Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Brandlarm i garaget.

32 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera teknik här

robin.gustavsson

#31 » 17:49:45, 30-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
robin.gustavsson skrev:...men nu vet jag att allt funkar hela tiden...

Vet du???

Vi hade Verisure tidigare, men jag sa upp eländet för det var för mycket konstigheter. T.ex. så var larmet anslutet till fasta telenätet för larmning till larmbolag om larmet gick. Telelinan kontrollerades med jämna mellanrum, närmare bestämt en gång i veckan! Ja, ni läste rätt, en gång i veckan. Skulle jag bryta mig in i ett hus med den sortens larm hade jag klippt telekabeln det första jag hade gjort, risken för upptäckt i rätt tid var nästan obefintlig.
Det kom en konstig kuf som drog runt husen, tittade in genom fönstren, hade en stor ovårdad hund och var allmänt läskig. Min fru ringde mig. Jag instruerade så hon drog tyst larm. Det tog minst 40 minuter för mig att komma hem, troligen mer. Då hade vaktbolaget inte kommit. Efter ytterligare 10 - 15 minuter ringde jag upp vaktbolaget och avblåste larmet. De påstod att detta skedde 22 minuter efter att de fått larmet! :uupps:
Vi tog över larmet från förra husägarna. Det kom ut en försäljare som ordnade med papperna. Han sa bl.a. att om det går brandlarm så drar de larm direkt till 112. Ungarna var små när vi flyttade in, knappt 3 år gamla. Någon la upp en träbit på ena kaminen. Efter ett tag började det ryka mycket kraftigt så brandlarmet gick, men det kom inga brandbilar. Långt senare fick jag svar av en av larmbolagets tekniker att de bara drar larm till 112 om de har konstaterad brand, antingen om man har kamera (vilket inte fanns i vårt larm för 15 år sedan) och att man kan se lågorna (räckte inte med rök) eller om husägaren bekräftade via telefon att det brann.

Jag kan fortsätta rabbla upp saker som var tveksamma med både hårdvaran och larmbolaget, men min poäng är att man inte ska lita speciellt mycket på larm och väktare. Personligen tror jag de har en viss avskräckande effekt, men mer än så är det inte. Tjuvar är så snabba att väktare inte hinner ut innan de lämnat stället med det de ville ha.
Tekniska grejer kan alltid fela så visst helt säker kan man aldrig vara.

MEN det systemet jag har är nog betydligt moderna än det du beskriver. Bla uppkopplat både via internet och GSM. Batteri backup i kontrollboxen. Deckare med kamera så går brandlarmet och dom SER lågor larmar dom 112. Annars ringer dom bara mig.

Går strömmen så får jag en notis i telefon, kommer till inte strömmen tillbaka inom rimlig tid så ringer larmbolaget. Flyttar man en deckare ringer dom och undrar vad man gör.

Sen det där med väktare ger jag inget för, dom kan vara en timme bort, jag bor ju ute i skogen. Så det litar jag inte nå på. Men blir det något så ringer dom som sagt mig, är det inbrott så har vi bra grannsamverkar.

Det jag betalar för är brandlarmet och inbrottslarm i garaget. Och blir det inbrott när jag är hemma så är det nog bäst och varken polis eller väktare inte dyker upp förrän jag har parkerat grävmaskinen och låst vapenskåpet igen....

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414



Tegian

#32 » 18:16:48, 30-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kikade tidigare på att brandlarma en stugby, var något år sedan nu så minns inte riktigt vilka leverantör jag kikade på men https://www.kamiclightsafety.com/se/pro ... andvarnare var en.

Finns diverse trådbundna och trådlösa varianter som går att kombinera med central etc
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se