Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Kruv eller gängad kil

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

BM425 (trådstartaren)

#1 » 22:39:15, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu finns det en exklusiv skara "Maskinister" som jag har besökt eller träffat på annat sätt.
De har gemensamt denna pryl i sin ägo nu.
Bild

Historien för min del börjar någon gång 1983, jag läste Driftledarkursen på Plönninge lantbruksskola då. Fick tag på en tidning som jag bläddrade förstrött i en gång. Fastnade för en artikel om en uppfinnare som hade tagit fram denna prylen som han kallade för "kruv", läste hela artikeln som av någon anledning fångade mitt intresse.

Ungefär 12 år senare hade jag tagit över mina föräldrars livsmedelsbutik o lämnat min bana inom lantbruket. Då började en man komma in i affären o undrade om jag kunde hjälpa honom att kopiera en del papper. Det var ritningar, tekniska beskrivningar o en del patentpapper/ansökningar. Då handlade det om musfällan "Mjölner", efter ett tag började vi prata o han visade mig "kruven" cirkeln var sluten o tillbaka till det som fångade mitt intresse.
Hela broschyren finns i PDF nedan.
Bild

Idag så har patentet för "kruven" gått ut men det finns mönsterskydd o patent kvar på en del applikationer o varianter för den.
Min gode vän o uppfinnare har nått en aktningsvärd ålder av 88 år o är fortfarande aktiv med laborationer av enkla mekaniska produkter.

"Kruven" kan ses på sexkantiga P-skyltar runt om i landet.

Den som först hittar en sådan, fotar den :photograph: o lägger upp bilden här med tid, datum o plats ska få en alldeles egen "Kruv" o därmed tillhöra denna exklusiva skara "Maskinister"

Fortsättning följer :skriva2:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

6 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61



BM425 (trådstartaren)

#2 » 22:55:43, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Kruven" var lite för tidigt ute, på den tiden början av 80-talet, krävdes special verktyg för att på ett bar sätt kunna använda den i monteringsarbeten. Idag när det finns styrda nibblingsmaskiner för plåt så är det mycket enklare att skapa användningsområden för "Kruven".
Nedan följer en del exempel.
Bild
Bild
Bild
Dessa bilderna visar exempel på hur nibblade skyltar kan utformas.
Uppfinnaren är fortfarande aktiv o kan tekniken på sina tio fingrar om någon är intresserad.

Ideer har funnit att använda den för att låsa fast skyddsplåtar på maskiner.
"kruven" på bilderna är tillverkad av pressgjuten zinklegering som är gulkromerad.
Andra storlekar o material har provats med bra resultat.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

2 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Bygert

#3 » 23:27:18, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant. Finns det tillverkning idag av den där prytteln?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Stefan1972

#4 » 08:45:37, 18-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast exemplet med skylten ovan är ju ett exempel på varför det sällan slår på marknaden. En överarbetat lösning man tycker skulle bli bättre än motsvarande på marknaden idag. Det kanske det är men om det som finns idag fungerar helt okej så ska det otroligt mycket till innan man ändrar på ett concept. Det blir ungefär som extraljusen nån lanserade som satt innanför rutan. Säkert jättebra men ja....det vinner aldrig marknad.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#5 » 09:20:47, 18-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Räknas dessa?, sitter i ändan på några borrstänger som min brunnsborrare ratade.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

BM425 (trådstartaren)

#6 » 10:17:46, 18-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sorry Mattias, ni skulle hitta en sexkantig P-skylt med denna fäst tekniken. Formen är samma men tanken är en annan.
Det ska finnas en liknande pryl för att låsa skoptänder har jag för mig.

"Kruven" finns inte på marknaden idag. Uppfinnaren sålde skyltsystemet för ett antal år sedan. Minns inte hur mycket av "Kruven" som ingick i den affären. Det finns ett verktyg för att pressgjuta den som är på första bilden (inlägg 1) vem som äger det idag vet jag inte.

Skyltar som använder detta upphängningssystemet säljs av Blinkfyrar.se (har själv ingen koppling till dem).

Ja en pryl som inte tog sig ända fram till marknaden. Den provades hos Facit på 80-talet för att sammanfoga plåtdetaljer.

Att vara frilansande uppfinnare är inte lätt. Många floppar och hittar man en gång rätt så är det flera som är där o plagierar. Att skydda sitt patent kan kosta miljonbelopp.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se