Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Gängtyper

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera teknik här

Jan Lundquist (trådstartaren)

#16 » 20:30:04, 25-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fler gängtyper jag inte känner igen.
någon som vet något om en gänga som heter G?
jag har lite gängtappar som är märkta G3, G5, G7 m.fl.
ex. G7 är ca Ø2,6mm och G3 är Ø4,1mm.
den ena har fabrikat LME, kan det vara LM Eriksson?

kan det vara nån typ av BA-gänga?



undrar
Jan Lundquist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:44, 24-11-2006
Ort: Tärnsjö
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70D -00
Volvo Bm 6300 -91



torbjorn_forsman

#17 » 20:47:14, 25-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså lägre siffra ju större diameter? Kan beteckningssystemet ha med någon s k trådklinka (AWG, SWG etc) att göra? Man skulle t ex kunna tänka sig att gänga G3 har samma ytterdiameter som en tråd med nummer 3 enligt klinkan i fråga.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

skogsgurra

#18 » 22:40:40, 31-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tanke. Men när jag kollar AWG så har nr 3 5,8 mm diameter och nr 7 har 3,7 mm. Det finns ju andra sätt att mäta än American Wire Gage. Engelsmännen har säker egna trådklinkor i varje county. Så det kan vara gammalt fint brittiskt hantverk du har :)
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra

#19 » 22:42:41, 31-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tanke. Men när jag kollar AWG så har nr 3 5,8 mm diameter och nr 7 har 3,7 mm. Det finns ju andra sätt att mäta än American Wire Gage. Engelsmännen har säker egna trådklinkor i varje county. Så det kan vara gammalt fint brittiskt hantverk du har :)
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Backslash

#20 » 19:55:09, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt! En sån specialare!

William Muir arbetade hos Joseph Whitworth med att ta fram grunden för den senares standardiserade gängprofil. Men det verkar även som att Muir, något senare, även tog fram en 'egen' serie med fingängor. 'Normal' fingängad Whitworth 9/32 har en stigning på 26 gängor per tum. https://engineersedge.com/hardware/whit ... -chart.htm

Snittet på bilden har ju 28 gängor per tum, vilket gör att jag misstänker att det gäller Muir's egen gängserie.

https://www.gracesguide.co.uk/William_Muir
1840 Muir was asked to join Joseph Whitworth; he moved to Manchester where Whitworth had established his business. Muir designed a road sweeping machine for Whitworths.

Muir made a collection of the various screw pitches then in existence and identified a mean pitch for common threads which was adopted as the "Whitworth pitch". Later Muir, when in business for himself, developed a mean pitch for fine threads.


https://www.gracesguide.co.uk/Brief_Mem ... ert_Smiles
Long before the connection between Muir and Whitworth was formed, the manifold and serious disadvantages resulting from the varieties of screw pitch in use was universally admitted. We do not know upon what terms he undertook the work, but we believe when at Mr. Whitworth’s place Mr. Muir collected from the principal mechanical engineers, at home and abroad, a collection of the various pitches in existence, and after a series of elaborate experiments arrived at a mean pitch, for ordinary or common threads, which was, after public exposition, adopted as "Whitworth pitch." On this subject it may be interesting to note that Mr. Muir’s sketch-book for 1841 contains, inter alia, notes of "experiments with 3/4in. bolts, the nuts in all cases being screwed to the bottom or ends of the screw." The breaking strains are given for "Fine V Thread," "Square Thread," "Common V Thread," and "Deep V Thread." Numerous "remarks" accompany the statement of results, in the evidently searching, patient, and careful inquiry. Afterwards Mr. Muir, when in business for himself, developed on his own account a mean pitch for fine threads for the use of Opticians, Electricians, and Makers of Scientific Instruments. This improvement was before its time. Now, however, the development of Electricity practically applied, and the more sensitive delicacy required in scientific instruments employed for various purposes, have led to a more full appreciation of its value and importance.

8 personer gillar det här inlägget.
Backslash
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:04:46, 28-05-2013
Ort: Munkedal
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

rospigg

#21 » 22:55:33, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när jag i dagarna rev isär en Vw 1.4-16V motor (BBY) så fann jag att både ramlagrens och topplockets skruvar var M9X1.25.
Varför va som alla andra?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#22 » 23:53:58, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som om många bilkonstruktörer tycker att M9 är precis lagom stor. I gamla Citroën finns det också gott om M9.
Rekordet i konstig M-gänga lär dock innehas av Opel, det finns någon Opelmotor där topplocksskruvarna är M11 x 1,15. Det skulle i och för sig kunna vara en "metrifierad" tumgänga, måttsatt i tum skulle den heta 7/16" - 22 , även om stigningen inte stämmer med någon standardiserad UNF, BSF, UNEF eller liknande.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se