Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Area avluftning vattentank

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 12:59:38, 17-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på hur man ska dimensionera avluftning/överfyllnad till en vattentank vi har på jobbet. Vi har konstaterat att den befintliga var för klen för fyllning med 6bar och 2000L/min. Det blev automatiskt större öppningsarea i tanken :huh:

Nu kan man ju bara göra en "mycket större" avluftning men det borde ju finnas nån teori kring hur det ska göras.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



Joe

#2 » 13:28:19, 17-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Colebrook White
Bernoullis ekvation
Torricellis teorem

110mm borde räcka men du får kontrollera själv
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Michael Meier

#3 » 13:35:52, 17-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast nu är det gas (luft) som ska evakueras, mattiaz, hur lång är avluftningsvägen och hur ser den ledningen ut inuti, råhet/vinklar/strypningar (den som ska byggas)?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Joe

#4 » 13:37:09, 17-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, eftersom det är överfyllnadsskydd så får man beräkna för vätska.

1 person gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

mattiaz (trådstartaren)

#5 » 15:24:57, 17-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ledningen blir ca 1200mm lång i aluminium.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Joe

#6 » 17:57:27, 17-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste tillhandahålla mer data om någon ska beräkna detta.

1) Pumpen ger 2000l/min vid 6bar. Vad ger den för flöde när ni fyller tanken? då mottrycket är lågt.

2) Hur överfyllnadsröret går från tanken. Måttsatt ritning krävs.

3) Utformningen (ritning) på tanken. Hydraulisk chock (vattenhammare) kan uppstå om utloppet är olämpligt placerat.

4) Tankens tryckklass. (Specifikation)

1 person gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

mattiaz (trådstartaren)

#7 » 18:15:06, 17-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Det är ingen pump. Det kommer från brandpost flödet ligger nog där ungf. Trycket är dock något lägre, säg fyra bar. Hålet som tanken fylls genom är 65mm.

2. Vi kommer att göra en ny tank där avluftningen sitter ganska centrerat. Röret går lite ovanför tanken i en inspektionsholk och sedan rakt ner.

3. Tanken är utformad som en kub.

4. Ingen alls. Hemgjord i aluminum.

Det är en liten tank och det är sällan vi nyttjar brandpost till denna men uppenbarligen så behöver vi se till att den klarar det.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Joe

#8 » 18:57:24, 17-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

1) Ok så det är ett vattentorn 40-50 meter högt?

2) 2st 90° böjar och någon form av förstoring+förminskning i inspektionsdelen.

Då skulle det behövas ett rör med minst ID 120mm, beräknat på ett redan vattenfyllt rör.
Det kommer att bli en tryckstöt i inspektionsdelen.

3) Bättre vore en cylindrisk tank, men jag antar att det är utrymmesberoende med en fyrkantig tank.

Jag skulle göra överfyllnadsskyddet som ett löst lock på 400mm på toppen av tanken, då får ni samtidigt en inspektionslucka.
Är det så illa att man överfyller, ja då är det vatten överallt.

Avluftningen ett rör rakt upp på 200mm med D 110mm

1 person gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Michael Meier

#9 » 20:33:49, 17-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:Nja, eftersom det är överfyllnadsskydd så får man beräkna för vätska.


Sorry Joe, självklart!
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

mattiaz (trådstartaren)

#10 » 22:35:40, 17-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:1) Ok så det är ett vattentorn 40-50 meter högt?

2) 2st 90° böjar och någon form av förstoring+förminskning i inspektionsdelen.

Då skulle det behövas ett rör med minst ID 120mm, beräknat på ett redan vattenfyllt rör.
Det kommer att bli en tryckstöt i inspektionsdelen.

3) Bättre vore en cylindrisk tank, men jag antar att det är utrymmesberoende med en fyrkantig tank.

Jag skulle göra överfyllnadsskyddet som ett löst lock på 400mm på toppen av tanken, då får ni samtidigt en inspektionslucka.
Är det så illa att man överfyller, ja då är det vatten överallt.

Avluftningen ett rör rakt upp på 200mm med D 110mm



1. Ja, i värsta scenariot.

2. Jag var lite otydlig. Det är bara ett rakt rör som går rakt genom hela tanken. Röret sticker upp ca 200mm och omges av en låda med ett löstagbart lock. Lådan är ca 50mm högre än överfyllnadsröret.

Hur har du fått fram den dimensionen?

3. Tanken är mycket riktigt måttanpassad och står på en bil.

vattentank.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Joe

#11 » 09:05:06, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Colebrook White och 120m3/h, men det är bara för (ett runt) rör.
Problemet att räkna på är när vattnet ska in i röret och det kommer att bli en luftkudde under inspektionslocket.
Bild


Rapport på liknande scenario
Jag har inte hittat någon beräkning för överfyllnad med helt sluten tank enligt ritningen.
Och det korta avståndet mellan rörände och inspektionslocket tror jag kommer ställa till det.
Jag tror även att ett runt rör är att föredra då virvel kan bildas och hjälpa till att "dra" ur vattnet.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

mattiaz (trådstartaren)

#12 » 10:51:10, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fyrkantiga röret på skissen har en area som är dubbelt så stor som ett 120rör. Det kanske kompenserar för formen :klia:.

Man skulle ju också kunna sätta locket med gångjärn och säkra det med en fjäder eller gummistroppar. Skulle det bli för kraftigt flöde/tryck in så öppnar locket som en avlastning.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Joe

#13 » 12:16:26, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som en bra lösning.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se