Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Press 12ton - Tätning mellan domkraft & manometer

78 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera teknik här

Albireo (trådstartaren)

#46 » 16:15:11, 25-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På något sätt tror jag att konstruktionen ska fungera (redan vid leverans) - Tänkte inte bygga en "ny" domkraft :grin:
Skulle pressen/domkraften inte fungerat, tror jag att Wiltec hade slutat sälja denna produkt för länge sedan. - Det kan inte vara problem med alla pressar de säljer? - tycker jag!
(Den har alla fall sålts i minst 18månader... Min har jag inte haft lika länge :eek: )
_____________________________________________________

Ingen aning hur stort tryck det är genom detta hål, men förmodligen är tryckmätaren anpassad efter förutsättningarna (det är nog inte bara att sätta dit vilken tryckmätare som helst och få rätt storhet?)
Trycket i själva gängorna är nog inte stort alls. Antag att pluggen utsätts för ett tryck på 94 N/mm2 och springan mellan gängorna är 1/100mm, blir trycket = "0", men oljan kan tryckas ut.
(Kanske ska använda tjockare olja som inte kan smita ut bakvägen :insomnia: )

Rensade bort all "gängtejp" längst in på gängan (domkraft1) och använde stålborste för att kunna avgöra om det är ett instoppat gängat rör.
Vid analys av den gängtätning som fanns kvar, kändes det som den hade glidit efter, när tappen skruvades in (sedan målades domkraften röd - utan test av funktion - eller utan belastning)
(syns ganska tydligt på en av de tidigare bilderna av denna domkraft. - inte den andra domkraften, där syns ingen tätning alls)
Bild
- Jag tror tappen är svarvad.
- Tror inte att tappen är konisk. (Dock lite svårt att kolla med skjutmått)

Efter att kollat på filmen som @jac länkat till (tack) - inser jag, att jag aldrig lagt gängtätningen rätt...
(Har alltid lagt gängtejpen längst ut på gängan och gärna 1 mm över änden, och kanske dubbelt så många varv.... (inte varit så noga och kollat)
Det vi är överens om är att snurra gängtejpen åt rätt håll. (vilket inte är enkelt) - Rotationsriktningen skiljer ifall är tappen mot eller från dig...

Just nu känns det som jag ska göra ett nytt försök med ny gängtejp - till att börja med. (Har inget att förlora :huh: )
Fungerar gängtejp bättre än lin i detta sammanhang?
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige



Albireo (trådstartaren)

#47 » 16:24:43, 25-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:
Jac skrev:... att detta kostade mig en 1000 € kameratelefon... :ohnej: :aaargh:

Blev nästan spännande att höra... Hur gick det till - skulle du ta ett foto mellan kolven och .... :hurra:
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Jac

#48 » 16:28:55, 25-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Albireo skrev:- Tror inte att tappen är konisk. (Dock lite svårt att kolla med skjutmått)



Ser konisk ut härifrån iallafall...
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Hansborg

#49 » 16:34:19, 25-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är konisk gänga, finns inget annat alternativ! Därför att i annat fall skall där finnas annan tätningsyta bricka typ.

Ser ut som gängorna skurit, nu kan man se på bilden att där är liksom dubbla gängor..

Åk till en rörfirma å begär hjälp.. om du inte kan / vill lösa problemet..

Det ska gå lätt att skruva in röret utan gängtejp.. först när den saken är löst kan gängtejpen komma ifråga.. Själv använder jag lin, som rörisen gör.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Hansborg

#50 » 16:44:48, 25-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Albireo skrev:
Hansborg skrev:
Jac skrev:... att detta kostade mig en 1000 € kameratelefon... :ohnej: :aaargh:

Blev nästan spännande att höra... Hur gick det till - skulle du ta ett foto mellan kolven och .... :hurra:

Hurra?

Det där va int alls kul! :slag:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Albireo (trådstartaren)

#51 » 20:21:46, 25-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

lite OT - till
Kanske var lite sarkastiskt...
Men vet hur det känns... - Jag tappade min Samsung Galaxy S20+ i vattnet på en badstrand i somras - ca 4,5m djupt. Det visade sig vara +12grader på botten....
Min son gjorde en lite skruvad "rekonstruktion" av händelsen.Telefonen i vattnet
Det var vår dotters man som tog upp den - efter nästan 6dagar i vattnet... Kylan var ett problem, trycket var ett annat...

Telefonen är IP68-klassad (men bara 1,5m i 30minuter?) Torkade upp telefonen med bla. ris i ett par dygn.
Efter dessa processer fungerar den utan problem... (så min berättelse fick allafall ett gott slut.)

