Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

PLC-styrt vattenverk

60 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera teknik här

nimrod_pro (trådstartaren)

#1 » 23:28:08, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker att jag ska dela med mig lite av vad jag har sysslat med under vintern. Arbetet består i att skapa färskvatten för matlagning och disk och ev. snabbdusch ute i skärgården med saltvatten som utgångspunkt. Vattnet för detta har tidigare tagits ut i dunk vilket är tungt samt att man blir till viss del begränsad av vistelselängden beroende på hur mycket vatten man tar med sig ut. El kom ut till ön för 2 år sedan så nu var det väl dags att få till vatten med.

Detta ska göras med hjälp av omvänd osmos som sköts av en PLC.

Bild
Saker och ting börjar komma ihop nu efter ett par månaders arbete.

Överblick av systemet

  1. Vattnet pumpas från havsvattenpump som styrs av PLC:n via tryckgivare. PLC:n kan känna av via tryckgivare om måltryck inte byggs upp inom viss tidsperiod för att upptäcka t.ex. igensatt sugsil etc.
  2. Vattnet passerar de två första filterstegen i mitten för att ta bort de större partiklarna som tar sig igenom sugsilsfiltret.
  3. Vidare går vattnet till anläggningen med omvänd osmos där vattnet passerar ytterligare tre filtersteg innan det passerar de två osmosmembranen.
  4. Vattnet passerar en mineraltillsats och fyller sedan på permeattanken på 150 liter under.
  5. Pumpen i mitten sköter trycksättningen av ledningsnätet genom att ladda på hydrofortanken till vänster med ca 100l vatten, resterande utrymme i tanken blir luftkudde som hjälper till med trycksättningen.

Vet ju att maskinister gillar bilder så kommer lite här under där jag går in mer i detalj.

Bild
Började med detta skåp som tidigare har skött om en mjölkpumpsanläggning. Fick med ett Siemens PLC i detta paket med två expansionsmoduler vilket visade sig vara bra då den PLC jag hade sedan tidigare inte räckte till med in och utgångar.


Bild
Möblerar om och provar lite olika placeringar av komponenterna


Bild
Rensat dörren på allt kablage.


Bild
Komponenterna utplacerade och kabel draget.


Bild
Nya vridknappar och återanvändning av belysta tryckknappar.


Bild
Blev inte så dåligt.


Bild
Fronten blev på detta sätt efter lite tänkande. Funktioner för att välja manuell körning av vissa funktioner eller full automatik.


Bild
1" elventil som ska stänga av utgående vatten från anläggningen innan man tappar ut så mycket vatten ur den trycksatta hydrofortanken att man får ut luft i ledningssystemet.


Bild
En Elpumps pump får ansvara att ladda hydroforen med vatten från permeattanken. Styrs av PLC via tryckgivare i hydroforen tillsammans med nivågivare i permattanken som signalerar när det blir för låg nivå i tanken. Är ett stort fan av lin med tillhörande smörja istället för teflontejp som inte går att efterjustera på samma sätt som med lin.


Bild
En till översiktsbild.


Bild
Finns det inte att köpa så får man tillverka. I detta fall en anslutning med 1" gänga som har anslutning för inkommande renat vatten, avluftning samt möjlighet till att justera nivån på den övre nivågivaren. Tillverkad i POM i min MyFord Super 7 svarv.


Bild
Vakuumpump med ordentligt flöde för att tömma systemet på luft på sjövattensidan. Att prima ca: 80 meter slang är inte roligt när man inte har tillgång till vattenkran. Styrs av PLC samt till viss del manuellt för att tömma sugledningen upp till vakuumpumpen för att förhindra korrosion. Det vita PP-röret innehåller ljuddämpare för avloppsluften från pumpen


Bild
De två förfiltrena. Ventil till höger för att kunna spola vatten genom förfiltren samt ventil för att kunna stänga av flöde till osmosdelen eller tömma delar av systemet.

Bild
Bild
Råkade få ett par av dessa skåp över när jag köpte delar, så om någon behöver här det bara att skriva tror att jag har fyra som ligger på hyllan är av märket Rittal och är väderskyddade
Senast redigerad av nimrod_pro 23:40:12, 15-03-2021, redigerad totalt 1 gång.
Christoffer

11 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet



nimrod_pro (trådstartaren)

#2 » 23:36:41, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Blir ju ett antal block för att få till sin funktionalitet. Kör med Siemens Logosoft för att programmera min Logo SIPLUS med tillhörande expansionsmoduler.
Provkört programmet men blir säkerligen mer justeringar när anläggningen är installerad på sin slutgiltiga plats, ska ju hinna bli varmt, sjösättas båt och byggas ett mindre byggnad för anläggningen innan det blir aktuellt.
Christoffer

12 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#3 » 08:44:17, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stiligt :thumme:

Letar efter ett litet skåp, vad är det för yttermått?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

nimrod_pro (trådstartaren)

#4 » 12:50:58, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Stiligt :thumme:

Letar efter ett litet skåp, vad är det för yttermått?


Typ
EB 1545.500
Mått
(B x H x D) 150 x 300 x 80 mm

Om det kan passa :)
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#5 » 12:55:16, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp det skulle passa fint. Skicka pm om pris :-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

nimrod_pro (trådstartaren)

#6 » 23:04:56, 31-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Lite monteringskenor för kabel har kommit på plats.

