Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

PLC-styrt vattenverk

60 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera teknik här

nimrod_pro (trådstartaren)

#31 » 15:49:34, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hänt lite sen sist färdigtställt lite rörkopplingar o så. Väntar just nu på att leverantören i Sverige ska få hem filterhus och filter till mig. Skulle enligt uppgift gå från Italien den 25:juni med någon veckas leveranstid så bör dyka upp i Sverige snart.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet



nimrod_pro (trådstartaren)

#32 » 10:16:49, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har membranhus dykt upp. Nu ska det mätas slanglängder så får vi hoppas att min slangpressare i te tagit semester :)
Bild

Ska även tillverkas två konsoler som fäst på ramen där filterhuset ska monteras.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

tracker

#33 » 18:19:22, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns slangsnabben kvar ?
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

nimrod_pro (trådstartaren)

#34 » 18:20:14, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jajamen de lever kvar och fixar med både slang o annat.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#35 » 23:54:35, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar nu på hur jag ska rampa upp trycket till membranet. Produktionstrycket i membranet bestäms av en manuell strypventil med nål på avloppssidan. Innan man går på fullt tryck bör man smyga upp trycket för att inte riskera att membranet går sönder. Jag ser två vägar:
Jag sätter en ytterligare nålventil, fast motoriserad. Har ännu inte hittat något vettigt så kanske blir en utväxlad motor som körs på tid? Under tiden denna ventil har någon form av öppning så ligger jag under det slutgiltiga trycket. När denna ventil är stängd så är jag i produktion.
Eller sätter en VFD till pumpen som kan rampa upp varvalet. Jag får då koppla om pumpen och får kanske ett tveksamt resultat på grund av pumpens mekaniska uppbyggnad och interna tryckreglering.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#36 » 00:06:42, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och så jag lärt mig lite mer om PD pumpar om kommit fram till att VFD kanske inte är rätt väg att gå i detta fallet.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#37 » 22:45:31, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så nu är det snart dags för montering. Fick betala saftiga 3k för de pressade slangarna... Gissar att de syrafasta kopplingarna till viss del är legerade med guld...

Aja lite tid i verkstaden dämpade ångesten och generera detta grenrör i rostfritt. Allt gjort i min lilla myford med snabbstålsverktyg. Kom på vid provmontering på att jag saknade anslutning för manometer....bara att åka o tillverka ett nytt stick... Plattjärnet är till en flytande hållare för ställdonet som vrider på den stora 1/2" nålventilen. Ena 3/8 går in i filterhuset och den andra går till ytterligare en nålventil som är inställd så att korrekt arbetstryck uppstår när 1/2 " ventilen är stängd. TIGat och polerat blev det såhär.


Bild
Christoffer

3 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#38 » 23:03:32, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och såhär är det tänkt att det ska bli.

Bild
Christoffer

4 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#39 » 00:37:25, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tigade idag ihop sista fästet som håller en trevägsventil och ställdon. Detta är till valet av vart permeatet (det renade vattnet) ska ta vägen. Den första skvätten ser man till att den hamnar i avloppet och efter ca 30 sekunder börjar ventilen ställa om sig till att skicka permeatet till tanken.

Det är nära driftsättning nu lite mer programmering och koppling av de två sista ställdonen så... Förhoppningsvis hinner systemet vara igång ett par månader innan säsongen är över och ska sättas i vinterdvala.

Till detta behöver jag propylenglycol i livsmedelskvalitet. Hittar någon halvskum webbshop med trasig länk till säkerhetsdatabladet, men har ni någon bra källa så ös på!
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

marcusw

#40 » 00:44:34, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimrod_pro skrev:Så nu är det snart dags för montering. Fick betala saftiga 3k för de pressade slangarna... Gissar att de syrafasta kopplingarna till viss del är legerade med guld...

Aja lite tid i verkstaden dämpade ångesten och generera detta grenrör i rostfritt. Allt gjort i min lilla myford med snabbstålsverktyg. Kom på vid provmontering på att jag saknade anslutning för manometer....bara att åka o tillverka ett nytt stick... Plattjärnet är till en flytande hållare för ställdonet som vrider på den stora 1/2" nålventilen. Ena 3/8 går in i filterhuset och den andra går till ytterligare en nålventil som är inställd så att korrekt arbetstryck uppstår när 1/2 " ventilen är stängd. TIGat och polerat blev det såhär.


Bild


Har du använt rotgas eller betat av insidan efteråt ?

När jag gör liknande kopplingar står jag alltid och väger mellan gasen och betmedel.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

nimrod_pro (trådstartaren)

#41 » 15:47:37, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev:
nimrod_pro skrev:Så nu är det snart dags för montering. Fick betala saftiga 3k för de pressade slangarna... Gissar att de syrafasta kopplingarna till viss del är legerade med guld...

Aja lite tid i verkstaden dämpade ångesten och generera detta grenrör i rostfritt. Allt gjort i min lilla myford med snabbstålsverktyg. Kom på vid provmontering på att jag saknade anslutning för manometer....bara att åka o tillverka ett nytt stick... Plattjärnet är till en flytande hållare för ställdonet som vrider på den stora 1/2" nålventilen. Ena 3/8 går in i filterhuset och den andra går till ytterligare en nålventil som är inställd så att korrekt arbetstryck uppstår när 1/2 " ventilen är stängd. TIGat och polerat blev det såhär.


Bild


Har du använt rotgas eller betat av insidan efteråt ?

När jag gör liknande kopplingar står jag alltid och väger mellan gasen och betmedel.


Gas/mekanisk bearbetning blev det denna gång, vill inte ha betpasta på ställen jag inte kan kontrollera :)
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

davidof

#42 » 14:05:13, 31-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att se framstegen. Hur långt bort är uppstarten?
davidof
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:41, 16-10-2015
Ort: Västernorrland
Sverige

nimrod_pro (trådstartaren)

#43 » 14:28:29, 31-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken var att torrköra systemet igår men lyckades paja anslutningskabeln till ena belimoställdonet när jag skalade av manteln så flyttade ett eller två stift i den helgjutna gummianslutningen vilket ledde till att ställdonet inte får någon ström... Ska gräva i verkstaden i se om jag hittar en reservkabel och vara försiktigare när jag skalar denna.

Blir rengöring, montering av förfilter, membran och uppstart preliminärt nästa söndag.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#44 » 19:51:12, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Premiärvattnet är tillverkat med godkänt resultat, 9ppm landade det på ut i glaset. Dunkvattnet från stan låg idag på 115ppm. Rekommendationen är att inte ligga över 500 för att det ska vara drickbart så jag får väl säga att det är godkän

Ligger på cirka 1 liter per minut vid 50 bar idag när jag körde.
Ska fixa en bättre fläkt till högtryckspumpen så att den får ett lättare liv.

Bild
Christoffer

3 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#45 » 20:45:07, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Korrigering 3 liter i minuten om jag läser på rätt sida om flödesmätaren
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se