Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Avdragen pinnbult

40 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera teknik här

Osaka (trådstartaren)

#1 » 16:22:54, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns säkert nån tråd om samma fenomen men hittar inget specifikt. Behövde ha loss grenröret, de flesta muttrar lossnade men en pinnbult gick av bakom muttern. Och skulle gärna byta de hela också men de sitter hårt de också. Några av bultarna kom ut hela direkt med muttern.
Har försökt med att svetsa dit en mutter men det känns svajigt och troligen kommer yttersta delen av pinnen att försvinna när jag drar hårdare.

Vad gör man?


Gå till lösningen
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor



G-son

#2 » 16:51:42, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svets, skruvutdragare och alla andra metoder man kan komma på för att få loss den, sedan när allt annat har misslyckats, borrar ut sk*ten och sätter insatsgänga i hålet.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Åsa-Nisse

#3 » 17:06:27, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några rapp med en hammare så kanske du slår loss rosten i gängorna. Funkar kanon om inte pinnbulten är hårt bottendragen i hålet.
I denna typen av problem kan stryk fungera som uppfostringsmedel.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

dc_lindberg

#4 » 17:07:44, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Foto!
Ett foto av problemet säger mycket mer än ord + då ser de som löst motsvarande problem var du befinner dig i eländet o kan ge dig bästa råd.

Du skriver du svetsat dit en mutter.
Vilken form av svets?
Vilken dimension av mutter/pinnbult?
Pinnbulten sitter i metallen... ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Osaka (trådstartaren)

#5 » 17:35:25, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mutter 3/8 på m8 gänga med migsvets. Ska använda större mutter nästa gång så kanske det får mer fästyta mot pinnen.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

rospigg

#6 » 18:54:31, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta bort grenröret (om du inte redan gjort det) så blir det mer plats.
Svetsa fast en M12 mutter, inte dikt an mot toppen, utan en bit ut
så du kan klappa och slå skruven/pinnbulten inåt utan att muttern tar i toppen.
Klappa och slå för att skrälla loss den, som tidigare påpekats i tråden.
Säger som DC - Bild!
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

dc_lindberg

#7 » 19:22:59, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag misstänkte...
MIG = lätt å noppa fast, men (!) du får inte pinnbulten tillräckligt het för att den skall släppa...
Glödga den med gassvetsn (om det låter sig göras dvs) å läget blir genast helt annorlunda ;-)

Jag har ännu inte lärt mig ta loss pinnbultar som dummat sig... å de få gånger jag försökt, så har värmen jag överfört varit för liten... 1300'C är för lite (butangas brännare - du vet de där små "leksakerna"). När jag fått hjälp av någon som har gas svets, så har min haka landat på backen, och det undslipper mig "gick det -såååå- lätt???!"...

Det är -stooooor- skillnad mellan 1000'C och 3000'C...
När järnet blir orange, då släpper det från vad det nu är gängorna sitter i.
Att hetta upp med en liten butangasbrännare tar för lång tid och kan därmed skada omgivande material. Gas svetsen har en låta på 2700-3000'C (om jag minns rätt) varför det tar mycket kortade tid att hetta upp pinbulten. Dess snabba expansion "bryter" loss den dessutom. => resultatet är "gisses va lätt det gick!" )

Innan du gör det - fotta!
Låt dem som gjort det före dig kika på förutsättningarna så de kan ge dig bästa råd :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

nimrod_pro

#8 » 19:41:48, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag råkat ut för samma sak har det räckt med att fläska på med migen eller tigen. Beror nog lite på vad man har för maskin, jag pumpar ju i en hel del värme när jag kör med trefasarn både mutter och pinnbult brukar glöda, man får akta sig så muttern inte blir en pöl på golvet bara :) En del pinnbultar blir man tvungen att borra ur trots gas då alla värmecykler har mattat ut materialet.
Christoffer

3 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#9 » 22:21:09, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

3250 grader C i spetsen på kärnlågan, men den kan man inte använda direkt så det är snarare 2700 grader C,vid acetylen/syre förhållande på 1:2, samt en flamhastighet på nästan 12 m/s.

propan har en flamhastighet på nästan 4 m/s vid propan/syre förhållande på 1:6 och vid ett förhållande på 1:4 går det att plocka ut 2800 grader C, dock så kräver det trycksatt syretillförsel.

hastigheten gör ju effektöverföringen 3 gånger snabbare samt att propanmunstycke utan trycksatt syre hamnar extremt långt ifrån varandra.

