Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Problem med kärvande bromsok

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera teknik här

torbjorn_forsman

#16 » 20:36:00, 20-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den vanligaste orsaken till kärvande bromsok är ju att kolven rostar fast i loppet. Oftast blir det rost och ärg på kanten i loppet utanför tätningsringen. Ibland kan kolven också få problem, den är ju oftast av stål och förkromad, om det rostar under förkromningen så det sväller, kan det få kolven att fastna. Piratkolvar kan i sämsta fall vara helt utan ytbehandling.
Jag har dock flera gånger lyckats bra med att putsa av fläckvis rostiga, förkromade kolvar med roterande stålborste, och därvid nött på tills all flagnande förkromning är borta och inga vassa kanter som kan skära sönder tätningsringen finns kvar. En bil som jag gjorde en sådan "fulrenovering" på för över 15 år sedan, har fortfarande inte fått några nya problem med bromsoken. Och då har den stått långa perioder, som mest 7 år i sträck tror jag, under den tiden.

När man har att göra med gamla huvudcylindrar med justerbar tryckstång så är det som sagt viktigt att huvudcylinderns kolvar kan gå tillbaks HELA vägen till stopp, tryckstången får INTE ligga i spänn när man inte rör bromspedalen. På en del bilar, speciellt äldre bilar med vakuumbromsservo, verkar den som har skrivit verkstadshandboken ha varit mycket noga med att det ska vara ett bestämt spel där. I en del fall finns det t o m ritningar på jiggar för att underlätta inställningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Kungsis (trådstartaren)

#17 » 00:31:22, 24-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ihopmonterat och provat :grin: Går att snurra skivan för hand när spaken är släppt och släpade hjulen på betong när spaken var dragen. Det var ett rent elände att lufta, men efter inköp av en biltema bromsluftare för 199kr och fullständig rengöring för att få bort allt skräp i ALLA komponenter gick det bra. Faktiskt imponerad av biltema-grejen. Funkade bättre än man kan tro att något för 199kr kan göra. Hoppas nu bara att det varar. Är väl fortfarande övertygad om att något mekaniskt skulle varit bättre i långa loppet.

Mvh
Kungsis

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se