Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Brandlarm i garaget.

32 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera teknik här

Stridis2

#16 » 11:01:45, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:...Har letat efter nya brandvarnare med 220v och batteribackup.

När jag byggde hemlarm så fanns det reläbrandvarnare som såg ut som vanliga brandvarnare men man kunde koppla in en fyrledad kabel till, två ledare med 12 volt och två för larmsignal om man ville reläa dessa till hemlarmet, seriekoppla eller liknande. De tjöt som vilken vanlig brandvarnare som helst om de detekterade men skillnaden var alltså att de drevs av centralt placerat batteri och kunde ge en elektrisk signal när de larmade.

Holger skrev:...Problemet med brandvarnare med "tio-års-batteri" är att dessa INTE håller tio år. Svärföräldrarna har fått byta dessa redan efter ett år ibland...

Jag köpte tre sådana på Biltema. Tror det bör vara ca fyra år sedan och, peppar, peppar, så fungerar de fortfarande.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



dc_lindberg

#17 » 12:42:54, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimrod_pro skrev:
dc_lindberg skrev:Köpte Clas Ohlsson båda sorters för ngr år sedan.
Far hör inte pipet från dem, men han hör det från den "radioaktiva" branvarnaren som importerades på 70-talet av ett företag i Enköping!
F.ö. ... jag vill gärna få varning om att något är galet -innan- det brinner för fullt!... å hur jag vet detta?... råkade testa... brandvarnarna löste ut så sent att de var fullständigt värdelösa!
Jo, förresten, de varnar väl och bra för om man steker kött! Då J.* tjuter de som F.* å väcker de döda till liv!
Men om det brinner... glöm det...

Blev så sur att jag tog loss en och höll den över en ask hink med glöd i - den startade inte förrän jag sänkt ned den till ett par dm ovan glöden in i röken...
Vilket skräp!

Falsk trygghet... sådan tar livet av folk!...


Ja en del som säljs är rena dyngan. Den optiska måste som du märkte få partiklar i sig som stör ljusstrålen. Om du skulle gjort samma test med en jonisk skulle kanske löst något tidigare då den mäter motståndet i luften och tar inte hänsyn om partikeln syns eller ej förenklat.


Det var båda sorterna som jag köpt och testat...
Stämmer säkert som du påpekar. Den ena reagerade en bit ovan hinken (2dm eller så) den andra... var jag snudd på tvungen att lägga -i- askan... Min "test" borde löst ut larmen!... tänk hur elden ser ut när man grillat korv ute i naturen o det fortfarande pyr i askan med lite lagomt med rök; ungefär så var det i askhinken. Den röken -borde- räckt! Vet i vart fall att steka julskinka i ugnen startar brandlarmet, liksom att fräsa lök i stekpannan. Inte för att dessa två maträtter motiverar aktivering av brandlarm... får väl döpa om dem till "mat larm"!


Skillnaden är -enorm- mot det larm som köptes på 70-talet med radioaktiv aktivering.
Kan -varmt- rekommendera dem. De -fungerar- !
De hade också en piezzohögtalare med lägre Hz "så vanligt folk hör dem" inkl äldre. Fattar inte vitsen att montera en högtalare som ger en ton över 4000Hz(?)! Målgruppen, äldre, tappar oftast förmågan att höra från kring 3000Hz o uppåt...
Brandlarm ska -synas- och -höras-; samt... måste vara lätta att "stänga av"... didär från Clas Ohlsson... måste man slå sönder eller slänga ut när de "vaknat"... går inte att stänga av...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Offside

#18 » 12:58:06, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för många intressanta upplysningar.
Har fått nått att fundera på.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

Volvot24 (trådstartaren)

#19 » 13:38:53, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Härlig i ljuletider, när man bara går, sitter, ligger o hostar.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Anders.B

#20 » 14:31:14, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft dessa i dryga tre år nu, tre i huset tre i gästhuset och en i garaget.
https://www.dustinhome.se/product/50108 ... isk-2-pack

Ett falsklarm genom åren, och det nyligen, jag renoverar gäststugan och murade upp för vedspis och kåpa vilket dammade en del då jag blandade bruk inne, så jag hade varnaren nerplockad från taket liggandes i fönstret och den höll tyst.
Till halvsex blecket en morgon då det började tjuta överallt, en hyfsad chockartad upplevelse och en bra övning för hur jäkla omtöcknad och virrig man blir trots "paniken".

