Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

C30 Volvo generator trasig

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

Volvot24 (trådstartaren)

#1 » 18:18:26, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trasig generator

Ett skumt ylande har hörts från motorrummet, en lägre tid.
Plötsligt gick det inte att starta motorn.

Lyfte i ett frisk batteri, kopplade in mätinstrument och tångamperemeter.

Motorn startade fint, dock med samma ylande.

Endast 12.6 Volt även efter nån minut. Och först såg det ut som om det fanns laddström in i batteriet på ca - 30 A.
Men ny test med motorn avstängd och bara tändningen på, visade - 6 A.

Alltså beroende på hur man vänder en tångamperemeter visas ström som flyter och åt vilket håll.

Hrrrrrm, alltså förbrukade bilens elektronik inklusive lampor och annat 30 A från batteriet, då motorn gick.

Remmen var hel, men generatorn mycket varm.
Förmodligen kortslutning i generatorns lindningar utanför rotorn. (På gamla generatorer kallades dessa för fältlindningar. Numer motsvaras dessa av rotorns lindningar, för att slippa stora, strömmar genom generatorkolen.)


Dessutom snurrar den lösa generatorn trögt. Misstänker lagerfel.

- Skulle kanske kunna vara kortis mellan
B+ kabeln mot jord.
Då skulle det flyta 150 A den vägen, när motorn var igång, för det är en 150 A generator
:klia:

Måste resistansmäta!

.
Senast redigerad av Volvot24 18:41:41, 14-09-2021, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Volvot24 (trådstartaren)

#2 » 18:33:20, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Högre resistans än 20 Mohm hur jag än kopplar in instrumentet.

Puuuuh :vissla:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#3 » 19:30:35, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En trolig orsak är kortslutning i en av dioderna i likriktarbryggan i generatorn. Prova att mäta mellan generatorns B+ och jord med en multimeter ställd på diodprovning (instrumentets minus mot B+), det ska då visa två diodspänningsfall (ca 1 V). Om det bara blir ett diodspänningsfall (ca 0,5 V) så är det kortslutning i någon diod. Man får lossa två av de tre faserna mellan stator och likriktare för att kunna mäta sig fram till vilken diod det är.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24 (trådstartaren)

#4 » 19:50:44, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

0.5 V åt ena hållet och 0.9 V åt andra.

Så var det detta med att axeln snurrar trögt...

Beställde en ny komplett med frihjul...
1200 kr på Autodoc.
.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Stefan1972

#5 » 07:48:28, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas du får rätt bara.....Volvo envisas med data övervakning på enstaka modeller och kontakt och generator ser identiskt ut. Enbart reservdelskatalog eller aggregatnummer berättar vad man ska ha. Ifall du köpt på regnummer bara alltså.........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24 (trådstartaren)

#6 » 08:18:17, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Samma OEM/OEN-nr som på originalgeneratorn.

Båda 150 A och enligt bilderna, kontakterna ser ut att vara lika.

- Lite mystiskt med långa aggregatremmen som inte är av flextyp. Rätt längd beställd.

Men det finns ingen spännaren med rulle.
Bara en fast monterad löprulle/brytrulle.

Kan det bero på att remmen ligger i kontakt med alla remskivor ca 3/4 av remskivornas omkrets?
Remskivan till vattenpumpen är dessutom utan rillor, slät som ett järnvägshjul, möjligen lite konvex. Så det bör gå lätt att bända dit remmen, med några tunna plåtremsor och vrida veven medsols.


Bild

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Stefan1972

#7 » 09:46:32, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok, ja nä det är nog bosch som de håller på så med tror jag.......Är det inte stretchrem på den då? Längden säger inget om den saken.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24 (trådstartaren)

#8 » 10:04:16, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte stretchrem, vad jag vet.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#9 » 10:56:26, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många moderna bilgeneratorer kommunicerar ju på ett eller annat sätt med motorstyrsystemet, dels för diagnos och dels för att styra börvärdet på spänning för laddningsregulatorn. Ibland är det bara en PWM-signal, om den är "död" så sköter laddningsregulatorn sig själv med egen temperaturkompensering som en gammaldags regulator, men när den är aktiv används den för att bestämma laddspänningen eller stänga av generatorn helt. Det verkar vara en standardlösning från Bosch, till fordonstillverkare som inte har några egna idéer på området.
Och ibland är det en tvåriktad datakommunikation, sällan CAN utan vanligen något billigare och långsammare, t ex LIN-buss.

Det där med att kontrollera generatorn från motorstyrsystemet patenterades av Chrysler någon gång på 80-talet, och används i praktiskt taget alla Chryslerkoncernens bilar från och med ca 1985. När patentet hade gått ut nån gång kring år 2000, var de flesta andra biltillverkare snabba med att införa tekniken, en del av dem (t ex BMW) skröt omåttligt med saken som om de hade uppfunnit det hela själva, "Efficient Dynamics" eller vad de nu kallade det. Den äldsta icke-Chrysler-bil som har någon form av "aktiv" styrning av generatorn som jag känner till, är generation 1 av Ford Focus, alltså från ca '99 års modell och framåt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

d557017

#10 » 18:51:07, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generatorn är LIN styrd.
Remmen och den fasta rullen är ersatt till "vanliga" grejor, det vill säga fjäderbelastad spännare, den korta remmen till AC-kompressorn är dock fortsatt av stretchtyp, finns specialverktyg för montering.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Volvot24 (trådstartaren)

#11 » 19:32:18, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Men det har ju funkat i 12 år...

Och vad avses med LIN-styrd?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#12 » 21:00:55, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att någon styrenhet i bilen kan prata med laddningsregulatorn via en LIN-buss (enkel entrådsbuss, påminner t ex om I2C eller ISO 9141) och t ex säga åt den vilken spänning den ska reglera på eller om den ska stänga av magnetiseringen helt och hållet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#13 » 21:53:24, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker diagnose dan har många bra videor.
Här förklarar han lite om LIN-BUS.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#14 » 09:38:17, 16-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se