Lite därför försäljningsknepet med propan eller mapgasburkar med simpla brännare där syret tillförs via ejekorverkan kan få så fina siffror, man visar inte alla parametrar.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Osaka (trådstartaren)

#10 » 22:56:34, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte foto tillför så mycket, rätt så standardläge med gjutjärnstopp och bult som sticker ca 2 cm förutom de som är hela.
Ska knacka på dem, svetsa på större mutter vid behov och gassvets om det skulle behövas men kan se nyttan då pinnen ändå lär kylas effektivt inne i blocket.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#11 » 10:07:31, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Foto visar var den skadad pinnbulten sitter, hur det ser ut runt den, vilket arbetsutrymme som finns tillgängligt, om det finna andra möjligheter eller om det är oväntade problem att komma åt. osv etc mm

Knacka på bulten kommer inte att räcka, men har i alla fall avgörande betydelse.

Ge dem som kan ge dig bästa råd underlag att hjälpa dig utifrån - en bild säger så mycket mer. I detta läge kommer alla att svara dig - glödga pinnbulten med gas svetsen. Det ingen av oss vet är om detta ens är en möjlig åtgärd med hänsyn till vad som finns runt bulten, åtkomsten till bulten osv.

Bryter du av bulten vid blocket... då får du jobb!
Här har du fått kontakt med Maskinister som har erfarenhet och kunnande - ge dem chansen att hjälpa dig på bästa sätt så du kanske slipper en massa extra arbete ;-)

Glad fortsättning på Påsken :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

G-son

#12 » 10:55:07, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osaka skrev:...och gassvets om det skulle behövas men kan se nyttan då pinnen ändå lär kylas effektivt inne i blocket.

Den kyls absolut en del av blocket, men det är ju ganska mycket spalt mellan pinnskruven och gjutjärnet. Bara ena sidan av gängan som låg emot från början (eftersom den är åtdragen och trycks åt det hållet), andra sidan hade en luftspalt, nu är luftspalten antagligen fylld av ganska isolerande rost, och det sitter nog en del sånt även där gängan hade anliggning från början. Skruven kommer säkert inte bli rödglödande hela vägen in i godset, men den kan bli varm nog för att värmen ska bränna loss rosten, och värmeutvidgningen ska knäcka loss den.
Denna typ av problem brukar inte ha en enda lösning, snarare handlar det om "många bäckar små", ett antal metoder som tillsammans gör tillräckligt mycket nytta.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Stridis2

#13 » 11:21:10, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De gång jag har haft liknade problem som jag kommer ihåg bäst var som följer:
Volvo B20. Ena bulten som håller vattenpumpen mot blocket hade smällt av. Vatten hade trängt in mellan block och bult, rostat varpå skruven satt "bergfast"! Jag hade fördelen att blocket tålde att man slog så mycket man ville på bulten, och det var så tungt att det rörde inte sig när man slog. På den tiden kände jag inte till trixet med att svetsa fast en mutter, men efter en lång tids misshandel av den avbrutna bulten, som nog blev stukad till halva sin längd, så kunde jag börja vrida en aning på bulten med en liten rörtång. Drog bulten så långt det gick hyfsat lätt, mer misshandel, lirka vidare osv.
Till slut hade jag fått ut bulten, rensat gängorna med en gängtapp och kunde montera den nya vattenpumpen.

Sensmoral i historien är att med rätt applicerat våld, rätt mängd i rätt riktning under tillräckligt lång tid, så kan man lösa många problem. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

kimmen

#14 » 11:38:22, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njaa, en brusten pinnbult är inget problem jämfört med en brusten gängtapp i hålet, i tron att med lätthet går att rensa gängorna till samma dimension som pinbulten, sitter alltid en bit av gängan kvar som låser fast gängtappen, eller borren i hålet

Nä, borra upp och sätt dit lösa gängor direkt, snabbare, starkare, enklare...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

4 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Osaka (trådstartaren)

#15 » 13:44:29, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Njaa, en brusten pinnbult är inget problem jämfört med en brusten gängtapp i hålet, i tron att med lätthet går att rensa gängorna till samma dimension som pinbulten, sitter alltid en bit av gängan kvar som låser fast gängtappen, eller borren i hålet

Nä, borra upp och sätt dit lösa gängor direkt, snabbare, starkare, enklare...

Det lutar lite år det hållet också, men ska ändå försöka mig på de andra metoderna ändå. Men en brusten gängtapp vill man inte ha i hålet.
Får se om jag kommer till verkstaden ikväll, men i vart fall vill jag ha toppen i ordning på måndag kväll för att beställa rätt pinnbultar och avgaspackningar på tisdag. Finns det olika insatsgängor och olika bra sådana? I helgen är ju bara jula och biltema öppet.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se