Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Välja packboxar

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

magnusk750 (trådstartaren)

#1 » 19:18:28, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en oherrans massa profiler av packboxar, (axeltätning med finare ord) men vad är grundreglerna för vilken sort man ska välja? Om vi tänker på den vanligaste användningen, roterande axel, på insidan finns det olja, på utsidan finns det inte olja men kan finnas damm och smuts. Spelar det då någon roll om jag sätter i en enkelläppad eller dubbelläppad? Är det ena eller det andra no no verboten i något sammanhang?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Stefan1972

#2 » 20:01:44, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent generellt på fordon så tror jag de monterar enkelläppade av kostnadsskäl. Sannolikt blir det mycket tätare med smutsläpp/skydd men å andra sidan är det nog otroligt svårt att räkna hem vinsten. Det känns iallafall bättre.....
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#3 » 21:11:10, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara så. Min lager/packbox leverantör ger mig oftast dubbelläpade, men det är kanske för att jag inte har protesterat. Teniskt, tänker jag på smörjningen. En packbox behöver ju ha lite olja för att inte bränna fast, gäller det bara den inre fjäderbelastade läppen på en dubbelläppad? Klarar sig den yttre ändå genom att den inte trycker lika hårt mot axeln?
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#4 » 23:43:25, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju packboxar av många modeller:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... -MLoiimydW
SKF använder troligen de standardiserade beteckningarna på tätningarnas utförande
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Michael Meier

#5 » 08:09:34, 02-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magnusk750 skrev: .... Tekniskt, tänker jag på smörjningen. En packbox behöver ju ha lite olja för att inte bränna fast, gäller det bara den inre fjäderbelastade läppen på en dubbelläppad? Klarar sig den yttre ändå genom att den inte trycker lika hårt mot axeln?


Omständigheterna påverkar livslängden hos enheten, går läppen utan smörjning skadas axeln också, något tar alltid stryk, varken axel eller tätningsläppar klarar sei i längden.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#6 » 10:46:13, 02-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man har dubbelläppade packboxar är det bra att fylla utrymmet mellan läpparna med fett. De är egentligen bara nödvändiga om det är mycket smutsigt på "luftsidan", eller om packboxen sitter på ett ställe där det kan bli undertryck på oljesidan.
Tryckskillnader måste man alltså tänka på.
Om det är en axel som kan kasta i radialled så kan det behövas en packbox av mjukare material än normalt, ev försedd med oljereturspiral (som då måste vara gjord för rätt rotationsriktning), och/eller onormalt lång tätningsläpp. Typexempel på detta är ingående axeln i en bilväxellåda.
När man byter en packbox är det bra att välja en ny som är någon mm tunnare eller tjockare än den gamla, så att tätningsläppen hamnar på ett oslitet ställe på axeln.
Axeln måste också ha lagom bra ytjämnhet för att packboxen ska ha en chans att fungera. Den får inte ha grova repor efter svarvning, och bör inte heller vara blankpolerad. En matt slipad yta är idealet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#7 » 13:35:25, 02-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska inte sätta fett i packboxar som utsätts för högre varvtal, ex. vevaxeltätningar, speciellt inte ett fett som koksar, då slits tätningen ut av koksbildningen, det här vet alla Volvomekaniker om sen man bytte vevaxetätningar som läckte, blev förbjudet att fetta in tätningarna. Fick bara olja in tätningarna med motorolja
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

roddjer

#8 » 13:39:55, 02-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:/../bör inte heller vara blankpolerad/../.

Varför då?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#9 » 16:46:50, 02-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:
torbjorn_forsman skrev:/../bör inte heller vara blankpolerad/../.

Varför då?


Om axeln är blankpolerad så ökar risken att tätningsläppen tränger undan oljan och klibbar fast vid långt stillestånd, och sedan rivs den sönder när man startar maskineriet igen.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer

#10 » 18:48:17, 02-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Det gäller alltså specifikt roterande axlar? Tänker på stänger i hydraulkolvar. Eller är det en helt annan typ av tätning?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

magnusk750 (trådstartaren)

#11 » 20:35:28, 02-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men, grundfrågan återstår, är dubbelläppad bara en lite dyrare variant, både hängslen och livrem, och kan ersätta enkelläppade om man vill spendera de extra kronorna? Säg att vi talar om applikationer där det inte rör sig i axialled och varvtal normalt max 3-4000 varv?
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#12 » 21:07:34, 02-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det finns plats för den dubbelläppade tätningen, och om axeln har en slät och bra anliggningsyta även där den extra läppen ska ligga an, så för all del.
Det slog mig att ett ställe där man hittar dubbelläppade tätningar är på trumaxeln i tvättmaskiner. Där måste det ju tätas för fett från lagret från ena hållet, och för vatten och tvättmedel från andra hållet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#13 » 23:03:00, 02-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så enkelt är det inte, att flera tätläppar håller bättre, i vissa situationer blir det motsatt effekt.

och det betyder inte att det skulle kunna fungera bättre, enbart att det inte går att säga generellt att flera parmonterade tätläppar är bättre.

Det största enskilda problemet är, vilken slutar att fungera först och hur påverkar det den andra.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Trondos

#14 » 23:31:48, 02-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dersom man ser på side 48 og 49 i katalogen fra en av tetningsleverandørene vi bruker på jobben, så er der en oversikt over forskjellige profiltyper. :D

http://www.oo.no/mediabank/store/2/2914/Tetninger.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Michael Meier

#15 » 21:18:24, 03-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:'
Det gäller alltså specifikt roterande axlar? Tänker på stänger i hydraulkolvar. Eller är det en helt annan typ av tätning?


hydraultätningar och axeltätningar är inte samma sak, cylinder och kolvstång behöver ha fina ytor men man tillåter skador som sliter på tätning på grund av kostnad.

Roterande axel optimalt 0,5µm i ytnoggrannhet men vid obalans / excentricitet och hastiga axiell förflyttning försämras kapillärkraften og tätningen havererar.

Roterande är en historia för sei, finns många felmöjligheter och få optimala situationer och alla behöver underhåll.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se