Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Den gamla järnhandeln

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

skogsgurra (trådstartaren)

#1 » 09:49:22, 22-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister W.
#12859 » 08:14:19, 22-04-2020

Klassisk järnaffär i Göteborg slår igen:

https://www.gp.se/ekonomi/klassisk-j%C3 ... 1.27046134

Ända sedan 1878 har en järnhandel i någon form legat i samma kvarter av Göteborg som Järnhuset Kindstrand gör. Och butiken kallar sig själv för "en av Göteborgs äldsta järnaffärer".

Men nu går en epok i graven, då butiken ska slå igen.
Att Kindstrands vid Järntorget läggs ner, är kanske ett tecken i tiden? Den sista(?) "riktiga" järnaffären i Göteborg. Där kunde man t ex köpa skruvar och muttrar i lösvikt. M2.5 var inga problem att uppbringa, exempelvis. Sortimentet var helt otroligt. Och man hade det hemma också! Plåt, alu, mässing, koppar, profiler, fyrkant, rundstång, etc, etc.
Finns det några sådana kvar överhuvudtaget, i Sverige?

Frid över dess minne, R.I.P.!


Jag minns vår gamla järnhandel i Horndal. Mötesplats och lite maskinistforum på sitt sätt. Borta sedan länge och numera troligen en "presentbod".

Om du har en järnhandel av gamla sorten i närheten så skulle det vara skoj att höra om den. Ort, sortiment, bilder, historik.

Eller bara en upplysning om att den finns. Allt är intressant.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



Holger

#2 » 10:55:01, 22-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Fixade citatet ovan lite)

Järnhandeln i Lenhovda finnns kvar: http://www.lenhovdajarnhandel.se

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

BM425

#3 » 12:02:02, 22-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag minns "Rävemåla Järnhandel" Det som de inte hade var inte värt att ha!
Där fanns prylar överallt, byggvaror, järn, gräsklippare, motorsågar, egen smedja o verkstad. Jag skulle köpa en presenning en gång o blev ledd andra sidan gatan till ett annat hus (bostadshus) där de hade lagrat in varor.

Jag köpte min Stiga gräsklippare där o mycket annat......
Jag behövde en koppling till en gasoltub en gång, frågade där om det fanns, -Tror jag inte. Blev svaret. Gick runt o kollade lite, hittade sedan det jag skulle ha. :grin:
Fanns kvar till omkring 2008 tror jag, försvann efter ett eller flera ägarbyten. :sad:




Har handlat mycket i en liknande järnhandel i Färjestaden på Öland. Den låg nära hamnen där, minns inte vad den hette. Far o söner drev den då, nu är allt rivet o borta också efter ägarbyten. Köpte kilremmar där som hämtades på tredje vinden :grin: Rördelar hade de fullt sortiment av, tror det var en rörfirma med i bilden också.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

2 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

johan.eriksson

#4 » 13:38:51, 22-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det var runt 2011 som Järnamåla Rävhandel försvann.
En legendarisk affär i södra Småland.
Och även den inte helt okände radiohandlaren John-Allan i Urshult gick ur tiden för någon månad sedan.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

skogsgurra (trådstartaren)

#5 » 13:42:33, 22-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rävhandel - det var något nytt!

Det var väl så det kallades i Rävamåla och ett väl inarbetat namn ska man inte ändra på.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Ivar Risslén

#6 » 18:04:32, 22-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bröderna Pallins Eftr. AB i Åsele är en affär med anor. Den bytte ägare för 15 år sedan när bröderna som startade den en gång i tiden lade av. Där fanns/finns det mesta.
Lidéns Järnia i Sorsele. Där finns det mesta som behövs. Väl värt ett besök när ni passerar. https://jarniasorsele.se/
I Vilhelmina hade vi 2 välsorterade järnaffärer som tillsammans hade allt som man kunde tänka sig men först så gick Sjödins Järn i konkurs men då började en vvs firma sälja byggvaror för att Petterssons Järn skulle få konkurrens. För några år sedan så såldes Petterssons till XL-bygg/Fresks för att för något år sedan bli ändrat till K-bygg/Fresks. De här affärerna har anor från 1920-talet. Vi har affärer så att vi klarar oss här omkring och deras priser kan konkurrera med priserna i de större städerna. Ska man ha ett lite större parti byggvaror så kan nog Byggmax få det svettigt att konkurrera med sina priser plus att man har varorna mycket närmare.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mikkel

#7 » 18:06:51, 22-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Järnhörnan på Södermannagatan på södermalm i Stockholm har funnits på samma plats sedan 1926. Först en butik i gatuplan sedan kan man leta sig ner ytterligare två plan i vindlande gångar. Förr stod det några herrar i nedre plan i blå halvlånga rockar och servade både yrkesmän och privatpersoner tex. en dam som behövde en borttappar skruv till sin dammsugare som kom ner med hela dammsugaren och så letade de fram rätt skruv åt henne, ja dom skruvade nog dit den också :grin: . Nu står det på nätet att det går mot konkurs, det var tråkigt att läsa :sad: . Längst ner, längst in fick man ta bågfilen och själv såga av det järn man behövde i rör och plattjärn.

