Jag glömde att ta upp att en bra smörja för bultar som vanligtvis inte ska lossas är gänglåsning. Vi brukar använda Loctite 243 eller liknande medelstark låsning. Den smörjer i alla fall något vid monteringen, låser och går ju att lossa. Lossar man så ligger den ju också med mellan gängorna som lite skidvalla.
I saltvatten. Tänk på att A4 (syrafast) också kan få problem i saltvatten (har inte spetskunskap på saltvattenmiljö, bara allmän). Kloriderna i saltvatten är svåra på många rostfria stål. I den spalt däremellan stång och
mutter uppstår massa skador på kromoxidskiktet vid åtdragning som knappast får ett ok skikt, och där kan man nog få korrosionsangrepp/ korngränsfrätning, som gör att det sitter fast när man ska lossa efter en tid. Tror att gör man rostfria saker i saltvatten, särskilt gränsen mellan luft/vatten, är det viktigt att beta eller elpolera om det ska funka en tid.
Men nummer ett tips är att dra om gängorna. För nån månad sen var jag på Irland hos en kund och konstaterade att alla våra kåpskruvar M8x16 insex/kupol hade så dåligt rullade gängor att det var bara att dra alla genom ett snitt. Det blev en riktig spånhög. Det hade gått bra att dra ihop på verkstan men när vi skulle lossa fick vi magknip. Några skar och det blir då bara problem i renrum.
I ditt fall föreslår jag olika alternativ (nu vet jag inte applikationen exakt, men du skulle ju lossa emellanåt).
1. Dra om gängorna och (ev. sen beta/elpolera så du får en tålig yta. Men sånt här vet nog gubbarna på Västkusten).
2. Mutter i annat material.
3. Gänglåsning (tätt lim).
4. Bilmetoden. (Låt skiten rosta/skära ihop. Skrota bort och återmontera med nytt varje gång)