Damm var det givetvis då den låg i fönstret med magen upp

Varnarna köptes samtidigt som jag införskaffade en omgång nya och större brandsläckare till samtliga byggnader och bilar, inte gratis men det är det värt.
Triggern till det var att jag skulle ha en brandövning hemma med sambo och utflyttad dotter för i bakhuvudet fanns att man nog borde se över sina släckare efter xx antal åt på väggen.
Sagt och gjort en brasa ordnades på backen och först ut var jag med garagets 6kg släckare, och vad händer?

Pjuff......och nada absolut nada :???: Övriga släckare i stort sätt likadana :sad:

Så mitt råd är att se till att ni har koll på släckarnas kondition, konsekvenserna annars behöver vi inte ens nämna!
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Holger

#21 » 15:07:29, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Baron3D

#22 » 17:24:06, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där jag bodde innan hade vi många brandvarnare. För att slippa batteribyten så kopplade jag ihop en batteriladdare, ett bilbatteri och matade fram till brandvarnarna med 12-14V. I stället för batteri inne brandvarnaren så satte jag en 9V regulator. Fungerade perfekt i de 25 år vi körde systemet.
Jag byggde dessutom in en larmavkännare som larmade till centralenheten. Centralenheten innehöll en tablå som indikerade vilken brandvarnare som larmade. Vid larm startade sirener på varje våning.

1 person gillar det här inlägget.
Baron3D
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:36, 15-12-2013
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

tracker

#23 » 18:10:55, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om ni har pulversläckare så vänd dom upp och ned ett tag en gång i halvåret så pulvret inte blir packat i botten, lägger man örat emot så hörs det om pulvret lossnar...
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

4 personer gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

nimrod_pro

#24 » 19:47:23, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, ta gärna för vana att vänd pulversläckarna när du fyller år så slipper man förhoppningsvis tråkigheter. Eller köp dig ett par skumsläckare, de flesta fungerar numera även i elbränder upp till 1000v. På släckare med manometer ska man inte helt blint lita på manometern heller. Efter ett par år kan man med fördel försiktigt peta med ett gem i det hål som finns i manometerns siktglas för att kontrollera att den inte har fastnat på fullt tryck.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

mimeck

#25 » 19:15:54, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle också vilja ha en brandvarnare i verkstan men det kan ju bli både rökigt och dammigt där.
Dessutom måste man ju märka att det larmar också..
larm till mobilen, siren kanske.

Vad finns det för grejjer att handla?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

robin.gustavsson

#26 » 20:23:55, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Skulle också vilja ha en brandvarnare i verkstan men det kan ju bli både rökigt och dammigt där.
Dessutom måste man ju märka att det larmar också..
larm till mobilen, siren kanske.

Vad finns det för grejjer att handla?
Jag har en fyra meter lång pinne med en hink på i ena änden. Den tar jag och täcker in brandvarnaren med när jag vet att det kommer bli rökigt och dammigt. Än så länge har det funkat. Pinnen blir mitt i vägen för utgången så jag inte glömmer den.

Har brandvarnare med hemlarmet som täcker både hus och garage. Två varnare i huset och en i garaget. Larmar garaget larmar även huset, och en siren utomhus så inga grannar missar uppståndelsen. Och mitt i allt oljud så ringer alltid telefon och larmfirman undrar vad jag håller på med.

Batterier dyker upp en påse med rätt batterier med några års mellanrum.

