Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Avdragen pinnbult

40 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera teknik här

Osaka (trådstartaren)

#31 » 16:25:43, 24-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pinnbultar är väl hårdare än vanliga 8.8-skruvar, tror du det kan fungera åtminstone ett tag med sådana?
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor



Åsa-Nisse

#32 » 17:31:23, 24-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ingen traktorverkstad i närheten. Lantmännen brukar ha lite smått och gott i hyllorna. Pinnbultar är oftast 10.9
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

kimmen

#33 » 18:11:04, 24-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir inget bra med hemsmide på pinnbult på avgassidan. En pinnbult är lite knepig, den ska behålla sin längd när den blir varm, förutom att behålla åtdragningsmomentet kunna dras fast i godset
Volvo hade massor av pinnbultar på sina röda motorer, hör med dom. Köp inte dom pinnbultarna som håller turboaggregatet, dom är speciella och mycket dyra
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

rospigg

#34 » 18:15:15, 24-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eugen Wiberger har pinnbultar (och en himla massa annat godis)
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... lp_J3jbb1Y
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Osaka (trådstartaren)

#35 » 19:57:26, 24-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Blir inget bra med hemsmide på pinnbult på avgassidan. En pinnbult är lite knepig, den ska behålla sin längd när den blir varm, förutom att behålla åtdragningsmomentet kunna dras fast i godset
Volvo hade massor av pinnbultar på sina röda motorer, hör med dom. Köp inte dom pinnbultarna som håller turboaggregatet, dom är speciella och mycket dyra

Med tanke på att både turbon och avgasröret ligger och trycker på grenröret snett ovanför och naturligvis hela tiden vibrerande så jag är fullt i förstådd med att det ska göras på rätt sätt.
Men ändå, skulle det gå att tillverka egna pinnbultar av 10.9 skruvar? Finns det skarpare gängbackar än vanliga att få tag på?
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Osaka (trådstartaren)

#36 » 20:00:34, 24-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer att testa själv men söker ledtrådar för så snabbt som möjligt lägga det här bakom mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Osaka (trådstartaren)

#37 » 21:17:15, 24-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verktygonline har iaf gängstång med 10.9 kvalitet av ej angiven längd, men helgen nalkas redan och är nervös.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

nimrod_pro

#38 » 22:20:20, 24-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Blir inget bra med hemsmide på pinnbult på avgassidan. En pinnbult är lite knepig, den ska behålla sin längd när den blir varm, förutom att behålla åtdragningsmomentet kunna dras fast i godset
Volvo hade massor av pinnbultar på sina röda motorer, hör med dom. Köp inte dom pinnbultarna som håller turboaggregatet, dom är speciella och mycket dyra


Håller med dig Kimmen, måste vara rätt längd på pinnbultar på avgassidan. Vet de som struntat att montera tillbaka de distanshylsor som sitter på en del motorer med pinnbrott som följd, pinnbulten måsta vara tillräckligt lång för att kunna bibehålla önskade egenskaper.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Osaka (trådstartaren)

#39 » 22:40:00, 24-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni menar att grenröret utvidgas och då måste den förändringen fördelas på tillräckligt långa pinnbultar? I mitt fall satt det bara en bricka. Kan ju lägga emellan två eller tre brickor också.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#40 » 07:12:30, 25-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstruktionen med pinnbultar och rörhylsor/distanser (för att pinnbulten ska bibehålla sin förspänning) löser inte alla problem, det skapar nya problem också.

Även om det inte är optimalt så fungerar det med korta pinnbultar utan att packningen läcker, även valet/utformning/materialval av packningsmaterial har betydelse.

Anledningen med pinnbult är bättre kontroll på åtdragningsmoment i denna typ av förband där materialet innanför är känsligare.

Personligen offrar jag helst muttrarna vid demontage just för att slippa problem vid återmontage.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se