Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Koppla elverk till elnätet

39 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera teknik här

Janson1

#31 » 20:02:26, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja en solcellsanläggning är inte fel väg att gå. Annars skulle jag köpt en dieselgenerator och kört den dom få gånger det behövs och inte blanda in nätet över huvud taget. Bägge alternativen kan du ha nytta av vid fler tillfällen, solceller ungefär hela sommaren och höst, vår...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Janson1

#32 » 11:15:01, 02-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lateralus: Hur går det? Hur går dina tankegångar?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

PeterR

#33 » 12:39:50, 02-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bryt nätet och använd ett elverk.
https://www.blocket.se/vi/94214954.htm
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Lateralus (trådstartaren)

#34 » 19:21:14, 02-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar!

Sammanfattningsvis så skrotar jag mina idéer om att ha ett elverk anslutet till elnätet.

En solcellsanläggning hade varit trevligt att ha, i synnerhet en avancerad sådan som tar hand om lastbalansering och effektfaktorkorrigering. Men jag är tveksam till om den någonsin betalar för sig. Ännu tveksammare blir det om man väljer en anläggning som dessutom har energilagring i batterier (för att köpa el när det är billigt och sälja när det är dyrt). Sett till investering i relation till estimerad livslängd så känns det helt omöjligt att det någonsin kommer att löna sig med dagens elpriser. Beroende på vad som händer med dessa och nätavgifterna (effekttariff?) så kanske jag får räkna igen.

Just nu känns det som att det mest ekonomisk gångbara är att köpa ett rejält elverk och köra de stora maskinerna på detta.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

anders.olsen

#35 » 21:11:14, 02-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, ja, det är nog listigare med dieselkompressor, då kan du ju baxa iväg den och använda utan att det behövs något elnät dessuom.

Men en sak jag inte förstår, alla som har kommenterat i tråden och refererat till bestämmelser om reservkraft, hur menar ni då?

Detta är väl inte reservkraft, detta är ju elproduktion - samma som en solelanläggning, vindkraftverk eller småskaligt vattenkraftverk!

Jag har en solelanläggning, privat, har dubbla elmätare och min överskottsel matas ut på nätet, jag är elproducent :-)
Detta kostar inget under vissa förutsättningar, inte producera mera per år än jag köper, max storlek på huvudsäkring osv.

Växelriktaren är fast ansluten til elnätet, jag kan själv välja att starta eller stänga av den efter behag.
Den uppfyller naturligtvis alla regler och normer vad gäller över/underspänning, frekvenskontroll osv.

Jag använder den precis som tanken är här, ibland, jag kan ta ut mycket mera effekt än mina huvudsäkringar tillåter!

Så varför skulle man inte kunna få ansluta en dieseldriven variant på samma sätt, med godkända skydd?

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

torbjorn_forsman

#36 » 21:39:38, 02-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gäller bara att kunna bevisa för nätbolaget respektive ESV att dieselelverket inklusive reläskydd uppfyller kraven. En solcellsväxelriktare är ju en "färdig", massproducerad produkt som tillverkaren har kostat på en (förmodligen dyr) typprovning av just i det syftet. Den provningskostnaden blir ju överkomlig om man slår ut den på tusentals likadana växelriktare, men kanske inte om den ska belasta ett enda dieselelverk.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#37 » 21:41:16, 02-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en stor skillnad mellan en solcellsanläggning och ett elverk. En solcellsanläggning som du har (jag med) drivs lite av elnätet, så elnätet bestämmer frekvensen. Om elnätet försvinner slutar denna solcellsanläggning att producera ström tvärt och startar inte igen innan det finns ström på nätet. (En säkerhetsåtgärd som är måste för att få vara ansluten till nätet) Ett elverk däremot är en fristående "dum" generator som bara puttar ut ström utan hänsyn till spänning, ström, frekvens, fasföljd, fasläge, ett "stand alone verk" helt enkelt, förbjudet att koppla in på befintligt nät utan en godkänd utrustning som tillgodoser ovan normer. Om generatorn blir godkänd att användas ihop med rätt övrig utrustning låter jag vara osagt...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#38 » 21:44:17, 02-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lösning på det hela skulle ju kunna vara att låta dieselelverket producera likström (antingen med en likströmsgenerator, eller med trefasgenerator + likriktare). Koppla sedan in en godkänd solcellsväxelriktare mellan det och elnätet, så är problemet ur världen!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

anders.olsen

#39 » 21:59:13, 02-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skyddsutrustningen man använder till elverket/vindkraftverket/småskaliga vattenkraftverket ska ju sitta mellan elnätet och generatorn.

Blir det fel på nätet kommer den att skilja ifrån generatorn från elnätet, precis som för solelanläggningen.

Den utrustningen är kanske inte massproducerad men det är definitivt en standardprodukt som kan köpas certifierad och klar!

Sedan behöver man testa av och visa nätägaren så det kanske ändå blir för besvärligt i detta fallet.

Men i grunden är detta inget konstigt eller förbjudet, om det görs på rätt sätt, finns beskrivet i elsäkerhetsföreskrifterna!

Javisst, det finns växelriktare som kan använda flera energikällor, solceller, batterier, vindkraft osv, tror dom fortfarande är rätt dyra.
:off_topic: Man kan/kunde ju få 50% bidrag för batterier att lagra sin solel i, tyvärr var det begränsat till max 50 000:- (tror jag) var inne på att köpa en Tessla som batteribank för halva priset :-)

Om man använder en växelriktare slipper man också problemet att "fasa in" generatorn på elnätet vid uppstart.

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se