Trasig generator
Ett skumt ylande har hörts från motorrummet, en lägre tid.
Plötsligt gick det inte att starta motorn.
Lyfte i ett frisk batteri, kopplade in mätinstrument och tångamperemeter.
Motorn startade fint, dock med samma ylande.
Endast 12.6 Volt även efter nån minut. Och först såg det ut som om det fanns laddström in i batteriet på ca - 30 A.
Men ny test med motorn avstängd och bara tändningen på, visade - 6 A.
Alltså beroende på hur man vänder en tångamperemeter visas ström som flyter och åt vilket håll.
Hrrrrrm, alltså förbrukade bilens elektronik inklusive lampor och annat 30 A från batteriet, då motorn gick.
Remmen var hel, men generatorn mycket varm.
Förmodligen kortslutning i generatorns lindningar utanför rotorn. (På gamla generatorer kallades dessa för fältlindningar. Numer motsvaras dessa av rotorns lindningar, för att slippa stora, strömmar genom generatorkolen.)
Dessutom snurrar den lösa generatorn trögt. Misstänker lagerfel.
- Skulle kanske kunna vara kortis mellan
B+ kabeln mot jord.
Då skulle det flyta 150 A den vägen, när motorn var igång, för det är en 150 A generator
Måste resistansmäta!
.