Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Vad tror ni om denna iden på pallbockar?

31 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera teknik här

FRS05 (trådstartaren)

#1 » 00:54:19, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har idag ingen verkstad utan bor i lägenhet så jag har heller inte möjlighet att ha billyft. Jag vill helst ha fritt spelrum under under min bil och domkraft och palla upp bilen blir bökigt och inte bra med den lösningen. Så nu har jag en väldigt simpel ide på "billyft". Jag vill inte ha några synpunkter på det ovan utan mest om min lösning håller och vad ni tror om den. Det här forumet består ju av en ENORM kunskap.

Min tanke är att ta 2 pallbockar. Mellan dem och på deras lyftplatta svetsar jag ett plattjärn (L:300, B:30, D:12mm). Mellan dessa pallbockar svetsar jag fast lyftplattan på en saxlyft på undersidan av plattjärnet.

Anledningen till att jag väljer en saxlyft är att den tar lite yta i anspråk och får plats mellan pallbockarna och gör hela konstruktionen så liten som möjligt. På filmen nedan ser ni ungefär hur min lösning ska se ut. Men istället för hans ben använder jag färdiga pallbockar. Sen använder jag plattjärn istället för fyrkantsrör. Till sist har jag ju saxlyften permanent fastsvetsad på undersidan av röret istället för att köra dit en domkraft. Tänker mig göra 2 stycken av dessa uppsättningar.

Det jag främst undrar över är om mitt plattjärn på 12mm tjocklek och 300mm långt kommer hålla när jag lyfter upp bilen? Borde göra det tycker jag :smile: . Hoppas ni förstår hur jag menar :smile:

https://www.youtube.com/watch?v=rGuwTLxJc4w

EDIT: Tankevurpa.....måste ju få in skiten under bilen också. Får modifiera iden lite :grin: :grin: :grin:. Det jag ändrar är ju att jag inte svetsar fast pallbockarna i plattjärnet utan svetsar bara fast saxlyften där. Sen för jag inte pallbockarna och sänker ner plattjärnsdelen på pallbockarna. :smile:
Senast redigerad av FRS05 01:03:52, 23-11-2020, redigerad totalt 1 gång.
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



fretchi

#2 » 01:02:25, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stående plattjärn, nja. Känns klent.
Liggande plattjärn, inte alls.

Ett stående plattjärn typ 60x10 kanske skulle funka, men jag kan inte garantera något.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

FRS05 (trådstartaren)

#3 » 01:05:51, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Stående plattjärn, nja. Känns klent.
Liggande plattjärn, inte alls.

Ett stående plattjärn typ 60x10 kanske skulle funka, men jag kan inte garantera något.


Plattjärnet ska ligga över bägge pallbockarna. Själva benen är ju pallbockarna.
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magirus

#4 » 01:11:58, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder ramper som jag kör upp hjulen på och om jag behöver ta av ett hjul jackar jag upp bilen med en pelardomkraft o ställer en pallbock jämte.

Din idé kommer säkert att fungera men som vanligt när man gör egna lösningar så brukar de tarvas några modifieringar under utprovningen.

Lycka till :thummar:
magirus
 

mattiaz

#5 » 01:13:19, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är vitsen med din metod kontra hissa upp bilen och ställa den på pallbockar precis som vanligt?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

FRS05 (trådstartaren)

#6 » 01:16:26, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Vad är vitsen med din metod kontra hissa upp bilen och ställa den på pallbockar precis som vanligt?


När man sätter en stor domkraft under lyftpunkten och hissar upp bilen så har man inte längre något bra ställe att ställa pallbocken på. Då får man ställa den på ett dåligt ställe. Med min lösning så lyfter jag upp bilen på båda sidor på lyftpunkterna ute vid tröskeln och får bra utrymme under bilen att ligga och meka.
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

FRS05 (trådstartaren)

#7 » 01:17:21, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

1 person gillar det här inlägget.
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mattiaz

#8 » 01:39:41, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dina 2 pallbockar + domkraft tar väl lika mycket plats (eller mer) oavsett? Om du hissar upp bilen och ställer en pallbock bredvid tar väl inte mer plats?

Jag kanske inte begriper :klia:

Edit: svetsar du fast domkraften så får du ha en domkraft på varje lyftställe.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

FRS05 (trådstartaren)

#9 » 01:45:52, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, lyftpunkten är kanske 100mm bred på bilen. Drar jag in en domkraft där och lyfter upp bilen har jag ju ingenstans att sätta pallbocken sen på. Ända stället jag kan sätta den är mycket längre in under bilen. Då förlorar jag plats.