Jag har ibland funderat över vad jag skulle bli om jag skulle börja om på nytt, då skulle jag vilja bli en gubbe bakom disken i järnafärn i halvlång blå rock med en massa små draglådor på väggen bakom med lösa skruv o muttrar o beslag uppmärkta med små lappar..... :thumme:
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

marve

#8 » 19:05:51, 22-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Bodum fanns Carl Almkvist järnhandel i samma by fanns en man som sålde byggvaror vida omkring.
Han levererade med en grön BM som han hade en hytt som han gick in bakifrån, klädseln var en blå overall med ett läderskärp runt magen.
Manfred Eriksson som han hette höll modesta priser både på varorna och leveranserna.
Han var ej bangen att tuffa till Sundsvall och andra ställen runt kusten, för att hämta varor hos industrierna.
Han var återförsäljare till Lantmannaförbundet, förmodligen hade han också gödning mm
Levererade till många privata byggen både virke cement isolering och brunnsringar.

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

dea

#9 » 22:22:34, 22-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Broby finns Lindvalls en riktig gammaldags järnhandel, bra sortiment och dom har koll på vad som finns i butiken :thummar:

https://m.facebook.com/lindvallsjarn/?locale2=sv_SE

Hoppas det går att läsa artikeln :grin: annars så är här en länk https://www.google.com/url?sa=t&source= ... JpjMiBvD7N
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Sparrow

#10 » 09:03:27, 23-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Karlshamn hade vi Hjelmbergs Järn, innan dom flyttade från centrum så bestod affär o lager av flera hus i olika våningar.Ibland fanns de "ovanliga varorna" uppe på tredje vind där man fick gå dubbelvikt, men de anställda visste alltid var man skulle hitta grejerna. Gamle ägaren Nahtan var mkt kundvänlig, frågade alltid när han skulle skriva ut kvittot om det skulle stå svetselektroder . Spelade ingen roll va du hade köpt :vissla: På 40-50 talet sålde man "egna" cyklar under namnet Willis. Kommer troligtvis från första ägaren Wilhelm Hjelmberg. En bit in på 2000- talet såldes Hjelmbergs Järn tyvärr till Ahlsells :sad: , så då var det tyvärr slutet för privatpersoner att kunna handla där.

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

rp_92

#11 » 09:42:39, 23-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:(Fixade citatet ovan lite)

Järnhandeln i Lenhovda finnns kvar: http://www.lenhovdajarnhandel.se


Där var man mycket och sprang när man var liten (15-20 år sen) och tittade i hyllorna och köpte fiskedrag. Praoade där också i högstadiet. Fotbollsskor, skridskor och klubbor inhandlades också där. Fanns/finns det mesta länge sen man var inne där nu. Strykjärn fick jag nytt av morsan i julas inköpt på "järnaffären".
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

magnusk750

#12 » 11:01:02, 23-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Kolbäck finns en riktig gammal järnhandel som legat där i årtionden. Gjuterivägen 4. Ägaren pensionär och har öppet ett par timmar om dagen. Sortimentet rätt begränsat men basvaror finns och stämningen mycket autentisk.

På Östermalm, sthlm, finns Karlaplans järn. https://jarnia.se/butiker/karlaplans-ja ... ab-jarnia/ som är riktigt trevlig. Grejer högt och lågt i liten trång affär. Drivs av far och två eller om det är tre bröder. Lever nog på att kunderna inte är så priskänsliga. Clas O öppnade just i närheten, hoppas att den inte konkurrerar ut järnaffären.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#13 » 11:30:01, 23-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Jag har ibland funderat över vad jag skulle bli om jag skulle börja om på nytt, då skulle jag vilja bli en gubbe bakom disken i järnafärn i halvlång blå rock med en massa små draglådor på väggen bakom med lösa skruv o muttrar o beslag uppmärkta med små lappar..... :thumme:

Anställer du mig när du tar över affären i Stockholm? :-D

rp_92 skrev:
Holger skrev:(Fixade citatet ovan lite)

Järnhandeln i Lenhovda finnns kvar: http://www.lenhovdajarnhandel.se


Där var man mycket och sprang när man var liten (15-20 år sen) och tittade i hyllorna och köpte fiskedrag. Praoade där också i högstadiet. Fotbollsskor, skridskor och klubbor inhandlades också där. Fanns/finns det mesta länge sen man var inne där nu. Strykjärn fick jag nytt av morsan i julas inköpt på "järnaffären".

En mycket trevlig affär. Men man var lite smårädd för ägaren ...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

skogsgurra (trådstartaren)

#14 » 11:43:59, 23-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drömmen är att hitta en sån där lådvägg. Kanske med innehåll?
Och att ha plats för den. Enda stället att ställa den nu är mot garageporten.
Dags att ge sig ut på jakt! Grå verkmästarrock har jag redan. Men inte en sån där halvblank (tror de kallades "svalrock") så det får man förstås också jaga rätt på.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se