Om man har dubbelläppade packboxar är det bra att fylla utrymmet mellan läpparna med fett. De är egentligen bara nödvändiga om det är mycket smutsigt på "luftsidan", eller om packboxen sitter på ett ställe där det kan bli undertryck på oljesidan.
Tryckskillnader måste man alltså tänka på.
Om det är en
axel som kan kasta i radialled så kan det behövas en
packbox av mjukare material än normalt, ev försedd med oljereturspiral (som då måste vara gjord för rätt rotationsriktning), och/eller onormalt lång tätningsläpp. Typexempel på detta är ingående axeln i en bilväxellåda.
När man byter en packbox är det bra att välja en ny som är någon mm tunnare eller tjockare än den gamla, så att tätningsläppen hamnar på ett oslitet ställe på axeln.
Axeln måste också ha lagom bra ytjämnhet för att packboxen ska ha en chans att fungera. Den får inte ha grova repor efter svarvning, och bör inte heller vara blankpolerad. En matt slipad yta är idealet.