Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Ha en bra dag!

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Elverk med havererad koppling

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera teknik här

kimmen

#16 » 12:30:06, 05-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:De där kopplingarna tål både lite offset och vinkelfel, men man strävar att få det så rakt som möjligt. Se tex här på sidan 16-17:
Och ska EJ skruvas ihop med varandra.

Sen så ser det ut att vara flänsmontage mellan dieselmotor - generator så det är svårt att få den så fel så att det bryter i kopplingen.
Det som skulle vara intressant är felet första gången den lagades, hade bultarna gått av då också?


Dom här kan nog hjälpa med delar eller dokumentation: http://www.pumaukservice.com/services-and-maintenance/


OK, fel av mig. Kan det sitta fel koppling, det sitter den enklare monterad nu, men det finns en förstärkt med dubbelt antal tappar vad jag förstår enl. bild
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N



Dexxas

#17 » 17:57:41, 05-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vanliga sättet att överföra kraften mellan svänghjul och generatorn är med ett antal ståldiskar 1.5-2 mm tjocka monterade i svänghjulets periferi och en medbringare på generatoraxeln...
En dieselmotor ger ojämna kraftimpulser och en medbringare med gummielement brukar inte användas...
Rotorn i en generator har ju ganska stor svängmassa som hela tiden kämpar emot variationerna.
Har inte skruvat så mycket i mindre aggregat, desto oftare i 600-800 Kwa Cat drivna aggregat till krossutrustningar... :buga:

Mvh/Dexx
När du har skapat något idiotsäkert skapar världen en smartare idiot... :uupps:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202

Hymas 89 (trådstartaren)

#18 » 14:00:04, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid en titt igen, hördes ett skrapande ljud när man vred på axeln på generatorn.
Efter att lyssna, skruva bort galler och plåtlock. Hitta jag änden på en kabel, syns lite på bilden.
Kunde dra upp två likadana kablar ur motorn, bild två.
Ohm mätte lindningar, verkar hela. Får höra med elektriker till veckan.

BildBild

Skickat från min S41 via Tapatalk
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 6000
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Hymas 89 (trådstartaren)

#19 » 14:09:38, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koppling med tappar och plastbussningar, vore perfekt om muttern fått plats på baksidan av svänghjulet.
Får klura på det, axeln på generatorn är 60mm
Bild

Skickat från min S41 via Tapatalk
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 6000
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Hymas 89 (trådstartaren)

#20 » 14:31:16, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:
Föresten vad ska du göra av all el? Eller är du en sann maskinist, bra att ha...


Köpte en Brokk för att riva ett golv i en silo, och en mindre betong platta. Maskinen behöver 25 amp, det har jag inte där, utan låna ett traktor drivet.
Det var inte optimalt, då min BM800 fick varva 1900 för att få rätt varv när jag körde hammaren på Brokken.

Hittade då detta elverk, överdrivet stort, det blir bra, tänkte jag.


Skickar bild när jag spettar i en mjölk ladugård som ska bli för lösdrift. Där finns 25 amp, går fint.

Bild

Skickat från min S41 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 6000
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Åsa-Nisse

#21 » 16:01:45, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande varför det gått sönder så har jag de erfarenheterna från krossverksjobben att Cat-generatorer som startades och stannades på tomgångsvarv fick inte köras vid 1000-1100 varv för där var ett kritiskt varvtal för resonanssvängningar i transmissionen. När motorn startats och varmkörts så gällde att dra upp varvtalet till 1500 direkt. Scania och Volvo aggregaten hade inte det problemet för de var fasta på fullvarv redan från start. Bara en finjustering för att få rätt perioder.

2 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Hymas 89 (trådstartaren)

#22 » 17:14:17, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant!
Fick mej att minnas när jag skötte två elverk i ryssland.
Var mycket noga med att starta verken på låga varv för att "spara" motorn, gjorde likadant när jag stängde av verken. Jaha var inte rätt då.

Säljaren av havererade verket, startade motorn på låga varv innan han släppte reglagen och verket varvade upp. Jag var då glad att killen hadde motorkänsla .

Nu fick man lära sej nått nytt, igen.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 6000
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Simon_91

#23 » 17:42:26, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt elverk har bara en Ford fyra :???:

Bild

Generatorn står det Markon på, och på styrskåpet står det Scandinavian Elecronics (SEL) Eller ja skåp och skåp. Endast dörren med övervakning & manöver reglage fanns kvar. :myzsko:

1 person gillar det här inlägget.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

kimmen

#24 » 17:49:43, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var och reparerade elverk motorer ( scania ) på sjukhus, dessa startades och gick upp i fullvarv med en gång. kommer inte i håg hur de stoppades

Om det var för att få el med en gång, eller om det var för att inte få skador, vet jag inte. Intressant information..

Om man tänker efter, då kan det inte vara bra att ha en så stor massa gå på tomgångsvarv och rycka, tror då det blir dessa problem du har

Vore intressant vad det står i instruktionerna om start/stopp av verket..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Ivar Risslén

#25 » 18:59:49, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I lumpen så kördes elverken på fullvarv från start. I dom satt det en Volvo sexa eller Scania fyra om jag inte minns helt fel.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Simon_91

#26 » 19:59:01, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det kommer till nödkraft, elverk, brandskyddspumpar och sånt skulle jag tro att man för enkelhetens/säkerhetens skull valt att ställa motorvarvet på det som krävs för att det som drivs ska ”leverera”

Hur funkar det med krossverken? Startar man elverket först, och kopplar in kross-motorn sedan?
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Åsa-Nisse

#27 » 10:17:43, 07-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymas 89 skrev:Intressant!
Fick mej att minnas när jag skötte två elverk i ryssland.
Var mycket noga med att starta verken på låga varv för att "spara" motorn, gjorde likadant när jag stängde av verken. Jaha var inte rätt då.

Säljaren av havererade verket, startade motorn på låga varv innan han släppte reglagen och verket varvade upp. Jag var då glad att killen hadde motorkänsla .

Nu fick man lära sej nått nytt, igen.


Nä.... Du missuppfattade mig nog.
De startades på lågvarv och varmkördes, men sedan var det inte frågan om att smyga upp varvtalet utan pang på direkt upp till fullvarv. Samma sak vid avstängning. Gasreglaget direkt till lågvarv och låta turbon svalna och lugna sig, sedan stopp.
Du gjorde helt rätt.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Hymas 89 (trådstartaren)

#28 » 13:08:03, 02-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En uppdatering.

Elverket är sålt. Jag tappade sugen, och sålde verket.
Tack för idéer och förslag.
God fortsättning

1 person gillar det här inlägget.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 6000
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mikkel och 2 gäster



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Frentab

Dillon Welding

Motrab