Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Ha en bra dag!

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Problem med kärvande bromsok

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera teknik här

Kungsis (trådstartaren)

#1 » 00:18:01, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte om jag lagt frågan i rätt rubrik, men jag provar :cool:
Har en bekant som har en Snorre skogsmaskin/skotare. På vagnen sitter den en bromsskiva på kardan. På var sidan sitter det bromsok från Volvo Amazon före -68. Det är inte länge sedan han fixade dem men de kärvar redan. Grejen är att de manövreras med en "handbromsspak" bredvid stolen och den påverkar en liten slavcylinder. Jag har en teori om att då 2st "stora" bromsok rymmer rätt så mycket olja och slavcylindern är relativt liten så blir det väldigt lite rörelse på kolvarna = kärvar fast lätt. Kan det var rimligt, tycker ni? Vad göra? Det finns ju ingen servo på spaken, så frågan är om det funkar att byta till en större cylinder? Ideer och tankar tack :grin:

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil



Michael Meier

#2 » 09:04:33, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slavcylinder i det här fallet är bromsoken och huvudcylindern är vid handbromsspaken.

Har du nå koll på storleken på huvudcylindern?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

MN

#3 » 09:40:38, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför skulle bromsokskolvarna röra sig mer med en större huvudcylinder?
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Stefan1972

#4 » 09:41:06, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast hur fixades de då? en del smörjer ju ingenting utan tar bara bromsvätska på sin höjd och det försvinner fort. Jag brukar kleta rejält med bromscylinderfett under damasker och annat och då stoppar det betydligt längre.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Kungsis (trådstartaren)

#5 » 23:08:56, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När de fixades så gjordes inget mera än vad man brukar. Dvs lite fett för montering. Jag har haft en diskussion med kompisen i dag och han är övertygad om att det räcker med nya bromsok och vill inte röra något annat. Och visst, det kommer säkert att funka i några år. Det jag tänkte med en större huvudcylinder (eller vad man sak kalla det) är att ju mera vätska man kan flytta, desto mera rörelse får man. Dvs att kolvarna skulle backa ut mera när man släpper spaken. Men det funkar kanske inte så och jag därför tänker fel.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Jimmy Nilsson

#6 » 00:34:09, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som drar tillbaka kolven är ju läppen på tätningen. En rörelse på max en millimeter. Oken är ju inte dubbelverkande så om du så har en huvudcylinder på 50 liter så drar inte kolven tillbaka sig mer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

RD350

#7 » 06:35:02, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer med föregående, storleken på cylindrarna har ingen som hellst betydelse. Smörj allt med cylinderfett (absolut inget annat) överallt, även bakom damaskerna se sen till att byta bromsvätska regelbundet då den blir mättad med vatten. Billiga bromsok har sämre motstånd mot rost på kolvarna o kräver lite mer omvårdnad
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

torbjorn_forsman

#8 » 08:26:38, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar bli betydligt bättre resultat med ett väl renoverat originalok än med ett nytt piratok i sådana där sammanhang.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#9 » 10:25:36, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det brukar bli betydligt bättre resultat med ett väl renoverat originalok än med ett nytt piratok i sådana där sammanhang.

Finns dessa gamla trekolvs ok att uppbringa som piratdel ? Det enkrets systemet var väl -68 sista årgången på.
Undrar vilken kvalite det är på delar hos de företag som handlar med reservdelar till Volvo veteraner?
Kanske är ide att titta över huvudbromscylindern också så att det inte är något fel i den.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt. NH TM 165 PC ,NH7840. Sampo Comia c8 2.0

Stefan1972

#10 » 10:43:50, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är nog mer att det rör sig väldigt lite sett över tid och då fastnar det mesta. En sån där konstruktion skulle nog vara mekanisk istället.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå

#11 » 10:50:06, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kärvar bromsoken eller ligger bromsen på?

Gamla bromsslangar som havererar blir ju som backventiler och håller kvar bromstryck i oken så att kolvarna inte går tillbaka helt utan bromsen ligger an.

Om hela huvudcylindern med spak sitter i hytten finns det säkert några gummislangar på vägen som kan haverera.


Ett fel jag hade på en enkrets VW var att tryckstången var lite feljusterad. Det gjorde att den inte släppte tillbaka trycket på rätt sätt när bromsen släpptes och bilen bromsade mer och mer tills alla 4 hjulen var fastbromsade och man kom ingen vart. Men om inte bromscylindern varit loss nåt så borde inte detta vara nåt.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå

#12 » 10:52:13, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Problemet är nog mer att det rör sig väldigt lite sett över tid och då fastnar det mesta. En sån där konstruktion skulle nog vara mekanisk istället.


Nu vet jag inte hur just en sådan här maskin ser ut alls. Men i en bil så är ju oken relativt väderskyddade när den bara står. Om dessa ok står öppet så att regn och väder kan påverka dem året runt så kanske de kärvar ännu fortare än de borde gjort på en bil.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Kungsis (trådstartaren)

#13 » 10:50:13, 20-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ramen till vagnen är en sorts låda, med drivning och bromsar inbyggda och skyddade. Att det kärvar, efter en tid, tror jag beror just på att det används för lite. Det är ju bara parkeringsbroms. Jag instämmer med att jag nog kan tycka att mekanisk lösning varit bättre. Ska kolla så att spaken är rätt justerad och att det släpper som det ska. Tack för tipset :grin: . Sedan kan det ju varit att de tidigare oken varit dåligt renoverade och det nu kommer att funka i 100år :grin: Man ska ju vara optimist :cool:

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Michael Meier

#14 » 12:12:19, 20-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl sådant som kallas Förebyggande Underhåll, att åtgärda sådana saker som bibehåller funktionen till nästa FU, 100år på ett nytt bromsok är väl lite å ta i utan underhåll, hur lång tid tar det att beställa nytt ok jämfört med att återställa det gamla ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Göran Ekman

#15 » 14:06:48, 20-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här går det att hitta delar.
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/vol ... index.html
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt. NH TM 165 PC ,NH7840. Sampo Comia c8 2.0


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Frentab

Dillon Welding

Motrab