Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Rostfri skruv o mutter skär

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera teknik här

torbjorn_forsman

#16 » 16:53:47, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just pga skärningsrisken så brukar man föreskriva mycket lägre åtdragningsmoment för rostfri skruv än för t ex 8.8 kolstålsskruvar av samma dimension. Så kolla om det går att dra förbandet med ett mindre moment och se om problemen minskar.

Sen bör man komma ihåg en grundläggande regel, nämligen att gängor, glidlager mm skär ihop som allra lättast om båda ytorna har samma hårdhet. Om man har möjlighet att välja olika material i skruv och mutter (t ex rostfritt A4 i skruven och mässing i muttern) så kanske förbandet inte blir så hopskärningsbenäget. Man kan förstås behöva fundera en gång extra på eventuella korrosionsproblem.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



tracker

#17 » 17:49:53, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://wpa-gmbh.com/it/shop/products/s ... op-grease/
https://www.performancewaterjet.com.au/ ... SCH139-220

Något liknande av dessa använder vi till vattenjetkopplingar och det är skapliga åtdragningsmoment.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

dc_lindberg

#18 » 17:55:20, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:
Stefan1972 skrev:Fast rostfritt är ju ett kapitel för sig....man kan inte blanda in antikärv som man har till normala skruvar där. Problemet är ju att materialet är ganska mjukt och deformeras vid åtdragning och det tajtar till och börjat materialet att smeta så slutar det ju inte direkt. Smörja i all ära men jag tror nog tricket är att vara oerhört noggrann med åtdragningsmoment.

På en M12 drar vi muttern på en gängstång till drygt halva rekommenderat moment ändå skär det när den skall lossas


Ja. Av det jag testat är det bara Omega 99 som löst det problemet åt mig (ostkusten/sthlm saltlaketrafik).
Permatex har jag inte provat. Trodde det blev utrotat 1998 som alla andra bra kem-produkter.

Du fick fråga om rf kvatlitén som skär för dig.
Kanske inte rätt kvalité för ändamålet?
Själv noterat att det som Biltema säljer är väldigt mjukt jmf med motsvarande från Sifverts och Swebolt. Biltemas deformeras löjligt lätt, som om det vore mjukare än mässing.
Knepigt att det skär vid -så- låg belastning som 50% av föreskrivet åtdragningsmoment :-(


Antar att konstruktionen kräver rf material (ser du bor på västkusten; konstruktion som skall motstå saltvatten antar jag).
Prova Omega 99 och Permatex - mycket nyfiken på hur de kommer att fungera åt dig.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Orsa

#19 » 21:17:41, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi gör världsmaskiner i rostfritt och det är nästan aldrig lämpligt ha rf/rf om man ska använda det som nåt man justerar med hela tiden. Det är bara att be om problem.
Det finns olika strategier för såna konstruktioner. Det är miljön som styr vilken väg man får gå. Ofta ersätter man muttern med andra material.

Tänk också på att gängtoleranserna kan vara förfärliga på bult och mutter. Vi brukar dra igenom ett snitt eller tapp för att "kalibrera" gängorna när det är nervöst/noga. Vi är ju ute i fält i världen hos de största läkemedelsbolagen och det är ofta stora värden och i renrum. Man kan inte gå in hursomhelst liksom om det skulle skära och börja borra, såga, slipa.

Vi är förstås tvugna att alltid livsmedelsgodkända produkter. Det finns vita vaseliner, Loctite "8014", vaxbaserat och säkert massa annat som jag ser här i tråden.
Men börja med att ta nån gäng-/skärpasta och dra upp gängorna till att börja med.
Var sen JÄTTEförsiktig så du inte får märken och slag för det behövs så otroligt lite skorr, spåna eller att det hänger snett på en bult innan det är kört.
Exempelvis en gängstång och man ska gäng nåt en längre sträcka rf/rf är ju ingen konstruktion att hoppas på.
Det finns säkert bättre medel än de jag vet om som används där inte livs-/läkemedelskrav ställs. Men det vet jag inte så mycket om som sagt.

2 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

63an

#20 » 21:31:14, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan väl skriva att denna tråd är helt otydlig om villkoren som skulle gälla, att dra halva utlovade moment å gängorna skär? Förstår ni? Jag gör det inte! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

nimbus (trådstartaren)

#21 » 21:37:57, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kvalitén är A4-80 som är en vanlig standard och den skall användas i havet så det är svårt att byta skruv. Momentet vi drar är för just den rostfria skruven. Och som jag skrev förut skär det även med halva specat moment. Jag fick loss M12 gängstången med den skurna muttern på och satte den i skruvstycket. Nu var det inget tryck på muttern längre o då lossade den med en smäll, sen snurrade den så fint både fram och tillbaka över stången, lustigt!
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

63an

#22 » 21:58:25, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med kalibrerad moment redskapet är den testad å OK? Är den OK så skaffa skruv med högre värden! Det är enda lösningen tills vidare sedan kan du fundera på smörjningen! Snacka inte om halva moment osv. för de kan inte vara OK just nu! :huh: Förr var de inte tal om några moment utan bara känsla när man gjorde jobben å värst var syrafast när de handlade om pinnbult Du får lägga problemet på skruvförsäljarnas bord! :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

lillmalen

#23 » 22:30:08, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Omega 99 verkar innehålla en cocktail av "smörjor", se nedan.
Det enda som saknas av dundermedel är väl molybdendisulfid....