1 person gillar det här inlägget.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Albireo (trådstartaren)

#52 » 20:39:09, 25-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Det är konisk gänga, finns inget annat alternativ! Därför att i annat fall skall där finnas annan tätningsyta bricka typ.
Ser ut som gängorna skurit, nu kan man se på bilden att där är liksom dubbla gängor..
Åk till en rörfirma å begär hjälp.. om du inte kan / vill lösa problemet..
Det ska gå lätt att skruva in röret utan gängtejp.. först när den saken är löst kan gängtejpen komma ifråga.. Själv använder jag lin, som rörisen gör.

Tyckte att jag försökte mäta 1:a gängen 4:de gängen och sista gängen (enligt dokumentet @jac länkade till) fick ingen skillnad... men måste göra en ny mätning.
Vilken bild tycker du att gängorna "skurit" - "dubbla gängor"?
Lin / Gängtejp - Fungerar lin för tryck? (gängtejpen är väl tätare än lin?)
Våra rörfirmor "bor i bilen"... (inte lätta att nå..)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Albireo (trådstartaren)

#53 » 20:57:55, 25-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu mätte jag diametern igen med digitala skjutmåttet.
Första och andra varvet går lätt sedan går det tyngre och tyngre för varje varv...
(Drog inte mer än ca 4 varv denna gång..)
Har inte kollat om det finns någon skillnad på gängen mellan första och andra domkraften.
(Själv tycker jag att första domkraften känns bättre överlag)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Hansborg

#54 » 21:31:56, 25-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Albireo skrev:
Hansborg skrev:Det är konisk gänga, finns inget annat alternativ! Därför att i annat fall skall där finnas annan tätningsyta bricka typ.
Ser ut som gängorna skurit, nu kan man se på bilden att där är liksom dubbla gängor..
Åk till en rörfirma å begär hjälp.. om du inte kan / vill lösa problemet..
Det ska gå lätt att skruva in röret utan gängtejp.. först när den saken är löst kan gängtejpen komma ifråga.. Själv använder jag lin, som rörisen gör.

Tyckte att jag försökte mäta 1:a gängen 4:de gängen och sista gängen (enligt dokumentet @jac länkade till) fick ingen skillnad... men måste göra en ny mätning.
Vilken bild tycker du att gängorna "skurit" - "dubbla gängor"?
Lin / Gängtejp - Fungerar lin för tryck? (gängtejpen är väl tätare än lin?)
Våra rörfirmor "bor i bilen"... (inte lätta att nå..)



Har du gängmått? den där länken förstod jag inte .. vad var det för smörja före gängtejp?
Gängtejp har väl ratats här på maskinisten en hel del... problemen med både lin å tejp är när det inte fäster på gängan.. hal yta.. lim har jag inte använt, säkert bra om inte bättre grejjor i detta sammanhang?

Bor rörisen i bilen är det troligt, han inte har det du behöver..

den här bilden..
Bild

Det finns gängfil, men inte så roligt..

S10 halva skärmen lyser som fullmånen även i viloläge..
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Albireo (trådstartaren)

#55 » 01:27:08, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har "analyserat" gängan ytterligare med en gängtolk (millimeter blev helt fel)
och jag hade bara en gängtolk det står SAE på (är dålig på tum-gängor)

Här kan man se att gängtolken inte riktigt passar (men det var det närmaste jag kom)
Sedan en bild med ett försök att få gängtolken på topparna (visar bättre hur mycket som skiljer)
Vad 27 står för - vet inte. (28 passade ännu sämre)
Bild
Bild

Gängen är inte den bästa - men dubbelgäng kan jag nog inte hålla med om. (hellre avsaknande av gäng längst ut.)
Jacket som går lite "tvärs över" tror jag har med att gängtejpen (som jag tog bort) ska fastna och inte snurra med, vid montering.
Lite svårt att ta en bild - det blänker och ljuset vill "studsa" - Diametern är runt 10mm i verkligheten.

Vad kan rörgängan heta (om det är en rörgänga)?
Finns det någon "propp" med rör gäng som skulle kunna passa/med samma stigning?
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Sparkz

#56 » 03:34:51, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Welcome to the jungle...

Med 27 gängor per tum ser det ut som en 1/8" NPT, Amerikansk rörgänga.

På den här sidan pölen har vi BSP, British standard Pipe, men där har en 1/8"-gänga 28 TPI i stället för 27.
Bsp har också en 55º gängprofil, NPT har 60º.

