Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Märklig skruv

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

TL 12 (trådstartaren)

#1 » 22:51:04, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som stött på skruvar med den här typen av skalle? Jag har sett mycket udda men aldrig en sån här. Vad kallas den?

Skruven håller ihop elmotorn i en tvättmaskin.
Ena lagret i elmotorn har skurit så för att kunna byta lager fick jag tillverka ett specialverktyg för att få bort de 4 skruvarna. Gissar att det är för att man inte skall kunna ta isär motorn själv (utan) specialverktyg.
Bild
TL 12
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:34, 17-12-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Stiga Park 2000



torbjorn_forsman

#2 » 09:20:48, 08-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte vad skruvana kallas, men de har varit vanliga för att hålla ihop små elmotorer i konsumentprodukter (tvättmaskiner, kompostkvarnar mm) åtminstone sedan 70-talet och framåt. I synnerhet tror jag det är på tyska motorer man ser den där sortens skruvskallar. Det står kanske Hanning på typskylten?

En sak att se upp med när det gäller elmotorer som egentligen inte är tänkta att tas isär, är att det inte är säkert att det finns någon styrning som ser till att lagersköldarna hamnar i rätt läge mot statorn. Man kan behöva centrera rotorn med bladmått medan man drar åt skruvarna, för att vara säker på att den inte ska "fälta" (skrapa mot statorn).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#3 » 11:55:05, 08-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset om styrningen, Torbjörn. Har inte jag tänkt på det tidigare.

Jag har också kommit i kontakt med sådana skruvar, troligen på någon elmotor men inte säker. Jag har lossat med en liten skiftnyckel på högkant. Har funkat bra för mig.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se