Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Hantering och användning av Vätgas

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

Volvot24 (trådstartaren)

#1 » 16:11:26, 24-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Vätgas som bränsle

Är detta farligare vid användning och farligare än t ex gasol, bensin, diesel e t c?

Hur stor mängd behövs om man jämför med drift av vilken Svenssonbil som helst?

Då förmodar jag vätgas i vätskeform.

Måste vätgas alltid vara extremt nedkyld, även vid långtidsförvaring?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Stridis2

#2 » 16:55:05, 24-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vätgas går inte att långtidsförvara, i alla fall inte för Svensson. Vätgasmolekylen är så liten att den diffunderar ut genom ståltuben. Någon månad max så vitt jag förstått.
Vad jag kom fram till när jag läste på om detta så går det att blanda vätgas, naturgas, rötgas osv i en gaskonverterad bil i hyfsat modernt utförande (tittade då på mitten av 90-talets Volvo 940).
Dock lär det slita hårt på motorn att köra på gas.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Gunnar i Sörby

#3 » 22:42:39, 24-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

- Vätgas blandat med syre/luft har vidare explosionsgränser än andra bränslen, dvs kan explodera i ett brett koncentrationsintervall. Alltså lite farligare.
- Vätgas innehåller drygt dubbelt så mycket energi per kilo som bensin, 121 MJ/kg mot 44 MJ/kg.
- Vätgas tar mer plats att lagra per MJ även om man komprimerar till höga tryck, och då pyser det sakta ut som Stridis skriver,
Att ha med vätskeformigt väte i fordon är problematiskt. Kokpunkt vid atmosfärstryck ca -250 grades C. Även vätskeformigt väte har låg densitet och tar mycket utrymme.
- Värmeläckage in i tankisoleringen gör att det förångas och det vätet måste ut. I ett fartyg kan man ju hela tiden använda den gasen, men i bilen blir det inte så elegant...
En kylanläggning för att kyla till -250 C och återföra det till tanken blir komplicerad
Många jobbar på tekniska lösningar, men det är alltså inte problemfritt.
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

torbjorn_forsman

#4 » 23:15:57, 24-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I hittillsvarande vätgasfordon har man väl inte försökt hålla gasen kyld, utan komprimerar den istället till mycket höga tryck (över 500 bar).

Man får inte dra de olika förekommande gaserna (vätgas, gasol/LPG, naturgas/LNG) över en kam, de har högst olika egenskaper både för motordrift och förvaring.

Vätgas är numera knappast aktuell för kolvmotorer, om man ska använda den mer storskaligt i fordon så blir det ihop med bränsleceller och elektrisk drivlina. Det gjordes en del försök med vätgasdrift i kolvmotorer på 80-90-talet, bl a höll entusiasten Olle Tegström i Härnösand på en hel del med vätgaskonvertering av personbilar, och Volvo eller Scania tillverkade en del vätgasbussar som gick i lokaltrafik i någon av de svenska storstäderna. Visst fungerade tekniken, men man hade problem med dels stora mängder kondensvatten i motoroljan, när fordonen gick i stadstrafik och aldrig kom upp i hög oljetemp så vattnet kunde koka bort, så var man tvungen till mycket täta oljebyten. Och dels var det svårt att klara även 80-talets krav på NOx-utsläpp, eftersom vätgasen har så hög förbränningshastighet att det även vid normal drift blir en tryckstöt motsvarande en dieselknackning i början av varje förbränningstakt.

Bortsett från detta, så tycks alla de olika sorternas gas snarast slita mindre på motorn än våra vanligaste flytande bränslen, bl a i och med att förbränningen sker helt sotfritt så att oljan varken smutsas ner eller förstörs kemiskt. Det enda problemet är att eftersom bränslet redan är i gasform innan det blandas med luften, så kan man inte göra som motorkonstruktörerna har blivit bortskämda med från flytande bränslen och utnyttja det värme som åtgår för att förånga bränslet för att ge en extra kylning åt heta delar i förbränningsrummet (framför allt då avgasventiler). Det krävs alltså bra och värmetåliga material i ventiler och ventilsäten på en gasdriven motor, för att få lång livslängd på de delarna och slippa täta ventilslipningar. Åtminstone om man tänker sig att pressa motorn hårt och ta ut så höga litereffekter som man kan göra på flytande bränslen.

