Turbodiesel skrev:Rootes är ju en trevlig tvåtaktsdiesel annars, med motgående kolvar. En på sätt & vis en inverterad boxermotor.
Kanske går den att finslipa, och nå runt 101% total verkningsgrad.
du får gärna skicka länk
Turbodiesel skrev:Rootes är ju en trevlig tvåtaktsdiesel annars, med motgående kolvar. En på sätt & vis en inverterad boxermotor.
Kanske går den att finslipa, och nå runt 101% total verkningsgrad.
Trondos skrev:Napier Deltic er et studie i ingeniørkunst. Samtidig er det gjerne sånn at med så mange bevegelige deler øker sannsynligheten for at noe går åt skogen.
Det finnes mye info å lese på nettet. http://pigeonsnest.co.uk/stuff/deltic/
Men kolla den herlige lyden da!
wille_89_ skrev:Turbodiesel skrev:Dubbelverkande motorer har bara marginellt (några procent på sin höjd) bättre verkningsgrad, och då på den mekaniska sidan gissar jag. Omvandlingen från värme till vridmoment har för dåligt energiutnyttjande, vilket sänker den totala verkningsgraden effektivt. Enkel som dubbelverkande.
Avgasvärdena (dieselmotor då) blir inte ett dugg bättre av miljöbränsle, de är uppbyggda av ganska tunga kolväten, precis som fossila bränslen. Dessutom brinner det sämre, det känns i alla fall direkt på avgaserna.
jag pratade om bensin motor och du pratar om diesel? jag pratade dessutom om raps olje inblandning som smörjolje inte nåt kemisk giftigt olja/miljöbränsle.
raps olja kommer aldrig va giftigt de är 100 % miljövänligt. en sån inblandning borde ge helt ren drift, dessutom är en motor renare med kompressor än en utan.
så då vill jag höra nya argument emot min dubbelverkande 2 takts motor
wille_89_ skrev:Turbodiesel skrev:Rootes är ju en trevlig tvåtaktsdiesel annars, med motgående kolvar. En på sätt & vis en inverterad boxermotor.
Kanske går den att finslipa, och nå runt 101% total verkningsgrad.
du får gärna skicka länk
wille_89_ skrev:Turbodiesel skrev:Dubbelverkande motorer har bara marginellt (några procent på sin höjd) bättre verkningsgrad, och då på den mekaniska sidan gissar jag. Omvandlingen från värme till vridmoment har för dåligt energiutnyttjande, vilket sänker den totala verkningsgraden effektivt. Enkel som dubbelverkande.
Avgasvärdena (dieselmotor då) blir inte ett dugg bättre av miljöbränsle, de är uppbyggda av ganska tunga kolväten, precis som fossila bränslen. Dessutom brinner det sämre, det känns i alla fall direkt på avgaserna.
jag pratade om bensin motor och du pratar om diesel? jag pratade dessutom om raps olje inblandning som smörjolje inte nåt kemisk giftigt olja/miljöbränsle.
raps olja kommer aldrig va giftigt de är 100 % miljövänligt. en sån inblandning borde ge helt ren drift, dessutom är en motor renare med kompressor än en utan.
så då vill jag höra nya argument emot min dubbelverkande 2 takts motor
Bygert skrev:Tycker man att ,man fått en genial ide till en ny konstruktion på motor så ska man skaffa sig lite gamla böcker. Snart nog ser man att det ska mycket till om man ska hitta på nåt som är så konstigt att det inte redan är prövat. Här har vi t ex Hökerbergs motorhandbok från 1931:
torbjorn_forsman skrev:wille_89_ skrev:[quote=")
Rapsolja är inte särskilt bra som smörjolja för en motor. Den koksar lätt och bryts ner snabbt jämfört med mineraloljor. Dessutom är det tveksamt om den blandar sig särskilt lätt med bensin.
Har du förrresten tänkt på hur du ska ordna kolvkylningen i motorn? Det finns alltid någon form av kolvkylning i dubbelverkande förbränningsmotorer, och du kan behöva tänka en gång extra på hur du ska få fram kylvatten till kolven. T ex ihålig kolvstång och teleskoprör eller gummislangar/bälgar i ändarna. Gäller också att hitta en lösning som håller i längden och inte kräver reparation varannan drifttimme.
wille_89_ skrev:du får gärn skicka boken till mig på kokis_ _@hotmail.com. den verkar intressant.
wille_89_ skrev:raps olja kommer aldrig va giftigt de är 100 % miljövänligt. en sån inblandning borde ge helt ren drift,
wille_89_ skrev:så min moped spydde ut giftig rök då när ja hade 3 % inblandning raps olja i min moped? aja de är väl omjligt då vid förbränning av raps tror ändå de går få hyffsat rent. jag tror ändå de går få lambda mellan 100-103 med microstyrd direkt insprutning. de är väl bara vid tomgång och 3000 varv de mäter co nox halten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst