Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Reparera högtryckstvätt

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera teknik här

tiller (trådstartaren)

#1 » 21:10:27, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Jag har en Kärcher K 5.85 som jag hoppas kunna fixa till.

Problemet är att den aldrig verkar få upp trycket. Motorn bara går och går utan att stanna(normalt stannar motorn när trycket byggts upp och startar sen om det sjunker) trots att munstycket är stängt. Om man ändå öppnar munstycket och sprutar blir inte strålen starkare än vad den blir när tvätten är avstängd.

Då jag började skruva isär tvätten kom jag till ett läge där jag behövde lossa på 4 långa bultar som höll ihop själva pumpen. Men när jag lossade dessa visade det sig att dessa även spände fast motorn mot pumpen och där var ett oljebad. Då kände jag att det nog vore bra att rådfråga någon som skruvat på en högtryckstvätt förut. Problemet är bara att jag inte känner någon som har det.

Är det möjligtvis någon här som kan hjälpa mig med råd eller tips?

Jag vet redan att jag troligen kan lämna in den nånstans. Men jag gillar att skruva själv och vill väldigt gärna lära mig mer om högtryckstvättar.
tiller
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:42, 11-11-2021
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



RD350

#2 » 21:25:03, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där brukar gå hädan när man slarvar med att stänga strömmen när man tvättat färdigt. Har varit materialansvarig i en crossklubb och det var lögn att lära folk det....
Felet brukade bli som du beskriver det, många år sen nu så jag har glömt vad det var exakt som gick sönder.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Stridis2

#3 » 21:33:30, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har hört om samma glömma-stänga-av-död för mycket dyrare Kärcher hetvattentvättar. Jag vill minnas att det var några packningar i pumpen som gick hem. Gick att lämna in och få dessa bytta (tror det var svårt / omöjligt för mycket händig privatperson), men det var så pass dyrbart att tvätten skrotades efter andra torrkörningen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

PeterR

#4 » 22:29:11, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en servicemanual för hetvattentvättar i downloads. Allt är inte exakt lika på Din tvätt, men principen är densamma.
Normalt är det tre kolvar som bygger tryck i tre steg, varje steg har två backventiler-in och ut.
Om någon av dessa backventiler har något skräp i sätet så tappar man en tredjedel av trycket. Om samma fel finns i två steg så tappar man två tredjedelar. Ovan förklaring är en grov förenkling, men kan ge en fingervisning om hur känsliga maskinerna är. Är det detta fel som Du råkat ut för fixar Du det enkelt själv…

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

tiller (trådstartaren)

#5 » 20:59:19, 12-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar. Jag skall försöka hitta servicemanualen och se om jag kommer vidare med hjälp av den.
tiller
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:42, 11-11-2021
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#6 » 10:00:41, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder:

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

tiller (trådstartaren)

#7 » 15:14:10, 15-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Bilder:


Jag kan inte se några bilder. Kan du testa att lägga in igen?

1 person gillar det här inlägget.
tiller
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:42, 11-11-2021
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#8 » 19:24:18, 15-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte nog mest att du själv skulle ta några bilder så kan nog hjälpen bli både snabbare och mer exakt...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

tiller (trådstartaren)

#9 » 11:50:13, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. Nu hänger jag med. Jag har skruvat ihop allt igen men skall ta fler bilder och lägga upp snart.
tiller
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:42, 11-11-2021
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#10 » 12:23:01, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tror knappast att det är pumpfel på en sån där.........är den inte nån funktion i lansen på de där? Grannen har nån liknande och han jäklades också då det aldrig blev nå tryck och vrider man inte på lansen och får vidöppet så man kan lägga typ avfettning via maskinen?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#11 » 14:07:36, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för material i pumphuset ?
nånstans har jag hört att Kärschers billigare högtryckspumpar har pumphu i plast medan de dyrare har metallhus, och att då plasthusen ger upp är det sopor men de med metallhus går att fixa.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tiller (trådstartaren)

#12 » 12:03:08, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:är den inte nån funktion i lansen på de där?

Bara en ventil där man reglerar hur mycket vatten man släpper på. Jag förstår inte riktigt hur felet skulle kunna vara där. Det kommer vatten när man släpper på och det kommer inget annars. Så det verkar funka som förväntat.

Toost skrev:Vad är det för material i pumphuset ?

Nån form av metall. Aluminium skulle jag tro.

Nu har jag äntligen plockat isär tvätten igen. Den här gången lyckades jag dela på pumpen utan att oljebadet blottades allt för mycket. Sen skruvade jag fast ena halvan mot motorn igen så att jag skulle kunna se lite mer nogrant vad som händer när man snurrar motorn. Jag har inte sett några sprickor, backventiler som sitter fast eller packningar som ser uppenbart dåliga ut. Men vet inte om jag är den bästa på att bedöma packningarna.

Kolvarna går fint upp och ner när jag snurra motorn. Några tips?


Bild
Bild
Bild
tiller
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:42, 11-11-2021
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jyrrki

#13 » 09:47:23, 08-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Har ju mest hållt på med de större, men tror att konstruktionen är ungefär samma.
Om pumpventilerna är ok(brukar ju bli pulserande flöde när de börjar strula som skrivits tidigare)tror jag att det är överströmningsventilen som står öppen.
Den går mellan utloppet och inloppet.om du tittar in i inloppet bör du se en kanal som kommer från denna. På en del pumpar är ventilen en fjäderbelastad slid som då kan fastna på grund av oxid eller smuts.
Mvh
Jörgen

1 person gillar det här inlägget.
Jyrrki
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:29, 29-10-2010
Ort: bottorpshamn
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Thornag B100

Stefan1972

#14 » 11:13:59, 08-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tiller skrev:
Stefan1972 skrev:är den inte nån funktion i lansen på de där?

Bara en ventil där man reglerar hur mycket vatten man släpper på. Jag förstår inte riktigt hur felet skulle kunna vara där. Det kommer vatten när man släpper på och det kommer inget annars. Så det verkar funka som förväntat.

jo men på grannens maskin gör man ju nåt med lansen så att trycket uteblir och den blandar med tvättmedel. Då är det bara ledningstrycket typ. Sen vrider man på nåt och tryckstegringen sker.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#15 » 19:56:43, 08-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så gott som alla högtryckstvättar är "avstämda" dvs munstyckets storlek motsvarar max total pumpmängd vid x tryck. Litet munstycke-stort tryck, stort munstycke-litet tryck. Är munstycket för litet orkar inta allt vatten ut utan går via övertrycksventilen tillbaka till pumpen. En del, (dom flesta) har en övertrycksventil med två arier på tryckytan. En liten area som gör att man måste upp över max arbetstryck för att den skall öppna. Sedan när övertrycksventilen väl öppnat så får den mycket större area så trycket måste ner väldigt långt ner för att den skall orka stänga igen. Om tvätten har start-stoppfunktion så skall eltryckventilen stänga av lite innan övertrycksventilen, sen måste tvätten behålla trycket med stängd "lans", annars smågår tvätten då och då... När man sen öppnar lansen igen för att tvätta så sjunker trycker tvärt och eltryckventilen sluter så pumpen startar osv... En liten funktionsbeskrivning på hur många högtryckstvättar funkar, eller är tänkt att funka på i alla fall, kanske den kan vara till nån hjälp i felsökandet.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se