Måttet 1/8 tum (3,2mm) var innerdiametern på röret när standarden skapades. Nu har vi bättre stål och kan göra rören med tunnare väggar, med det är ju ytterdiametern som definierar gängan. 1/8" bsp heter R06 i metriska sammanhang, som i 6 mm innerdiameter.

Kineserna kopierar saker från alla håll och blandar standarder hur som helst. Inte omöjligt att du har bsp i hålet och npt på nippeln, och det är därför gängan ser ut som den gör...
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

1 person gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#57 » 07:39:45, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:) finns inget att tillägga i sparkz inlägg,

Hansborgs bild och analys är klockren,

Man kan säga att gängan är slut, prova med lämplig rörgänga istället för att mäta på denna där saken, prova med en högtrycksslang från en fettspruta av normal kvalité så har du flexiblare montage av manometern.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jac

#58 » 11:25:32, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått för mig att det är vanligt med NPT på högtrycksgrejor, Enerpac kör på det iallafall.
Å andra sidan skulle jag inte bli det minsta överraskad om kineserna har hittat på en egen konisk mm gänga...
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Stefan1972

#59 » 11:31:39, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personligen tycker jag gängtejp är bara skit. Flytande hydrauliktätning är ju helt överlägset. Bara att applicera och dra åt lagom tills grejerna är i rätt position och sen låta härda ett tag.

3 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Albireo (trådstartaren)

#60 » 12:52:18, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt tack för ert engagemang...
Sparkz skrev:... Med 27 gängor per tum ser det ut som en 1/8" NPT, Amerikansk rörgänga...

Är det ändå rätt stigning - 27tpi? (kanske är så...) - 7-8 varven längst ut verkar stämma.
- Men inte de 3 varven längst in. (syns bäst på "topparna")
Tappen var aldrig helt indragen. Det var nog dessa "3 varv", längst in som inte var ingängade i domkraften...
(Har inte kollat vilket varv det börjar gå tungt - men en konisk gänga kan ju inte behöva dras hårt - många varv.)
Eller fungerar en sådan gänga bara en gång? (jmf sträckbult)

Sparkz skrev:... Bsp har också en 55º gängprofil, NPT har 60º. ...

Tror gängtolken kommer från Biltema - Gängtolk (Kina?)... Information från deras hemsida .:
"En för metriska standardgängor: stigning 0,5–1,75 mm, 27 och 28 gängor/tum. En för tumgängor (UNC, UNF): 12–40 gängor/tum. Tolv blad. Gängvinkel: 60°"
Vilket skulle tala för amerikansk standard (tycker att gängvinkeln verkar vara ganska nära 60°)
Vilken stigning det är invändigt i domkraften kan jag inte mäta.

Sparkz skrev:... 1/8" bsp heter R06 i metriska sammanhang, som i 6 mm innerdiameter. ...

Är R06 en konisk gänga?
Trots metrisk beteckning är det en rörgänga i tum? (har jag fattat rätt?)
Från en konverteringstabell hittade jag
G=⅛ R=6 Inv=9 mm Utv=10 mm Tum=⅛”
(vilket talar för en tapp med 1/8" gänga...)

Skulle denna nippel ha samma gänga som min domkraft? https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/ ... 10xr6.html (dvs. R10 invändigt och R06 utvändigt)
Dock kanske den inte skulle hålla för trycket? (max tryck för mässing delar verkar vara 16bar)
I rostfritt verkar [url=https://www.esska.se/shop/Gangforlangning-med-cylindrisk-utvandig-invandig-ganga--966110000000-10810?adsource=gs&hlid=966110360000&gclid=CjwKCAjwoP6LBhBlEiwAvCcthKj137Xs0Ovr0wLLr-d0GQOFwtULMNPXFhtclY4hCYCxd58RH0k_sxoCbPsQAvD_BwE&hc_fcv=YX_DJRCHAtRhp1Al~MLz28Ps2-TyR2E-Vzzzzzzzz~MLz28OQ2EVF00-0zzzzzzzzz
]Gängförlängning - R06 i rostfritt[/url] vekrar klara 40bar

En tabell mellan olika gängor Rörgänga är egentligen en form av tumgänga
_____________________________________

Denna konstruktion måste fungerat för alla andra som köpt en likadan press - eller??

1) Finns det något jag skulle kunna testa?
(eftersom det inte är någon "lyft domkraft" - kan inte mycket hända - tappa trycket - spruta olja .... tror inte något annat kan skadas.)

2) Skulle en R06 plugg kunna täta hålet?

Om inget "enkelt" fungerar...
2) Skulle det fungera att svetsa fast nippeln?
(det finns ingen packning inne i domkraften som kan brännas sönder?)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se