En dyr lösning helt klart. Men när man tänker på konsekvenserna av avsaknaden av brandvarnare så betalar jag gladeligen månadsavgiften. Just det med att få ett samtal när nått händer är guld värt när man vet att brandkåren är minst en halvtimme bort. Svarar inte jag ska telefonkedjan gå vidare till grannarna.

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

roddjer

#27 » 20:42:16, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:... En dyr lösning helt klart. ...

Hur dyr?
Allt är relativt. Varit med om en husbrand så jag vet hur stora "hål" det finns i diverse försäkringar ...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

robin.gustavsson

#28 » 21:06:49, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prutade en hel del så själva hårdvaran blev nästan gratis men betalar runt 350 kronor/månaden. Då är det både inbrott och brandlarm i både hus och garage. Nattetid är dörrarna i kåken larmade men i garaget är "allt" larmat. Brandlarmet är alltid aktiverat. Sector alarm.
Visst man kan säkert plocka ihop något liknande system själv utan månadsavgift men nu vet jag att allt funkar hela tiden.

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Stridis2

#29 » 22:11:03, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:...men nu vet jag att allt funkar hela tiden...

Vet du???

Vi hade Verisure tidigare, men jag sa upp eländet för det var för mycket konstigheter. T.ex. så var larmet anslutet till fasta telenätet för larmning till larmbolag om larmet gick. Telelinan kontrollerades med jämna mellanrum, närmare bestämt en gång i veckan! Ja, ni läste rätt, en gång i veckan. Skulle jag bryta mig in i ett hus med den sortens larm hade jag klippt telekabeln det första jag hade gjort, risken för upptäckt i rätt tid var nästan obefintlig.
Det kom en konstig kuf som drog runt husen, tittade in genom fönstren, hade en stor ovårdad hund och var allmänt läskig. Min fru ringde mig. Jag instruerade så hon drog tyst larm. Det tog minst 40 minuter för mig att komma hem, troligen mer. Då hade vaktbolaget inte kommit. Efter ytterligare 10 - 15 minuter ringde jag upp vaktbolaget och avblåste larmet. De påstod att detta skedde 22 minuter efter att de fått larmet! :uupps:
Vi tog över larmet från förra husägarna. Det kom ut en försäljare som ordnade med papperna. Han sa bl.a. att om det går brandlarm så drar de larm direkt till 112. Ungarna var små när vi flyttade in, knappt 3 år gamla. Någon la upp en träbit på ena kaminen. Efter ett tag började det ryka mycket kraftigt så brandlarmet gick, men det kom inga brandbilar. Långt senare fick jag svar av en av larmbolagets tekniker att de bara drar larm till 112 om de har konstaterad brand, antingen om man har kamera (vilket inte fanns i vårt larm för 15 år sedan) och att man kan se lågorna (räckte inte med rök) eller om husägaren bekräftade via telefon att det brann.

Jag kan fortsätta rabbla upp saker som var tveksamma med både hårdvaran och larmbolaget, men min poäng är att man inte ska lita speciellt mycket på larm och väktare. Personligen tror jag de har en viss avskräckande effekt, men mer än så är det inte. Tjuvar är så snabba att väktare inte hinner ut innan de lämnat stället med det de ville ha.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

nimrod_pro

#30 » 13:22:07, 30-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja väktarbolag har man inte för att ta tjuven eller branden på bar gärning. Prioriteringar hos väktarbolaget kan göra att man kommer långt ner på rycklistan. Väktarbolag har man för att göra en första åtgärd efter en händelse. T.ex. täcka trasiga fönster, återställa funktion på dörr m.m utefter vad de har fått för instruktioner.
Man nyttjar självklart väktarbolagets larmcentral som ser till att ringa upp ansvarig för anläggningen vid larm för att meddela vad som har hänt, man ska behöva vänta på att väktaren har varit på plats.

Oavsett om det är inbrottskydd eller brandskydd så är tidig upptäckt att föredra = man köper sig tid för att få till åtgärd.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se