesel som på bilderna verkar ju relativt enkel. en avgasventil bara och spolning i mitten för avgaser och in med ny överladdad luft, men svår att bygga då man måste bygga egna kylmantlar sen runt en cylinder osv när man ska borra avgas slitsar i mitten.
då skulle man bara kunna använd ventiler som vanligt från en4 takts bensinmotor. ändra på kamtiderna så de matchar 2 takt. ta topplocken kapa från en bil i 4 delar så de blir ett topplock för varje sida/cylinder. täta toppen där de är kapad så vattnet stannar kvar. men de klart man får nog bygga egen kylmantel för man måste ta ett cylinderrör från scratch om man ska bygga dubbelverkande. blir en utmaning men inte omöjligt bara få cylinderröret tätt mot toppen på båda sidor. nåt säkert ni kan bygga som har maskiner här.

så min moped spydde ut giftig rök då när ja hade 3 % inblandning raps olja i min moped? aja de är väl omjligt då vid förbränning av raps tror ändå de går få hyffsat rent. jag tror ändå de går få lambda mellan 100-103 med microstyrd direkt insprutning. de är väl bara vid tomgång och 3000 varv de mäter co nox halten.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#39 » 14:06:02, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
wille_89_ skrev:[quote=")


Rapsolja är inte särskilt bra som smörjolja för en motor. Den koksar lätt och bryts ner snabbt jämfört med mineraloljor. Dessutom är det tveksamt om den blandar sig särskilt lätt med bensin.
Har du förrresten tänkt på hur du ska ordna kolvkylningen i motorn? Det finns alltid någon form av kolvkylning i dubbelverkande förbränningsmotorer, och du kan behöva tänka en gång extra på hur du ska få fram kylvatten till kolven. T ex ihålig kolvstång och teleskoprör eller gummislangar/bälgar i ändarna. Gäller också att hitta en lösning som håller i längden och inte kräver reparation varannan drifttimme.

jo de sant kommer ihåg när ja plocka ner min moped topp o de va full med gös o avlagringar. men de går väl raffinera o göra den till en lämplig olja? kolvkylning är de verkligen ett måste? isf blir de svårt :sad:
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#40 » 16:17:20, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:du får gärn skicka boken till mig :) på kokis_ _@hotmail.com. den verkar intressant.


Maila en bok på 600+ sidor? Eh, nej, tyvärr.

3 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

David, Luleå

#41 » 22:35:58, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:raps olja kommer aldrig va giftigt de är 100 % miljövänligt. en sån inblandning borde ge helt ren drift,


!00% är altså totalt miljövänligt aldrig giftigt.

wille_89_ skrev:så min moped spydde ut giftig rök då när ja hade 3 % inblandning raps olja i min moped? aja de är väl omjligt då vid förbränning av raps tror ändå de går få hyffsat rent. jag tror ändå de går få lambda mellan 100-103 med microstyrd direkt insprutning. de är väl bara vid tomgång och 3000 varv de mäter co nox halten.


Menar du att du skulle kunna koppla på en slang på moppens avgasrör och dra några djupa halsbloss utan en tanke på att det skulle kunna vara ohälsosamt?

Tobak är också 100% naurligt men lika fullt cancerframkallande.

Var det inte en massa tal om att om man friterade potatis (chips) i olja (raps?) så bildades akrylamid som är cancerframkallande?

Detta är lite OT och frångår den riktiga diskussionen om tvåtakts dubbelverkande motorer. Men som tips. Kasta inte ur dig floskler om att saker ska vara 100% någonting om du inte verkligen vet och kan backa upp riktigheten i påståendet. Om någon misstror det är det bättre att hänvisa till en pålitlig källa än att fortästta tro. Hade du istället kallat det "borde inte vara giftigt" eller "nästan helt miljövänligt" låter du oss tro att det finns en möjlighet till fri tolkning och att du får tycka som du vill.

100% är 100% säkert på nåt. Är det då inte 100% så har man ju haft 100% helt fel.

Tillbaka till motorvärlden. :shake_hands:

3 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

wille_89_ (trådstartaren)

#42 » 05:54:52, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

skicka pdf filen då :(
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#43 » 11:35:40, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bok alltså. En sån där med sidor av papper som man bläddrar i. En sån här alltså:

Bild

Ska jag göra den till en pdf så får jag stå vid skannern flera timmar. Något som är oklart med det?

4 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Bygert

#44 » 11:40:28, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet


4 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

rospigg

#45 » 16:40:40, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredagsfunderingar:
Vi medlemmar här på Maskinisten försöker hjälpas åt.
Har jag lösningen på någon annans problem så berättar/förklarar jag hur man ska/bör/kan lösa problemet.
Det finns många sätt vi kan hjälpa varandra på!
Ger du hjälp får du oftast hjälp tillbaka.
Får du hjälp?
Ger du hjälp?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se