Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

IR-termometer

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

Kungsis (trådstartaren)

#1 » 23:26:43, 15-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har ni för erfarenheter av sådana? Har provat att använda den för att kolla tempgivare (sitter på en alu-anslutning på blocket) på en motor och då visade den 10grdaer mindre än mätaren. Provade även att mäta utanpå en sliten matt kastrull med vatten och fick väldigt olika värden beroende på hur högt på sidan jag riktade punkten. Vad har ni för erfarenheter? Några bra tips för att få ett pålitligt värde?

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil



Turbodiesel

#2 » 23:32:51, 15-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måla mätstället mattsvart så funkar det bättre. Och tänk på att mätarean ökar med avståndet, samt alltid är betydligt större än laserpekarens prick.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Towil

#3 » 07:54:42, 16-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man måste ta hänsyn till emissiviteten på ytan man mäter på.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kirchhoff ... 5lningslag
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

magloman

#4 » 08:24:48, 16-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haft en i 10 år och på blanka föremål har den svårare att mäta. Vill man inte måla kan man sätta på en bit tejp om det går.
Men överlag är det en kanongrej! Jag är mkt nöjd med min, trots det är nåt billigare fabrikat. Grön är den och köpt på ahlsell men kosta lite jämfört med fluke.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Kungsis (trådstartaren)

#5 » 23:00:35, 16-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen :grin:

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Bygert

#6 » 15:32:46, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätning av temperatur är svårt. Man kanske hänger en termometer mitt i rummet och tror att det är 20.3 grader om man läser av det. Så enkelt är det ju rakt inte. Till att börja med har de flesta termometrar en onogranhet på minst +-1 grad. De som är bättre kostar ordentligt. Sen påverkas också termometern av strålning. Det ger lätt mätfel på några grader i ett vanligt rum. Så om det var den egentliga lufttemperaturen man ville veta får man ta den där avläsningen med en ordentlig marginal för osäkerhet.

IR -mätare är än osäkrare. De mäter strålning och det finns där åtskilligt som kan gå fel. Klassikern är att mäta mot blank yta och få sin egen reflekterade strålning in i mätaren, man får alltså snarare sin egen temperatur än det man vill veta. Mätningen påverkas också av materialets emmesivitet, hur det skickar ut strålning.

Enklare mätare för några hundringar har simpel optik och ingen justering för emmesivitet. Man kan sen om man vill hitta mätare för sexsiffriga belopp som har helt andra möjligheter och noggrannhet - men de kräver då också kunskap om man ska kunna få nån glädje av möjligheterna.

Enkla regeln om att mäta temperatur är att man mäter fel. Vill man inte göra det så ställer det stora krav på utrustning (och därmed plånbok) och kunskap. Med det sagt, man kan ha stor glädje av en enkel ir-mätare och ofta får man värden som man kan tänka att de ligger rimligt nära vad man kan tänka sig är rätt. Men man ska också vara medveten om att det finns en oerhörd potential att det kan bli fel så in i hoppsan. 30 grader fel är inga som helst problem att man hamnar. Om man mäter på ett annat material än vad tillverkaren kalibrerat för eller råkar få in strålning från nåt annat håll än vad man tänkt sig så kommer det att gå käpprätt åt skogen. Så, ja, använd gärna ir-mätare, helst då inte det billigaste man hittar. Men se mätvärdena med en rejäl dos skepsis.

4 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

QV_

#7 » 18:14:49, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min IR mätare verkar desutom vara känslig för sin egen temperatur.
Vill nog vara 20 grader för att visa rätt.

Men när jag kollar tempen på golvet i hallen så max 10 grader fel.... än så länge.
Kostade runt 1000 kr när den köptes på Conrad.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

G-son

#8 » 18:42:37, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Enkla regeln om att mäta temperatur är att man mäter fel.

Jag tror att den regeln gäller oavsett vad man mäter. Bara olika stora fel.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

BM425

#9 » 19:35:20, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska berätta en liten historia om just IR tempmätare.

I mitt förra liv när jag hade livsmedelsaffär brukade kommunen göra besök emellanåt. Vid ett tillfälle skulle kontrollanten kolla tempen i mina frysar, det gick bra tills vi kom till frysrummet. Hon öppnade dörren till frysen o mätte direkt på en kartong läste, -20, -18, -15,-10 o så vidare. Dörren var öppen, just själva ytan på kartongen ändrade temperatur så snabbt att hon fick fel mätvärden.
Det blev ingen anmärkning på det o jag tror att hon själv förstod efter ett tag hur tokigt det var.

Sammanfattning blir att en sådan mätare bara mäter temperaturen på ytan vilket kan ge stora mätfel.
Men det är bättre att mäta än att låta bli o mäta.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Bygert

#10 » 23:14:02, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill minnas att livsmedelsverket meddelade att ir inte var nog tillförlitligt för att grunda förelägganden och annat i den stilen.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

torbjorn_forsman

#11 » 23:19:38, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och om man ska mäta temperaturen i en frys så duger det inte med bara ett enda momentanvärde, man bör logga temperaturen under en längre tid (gärna ett dygn) och studera resultatet i grafisk form för att få klart för sig mellan vilka gränser termostaten reglerar, säkerställa att man inte har råkat mäta just då en automatavfrostning pågick, etc etc.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se