Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

(trä)Skruv; korrosivitetsklass, ytbehandling, förzinkat, galvat, rostfritt...

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

roddjer (trådstartaren)

#1 » 14:22:54, 24-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Va på Biltema och köpte träskruv härom dan. Rustar lite hemma så det tunnar ur i arkivet. Har länge kört med deras elförzinkade träskruv då jag tycker den funkar bra. Finns tillgång till många olika längder, bra tjocklek och skalle, självborrningen funkar tillfredställande.
Elförzinkat. "För inomhusbruk" står det på hemsidan. Hur noga är det med det egentligen?

Har skruvat mycket saker utomhus också med dessa skruvar mest för att, det måste skruvas ihop något SNARAST och tja, Kajsa Wargs princip råder, man tager vad man haver. Många gånger har jag vid ett senare tillfälle monterat ned saker jag skruvat upp med elzinkad skruv och med senare menar jag då 3-4 år senare, kanske mera. Kan inte minnas någon skruv med "katastrofala" angrepp så att den är olämplig att återanvända. Blir lite "fula" i ytan ibland men inga stora rostangrepp. Enda skruv jag med säkerhet kan sägas INTE bör användas utomhus alls är gipsskruv. Sambon hade byggt en hönsgård innan vi träffades som jag pö om pö byggde om, förstärkte och utökade med tiden och här och där var det skruvat med gipsskruv som då suttit ett fåtal år men ändå gick av på löpande band vid demontering.

Byggmax säljer "Härdad träskruv med försänkt skalle för användning såväl inomhus som utomhus." med korrosionsklass C4 som det så vackert heter. Tycker den funkar bra med och kör med den de gånger skruvandet (utomhus) och materialinköp är lite mera planerat i förväg.

Vad säger det kollektiva medvetandet här? Hur gör ni när det skruvas utomhus i träkonstruktioner?

Sen fattar ju jag att det beror ju mycket på omgivande faktorer. Det är en helt annan sak att hänga upp en tryckinpregnerad bräda i en hönsgård som är ute i regn och rusk ständigt jämför med något man sätter fast inuti en vägg i en byggnad och sen sätter panel utanpå, men ändå, hur resonerar ni runt detta?

Tänker på de gånger man varit med och rivit i gamla hus där man kan hitta obehandlad, blank spik för infästningen. De gånger man, kanske inte riskerat liv, men definitivt lem brottandes med något gammal rostig 4"-spik medan träet runt om blir bara pulver under brytjärnet. Alltså, dåligt skyddat trä kommer att ge upp långt före skruv oberoende av ytbehandling. Fel?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



Stridis2

#2 » 21:10:03, 24-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag upplever det som att spik gärna rostar av precis i övergången mellan två träbitar, t.ex. mellan panelbräda och spikregel. Har massvis med lösa panelbrädor, för att inte tala om ribbor, här hemma på gårdens hus.
Personligen använder jag Biltemas utomhusskruv (C4) nästan överallt, även inomhus. Prisskillnaden är så liten att det inte är lönt att bry sig, däremot uppfattar jag kvalitén som mycket högre.
Rostfri skruv har jag nästan bara använt till trallen runt själva poolen, men det är ju en ganska aggresiv miljö, vågrätt trä, mycket vattenbegjutning året om samt klor.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

tortap

#3 » 22:16:49, 24-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kört mycket Essve Corrseal C4 men man blir ruinerad varje gång man måste fylla på förrådet. Rostfrit har jag använt en del för jag tänkte det skulle va bra men de är mycket svagare än vanlig C4 så jag undviker rostfritt om det går.

Biltema hade förut en röd plåtlåda med sortiment av utomhusskruv, de var hur bra som helst men de har slutat med den nu.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

roddjer (trådstartaren)

#4 » 11:17:10, 27-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Är nog dags och prova en burk utomhusskruv igen från Biltema. Köpte nån gång för lääääänge sen och var då riktigt missnöjd av nån anledning. Har... liksom... inte blivit av sen dess. Kolla priserna alldeles nyss. Jämförbara dimensioner är det ju knappt nån skillnad. Så får det bli. ' :thumme:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

RD350

#5 » 17:28:15, 27-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Galvad femtumsspik rakt i genom, "klinkas" på baksidan. De e bra grejor! Lite skämt o lte allvar, skruven kan va för hård o smälla av om konstruktionen rör sig, spik är mer förlåtande.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Vardis och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se