Omega 99
Zinc oxide
Graphite
Highly refined mineral oil
Aluminum
Copper

1 person gillar det här inlägget.
lillmalen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:26, 09-05-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10
Allis-Chalmers -47
Simar jordfräs
Amazon -62
BCS 2-hjulstraktorer (Vanguard / Intermotor)
Stiga Park x 3

Orsa

#24 » 08:41:38, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag glömde att ta upp att en bra smörja för bultar som vanligtvis inte ska lossas är gänglåsning. Vi brukar använda Loctite 243 eller liknande medelstark låsning. Den smörjer i alla fall något vid monteringen, låser och går ju att lossa. Lossar man så ligger den ju också med mellan gängorna som lite skidvalla.
I saltvatten. Tänk på att A4 (syrafast) också kan få problem i saltvatten (har inte spetskunskap på saltvattenmiljö, bara allmän). Kloriderna i saltvatten är svåra på många rostfria stål. I den spalt däremellan stång och mutter uppstår massa skador på kromoxidskiktet vid åtdragning som knappast får ett ok skikt, och där kan man nog få korrosionsangrepp/ korngränsfrätning, som gör att det sitter fast när man ska lossa efter en tid. Tror att gör man rostfria saker i saltvatten, särskilt gränsen mellan luft/vatten, är det viktigt att beta eller elpolera om det ska funka en tid.
Men nummer ett tips är att dra om gängorna. För nån månad sen var jag på Irland hos en kund och konstaterade att alla våra kåpskruvar M8x16 insex/kupol hade så dåligt rullade gängor att det var bara att dra alla genom ett snitt. Det blev en riktig spånhög. Det hade gått bra att dra ihop på verkstan men när vi skulle lossa fick vi magknip. Några skar och det blir då bara problem i renrum.
I ditt fall föreslår jag olika alternativ (nu vet jag inte applikationen exakt, men du skulle ju lossa emellanåt).
1. Dra om gängorna och (ev. sen beta/elpolera så du får en tålig yta. Men sånt här vet nog gubbarna på Västkusten).
2. Mutter i annat material.
3. Gänglåsning (tätt lim).
4. Bilmetoden. (Låt skiten rosta/skära ihop. Skrota bort och återmontera med nytt varje gång)

2 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

tortap

#25 » 10:55:36, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

lillmalen skrev:Omega 99 verkar innehålla en cocktail av "smörjor", se nedan.
Det enda som saknas av dundermedel är väl molybdendisulfid....

Omega 99
Zinc oxide
Graphite
Highly refined mineral oil
Aluminum
Copper


Det finns en Omega 99N också såg jag, den har nickel istället för koppar.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

dc_lindberg

#26 » 11:17:08, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

TS har fortfarande inte beskrivit vad förbandet skall klara att utstå, och därmed hur man kan/vågar använda endast halva föreskrivna åtdragningsmomentet.

Jag har utgått ifrån att förbandet utsätts för fukt med hög salthalt.
Västkustens korroderingsförmåga är -imponerande- .
Min enda referens som motsvarar är sthlm salt-slask; och i den har bara Omega 99 stått emot. Jag har inte prova 99N, så om den kan jag inte uttala mig.
Erfarenheten över tid är den samma som rekommendationerna att inte använda rf/rf utan att väja annat material i mutter eller bult - om man ha behovet av att kunna lossa förbandet dvs... Omega 99 har dock haft som resultat för mig, att samtliga förband som jag har haft problem med, oavsett material, har gått att lossa vid behov. Därav min rekommendation att testa Omega och Permatex. Ytterst liten erfarenhet av Loctite i motsvarande lägen, men den lilla är den samma som Orsa beskriver; när låsningen väl lossat "smörjs" gängorna o det blir lättade att demontera.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

joakim72

#27 » 11:22:43, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rostfritt får man att skära innan man överhuvudtaget kommit till momentdelen. Räcker med att ha lite bråttom. Det kan hända även med handkraft.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

kimmen

#28 » 12:34:18, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr använde man ett knep när man viste att det skär sig lätt, det var att man drog åt lite först innan man lossade i ettapper, då släpptes tydligen spänningen lite och det nöp inte fast lika lätt, smörjmedel för att lossa brukade i bland vara att spotta på muttern, eller rikligt med vatten, inte smörjmedel
Sen åtdragningsmoment med smörjmedel är ett kapitel för sig, ska det vara med torr eller smord gänga, stor skillnad, kanske vinkeldragning är att föredra med rostfritt om det går
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

nimbus (trådstartaren)

#29 » 21:30:51, 16-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla förslag! Vi använder loctite gänglåsning 243 på vissa ställen och det har hittils inte skurit:) kommer testa att göra några muttrar som skruvas mkt på i alubrons
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

3 personer gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Stefan1972

#30 » 08:40:18, 17-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det går till som beskrivits att muttern fastnar och lossnar med en smäll så kan man nog utgå ifrån att det nog ändå handlar om korrosion på ett eller annat vis. Är mutter och gängstång av lika kvalitet? Även om det är rostfritt så räcker det ju med att ena komponenten är ädlare än den andra för att processen ska starta och det kanske inte behövs mycket innan det träter i gängor. Att då använda gänglåsning av något slag kanske isolerar lite och gör saken bättre. Behöver ju inte vara nån gänglåsning heller. Hydraultätning och annat fungerar nog också så länge det torkar och isolerar.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se