Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Reparera högtryckstvätt

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera teknik här

Janson1

#16 » 20:01:53, 08-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag kan utläsa av manualen så ger den 7,5 liter vatten/minut, en liten läcka i tex slangvindans mittpunkt kan förstöra en del av dess ursprungliga tryck...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



tiller (trådstartaren)

#17 » 21:08:35, 04-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar.

Jag har kollat lite mer på returledningen eller rättare sagt returledningarna. Det är åttminstone 2 returer - en av dem går via en strypventil och denna verkar alltid ha en öppen kanal. Sen är det en ledning som bara öppnas om trycket blir så högt att en fjäderbelastad ventil öppnas. Det är även denna mekanik som stänger av motorn som jag förstår det och det verkar lite bakvänt i min mening. Om trycket skulle bli så högt att motorn stängs så öppnas samtidigt en returkanal som får trycket att sjunka - kanske har jag missupfattad att motorn skall stängas av vid normal användning. Det kanske är mer av en skyddsmekanism som bara går in om något går snett.

Hursomhelst så kan jag inte hitta något trasigt. Kanske skulle nya packningar och packboxar göra nytta. Pumpen läcker inte en droppe vatten så även om gummidelar kanske är lite slitna och hårda så är det lite av ett mysterium för mig att trycket inte blir det minsta högre när motorn går jämfört med när den inte går.
tiller
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:42, 11-11-2021
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Andreas.karlsson

#18 » 21:39:34, 21-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tvätt som t.s. la upp bild på, alltså en K5.85, är det någon som vet oljemängden på en sådan?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se