Som du ser på bilden ovan så har du ett brett fyrkantsrör som går mot bilen (i mitt fall plattjärn) där det på mitten av röret hamnar 100mm lyftpunkten. Så nu har jag hissat upp bilen på lyftpunkten ute vid tröskeln. I mitt fall har jag också förklarat att jag INTE ska ha någon domkraft utan en saxdomkraft mellan mina pallbockar. Just för att göra hela konstruktionen smalare.
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå

#10 » 09:14:45, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du vill alltså bygga en domkraft som du kan låsa mekaniskt så att du inte behöver separata pallbockar.

Både konstruktionen på tuben och din pallbocksvariant kräver ju en ganska hög bil till att börja med. Du måste ju få in den under bilen. Jag har haft bekymmer med att garagedomkraften med en kloss är för hög.

Det finns ju hissbara uppkörningsramper. Ska du inte satsa på att bygga sådana då? Kör på bilen. Hissa upp och sätt en pallbock under tröskeln sen kan du ta bort lyften om det behövs.

typ
Bild

eller den här modellen
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

FRS05 (trådstartaren)

#11 » 12:35:36, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Du vill alltså bygga en domkraft som du kan låsa mekaniskt så att du inte behöver separata pallbockar.

Både konstruktionen på tuben och din pallbocksvariant kräver ju en ganska hög bil till att börja med. Du måste ju få in den under bilen. Jag har haft bekymmer med att garagedomkraften med en kloss är för hög.

Det finns ju hissbara uppkörningsramper. Ska du inte satsa på att bygga sådana då? Kör på bilen. Hissa upp och sätt en pallbock under tröskeln sen kan du ta bort lyften om det behövs.

typ
Bild

eller den här modellen
Bild


Tack för förslag. Får fundera lite på hur jag ska göra här :???:
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jonas_81

#12 » 12:51:19, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

FRS05 skrev:
David, Luleå skrev:Du vill alltså bygga en domkraft som du kan låsa mekaniskt så att du inte behöver separata pallbockar.


Bild


Tack för förslag. Får fundera lite på hur jag ska göra här :???:


För några år sålde *tema blå version av dessa och de har jag varit nöjda med det går sen att lägga pallbock under på ena sidan och släppa ner en ramp också.
Mekaniskt låsning finns att lägga på i upplyft läge.

Rätt lätta att stuva undan och stör inte att ha framme i garaget häller när det är lätt att bara köra upp på dem när man parkerar...

1 person gillar det här inlägget.
jonas_81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:32, 07-01-2019
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5511 -70

Stridis2

#13 » 13:24:05, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får nog informera lite mer. Vad skruvar du med för bil / bilar? Låga, höga, ram, stela axlar osv har olika möjligheter att hissa.
Var skruvar du? Ute på gatan, lånat garage där du inte kan lämna något?
Vad gör du för typ av skruvande?

Spontant så tänker jag att nästan samtliga bilar jag skruvat med har det gått att lyfta mitt under fram- respektive bakändan. Det är bara en V50 jag inte hittat någon bra lyftpunkt mitten fram, alla andra bilar har haft en motorbalk eller framaxel man kunnat lyfta mot. Bak brukar finnas en bakaxel, balk tvärs över vid bakhjulen eller en dragkrok man kan lyfta på. Då får du in pallbockar på sidornas lyftpunkter.
En lång, och eventuellt låg, höglyftande garagedomkraft underlättar mycket.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

QV_

#14 » 20:54:46, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:En lång, och eventuellt låg, höglyftande garagedomkraft underlättar mycket.


Jag har en sådan från AC, med den kan jag lyfta upp högersidan från vänstra sidan!
Men bodde jag i lägenhet så skulle jag inte kånka fram den från källarförrådet många gånger. Tung, tung och tung.

Vitsen som jag ser det med varianten är ju att har man lyft upp fordonet med vald lyft så stoppar man in de 2 sprintarna i pallbockarna och sänker ner lyften.
Då får man ju pallbocken att hålla bilen på samma plats som man lyfter i, vilket då brukar vara en bra plats.

Så i grunden är det inget fel på idén.

Om man bygger en lös lyftsadel som då inte är svetsad i pallbocken så kan man ju ställa dit de två pallbockarna när bilen är upplyft.
Man förlorar troligen något av stabiliteten
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

valberga

#15 » 21:11:46, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Dina 2 pallbockar + domkraft tar väl lika mycket plats (eller mer) oavsett? Om du hissar upp bilen och ställer en pallbock bredvid tar väl inte mer plats?

Jag kanske inte begriper :klia:

Edit: svetsar du fast domkraften så får du ha en domkraft på varje lyftställe.


Håller med
Jag fattar inget. En pallbock tar väl mindre plats än två
Och det fodras ju en så hög bil att man får in "dina" pallbockar innan man ens kan börja att lyfta. En garagedomkraft är ju låg i sänkt läge och går under vilken bil som helst
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se