Den vanligaste orsaken till kärvande bromsok är ju att kolven rostar fast i loppet. Oftast blir det rost och ärg på kanten i loppet utanför tätningsringen. Ibland kan kolven också få problem, den är ju oftast av stål och förkromad, om det rostar under förkromningen så det sväller, kan det få kolven att fastna. Piratkolvar kan i sämsta fall vara helt utan ytbehandling.
Jag har dock flera gånger lyckats bra med att putsa av fläckvis rostiga, förkromade kolvar med roterande stålborste, och därvid nött på tills all flagnande förkromning är borta och inga vassa kanter som kan skära sönder tätningsringen finns kvar. En bil som jag gjorde en sådan "fulrenovering" på för över 15 år sedan, har fortfarande inte fått några nya problem med bromsoken. Och då har den stått långa perioder, som mest 7 år i sträck tror jag, under den tiden.
När man har att göra med gamla huvudcylindrar med justerbar tryckstång så är det som sagt viktigt att huvudcylinderns kolvar kan gå tillbaks HELA vägen till stopp, tryckstången får INTE ligga i spänn när man inte rör bromspedalen. På en del bilar, speciellt äldre bilar med vakuumbromsservo, verkar den som har skrivit verkstadshandboken ha varit mycket noga med att det ska vara ett bestämt spel där. I en del fall finns det t o m ritningar på jiggar för att underlätta inställningen.