Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

ovn vifte

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

ghaven (trådstartaren)

#1 » 13:14:08, 26-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei alle. Sitter og funderer på noe. Fikk en vifte til å sette på toppen av ved ovnen fra min fru. Den har en liten elmotor men ingen batteri. Den produserer strøm av varme og skal fordele varmluft litt bedre i rommet. Lurte på hvordan dette virker og om det går å skalere opp, eventuellt så mye at en kan drive led lys på denne måten. Det var bare en ide som slo meg da ovnen på verkstedet mitt er varm fire til fem månder i året. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren



Hidsmekolek

#2 » 13:35:47, 26-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

ghaven (trådstartaren)

#3 » 15:07:00, 26-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takk for bra film tips. Blir vel for lite til lys, men funderer over så mangt, og er vel samme element som brukes i kjølebokser bare at det tilføres strøm i stedet for å ta ut strøm, synes jeg å få med meg fra filmen. Meget intresant prinsipp i hvertfall og noe jeg ikke har tenkt noe særlig over før nå. Men bra å ha i bakhodet ,og kunnskapen kommer sikkert til nytte før eller siden

1 person gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

tronde

#4 » 20:07:14, 26-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som sitter i vifta er et peltierelement som vanligvis brukes i kjølebokser. Søk etter "thermo electric cooler" og du finner alle mulige typer og priser.

Det er to fysiske effekter her.

Den ene er peltiereffekten som gir kulde (egentlig temperaturforskjell mellom elementets sider) når elementet tilføres strøm, den andre er seebeckeffelten som gir strøm når det er en temperaturforskjell. Peltiereffekten er en varmepumpe med nokså dårlig virkningsgrad.

Kjøleboksen bruker peltiereffekten, mens vifta bruker seebeckeffekten. Det er samme elementet for begge.

Her er et annet eksempel på seebeckeffekten
tronde @ [Allmänt] Volvot24's kluriga prylar tråd

Bla litt tilbake i den tråden, og det er noen praktiske eksempler.

Et termoelement for måling av temperatur er også seebeckeffekten.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se