Bild

Bild

Bild
Lite rörmokeri och kreativt tänkande kring hur man ska fixera inkommande vatten så att man inte belastar filterhusen.
Bild
Anslutningar för inkommande och utgående vatten, blir lite trångt men kommer att få plats.
Bild
Kom ju på att fasen jag ska ju vakuumpumpa systemet för att prima inkommande pump och slangar. Då kom jag ju på att jag kommer att få problem med avluftningsknapparna som är fjäderbelastade åt ett håll. Blev att svarva två rostfria hylsor som ersätter fjädermekanismen. Instället för att trycka ner knappen får man nu snurra de rostfria cylindrarna ett par varv för att lufta filterhusen.
Bild
Vakuum pumpen inkopplad, trevägskran och luftsolenoid monterad.
Bild
Trevägskran monteras för är kunna välja mellan spolning, sugning av ledning eller tillverkning av rent vatten.

Bild
Nu börjar det närma sig målning, tillverkade även en liten kanal på högersidan för hålla ordning på diverse slang.
Christoffer

9 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

bhf87

#7 » 20:53:30, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande att följa!

Hur ser havsvattenpumpen ut?
bhf87
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:32:10, 28-02-2016
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 745 XL

nimrod_pro (trådstartaren)

#8 » 21:04:53, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är bara en enkel hydroforpump som tar vatten från slutledning. Styrs av styrskåpet gällande frånslag/tillslag/torrkörning/täppt sil.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#9 » 22:25:19, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De va något nytt, hur tusan fungerar det :klia:

Ska bli kul att följa...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

nimrod_pro (trådstartaren)

#10 » 22:34:41, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sköts mycket med logik och två olika tryckbrytare. Kommer givetvis behövas trimmas in men typ såhär är logiken.

Om pumpen inte kommer upp i trycket x på y sekunder = stanna pumpen, antagligen täppt sil.

Om pumpen går mer än x sekunder i stöten, dålig vattentillförseln eller luft i ledning, stäng av.


Om pumpen faller under starttryck när vatten inte kallas, stäng av, läckage.

Finns hur många varianter som helst :)

Stativet är lackerat nu iaf och allt är förrådsställt inför installation.
Christoffer

3 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

bhf87

#11 » 10:17:15, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag rekomenderar en salthaltsmätare efter osmosfilter och därefter en ventil som kan växla mellan två utgångar. En av dessa är dumpning av vatten så länge ledningsförmågan är för hög (gärna med en tidinställning att den kan köra tex 10min därefter larm/stopp i processen)

När ledningsförmågan ligger inom godtagbart värde går vattnet till den andra utgången och fyller färskvattentank.

Detta sparar tankar, ledningar.

Pulsationsdämpare innan osmos kanske.

Snyggt jobbat, skulle själv velat göra detta!!

1 person gillar det här inlägget.
bhf87
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:32:10, 28-02-2016
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 745 XL

nimrod_pro (trådstartaren)

#12 » 13:11:26, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så nu har det hänt lite mer saker intagsslang har lagt ut och även all utrustning har körts ut och får numera bo i en befintlig sjöbod då strandskyddet gjorde att en egen byggnad skulle leda till mer bekymmer och kostnader för fastigheten än vad det var värt.

Jag har även konstaterat att salthalten är för hög i detta område för de tänkta membranen så blir att tänka om här...Kommer att behöva bli ett redigt saltvattenmembran då bräcktvattenmembranen i stort sett slutar att leverera renat vatten vid 7 promille salthalt och salthalten i området är enligt uppgift 6-7 promille.

Så nu letar jag efter en högtryckspump som kan leverera runt 70 bar, en mindre enfast högtryckstvätt som t.ex. kränzels instegsmodell 10/122 med mässingshus skulle ju vara perfekt för att trycka genom vattnet genom membranet. Någon som har en över som behöver ett nytt hem?

Tills jag hittar en mer lämlig ersättare så får gamla Kärcher 570 få tjänstgöra som högtryckspump för att se att systemet fungerar som tänkt. Jag hoppas jag klarar mig på de 3x10A som finns tillgängligt nere i sjöboden, har tidigare gått bra på 10A säkring , nu är det ju inte mässingshus på denna maskinen men kommer först gå med saltvatten när det produceras vatten för att sedan sköljas med avsaltat vatten när man samtidigt sköljer RO-membranet med avsaltat vatten.

Nya delar som jag behöver bita i det sura äpplet är ett nytt tryckhus som jag inte lär komma över begagnat och även ny typ av RO-membran. Lite tillbaka till ritningsbordet men alltid lär man sig något. Pulsationsdämpare som klarar runt 70 bar saltvatten, har hittar man detta månne? Se om ni kan få lite bilder på oredan efter helgen :D
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#13 » 15:00:59, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tryckpulsdämpare (TPD, om du vill söka på Google) tillverkar du själv enligt bifogad skiss.
Bild
Nackdelen med dessa är att de stjäl en del effekt, men har du materialet så är det rätt enkelt att svetsa ihop en sådan.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

nimrod_pro (trådstartaren)

#14 » 15:18:22, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det skulle nog gå att bygga ihop något, frågan är bara hur man gör det hyffsat servicebart då det kommer sitta på smutssidan. Om man sanerarar systemet med t.ex. klorin så måste man kunna få bort allt klor, annars pajar membranet. Kanske finns någon variant med gängade tuber jag får googla lite.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#15 » 16:42:34, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klorin (natriumhypoklorit) bryts ju ganska snabbt ner till natriumklorid, alltså vanligt salt. Så om man inte har för bråttom med att få igång systemet efter en sanering, borde det inte vara något större problem. Om man kan spola igenom med varmvatten, går nedbrytningen fortare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se