Jag anser för min del att en bättre lösning om man ska driva en bilmotor på gas, är att tillföra bränslet till bilen i fast form och sköta förgasningen ombord, under lätt undertryck (alltså klassisk gengasteknik). Då slipper man alla risker som är förbundna med stora mängder brännbar gas under högt tryck ute på vägarna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#5 » 00:17:25, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

TF (och andra som vet): Det är ca 13 - 14 år sedan jag var intresserad av detta eftersom jag var spekulant på en fastighet med ett gammalt experiemntvindkraftverk. Nu blev det inget köp av den gården pga den kommunens dåliga barnomsorgspolitik.
Min tanke var alltså att med hjälp av vindkraftverket producera likström (har fortfarande kvar generatorn). Med elektrolys producera vätgas, komprimera denna och köra i en gaskonverterad bensinbil.
Men det jag fick fram vill jag minnas var att motorerna fick liknande skador som när man använde startgas. Är detta fel? Kanske dags att damma av de gamla planerna igen. :idee:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Volvot24 (trådstartaren)

#6 » 09:49:05, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Allt i tråden var och är mycket intressant att
ta del av.
:smile:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#7 » 11:21:51, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Inte allt för många år sedan, skrevs det om rötgas-anläggningar på bl a jordbruk.

Kommer jag ihåg rätt, så togs det även rätt på gaser från typ surområden i naturen.

Typ i princip nyttja en gratis resurs.

Nåt som används i dag?


.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Bygert

#8 » 13:12:46, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man samlar upp gas från gamla soptippar men då är det metan man är ute efter. Det kan man också få vid rötning av gräs, gödsel och annat, bildas också i sumpområden och sjöbottnar, sumpgas.

Vätgas har potential men man behöver få till det med lagringen. Varken komprimering till högt tryck eller att kyla till vätska känns som nån lyckad lösning. Vad man tittar på är att lagra som metallhydrid, vätgas går utmärkt att lösa i t ex magnesium. Det som komplicerar är att man inte bara ska få in väte, man ska på ett rimligt sätt få ut det också. Det finns troligen inget som är kommersiellt brukbart men det finns lovande försök med olika material. Löser man detta så kan det få stor betydelse för framtida energisystem, kan man lagra energi från vindkraft och plocka ut när det behövs så är det klart intressant.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Stridis2

#9 » 13:20:52, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet att Volvo var inblandad i något sådant projekt. Skrevs om detta i Ratten. Bör ha varit andra halvan av 80-talet. Vill minnas de sa att 7 kor producerade rötgas motsvarande 1000 mils körning. Men efter detta har jag inte hört ett ljud om det.
Ungefär samtidigt så visade man på Aktuellt om något biståndsprojekt i Indien. Där hade man murat upp tre runda cylindrar av soltorkad tegel i en by, kanske tre meter i diameter och två meter höga. Dessa fylldes med kogödsel och ett trälock lades ovanpå. Tätningen mot väggen var inte speciellt bra, men man gjorde locket så bra man kunde så det kunde flyta upp och ner på gödseln. I mitten av locket satte man ett rör och ledde iväg gasen till byns olika kök för att användas till matlagning. Rötgas behöver alltså inte vara komplicerat. Finns ju ett projekt här på M om det också.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mikkel

#10 » 23:15:11, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit på studiebesök på en gård i östergötland där lantbrukaren producerade biogas som drev en vw-motor-generator, jag vill minnas att det räckte tillatt driva två motorer/generatorer som stod i en container. Typ såhär, bilden kommer från LRF-Biogas på gård.

Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

överlass

#11 » 00:13:31, 26-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biogasproduktionen ökar absolut i Sverige och jag tror det har en plats i framtidens energisystem för det vore slöseri att inte använda sig av det.
Anledningarna till att det inte byggts ut mer är osäkerhet på politiska beslut och att danskarna har kunnat sälja biogas till Sverige billigare än vi kan producera eftersom dom har haft ett produktionsstöd.

Men nu handlade ju tråden om vätgas :smile:
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se