Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Gänglåsning stoppskruv

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera teknik här

Mangan (trådstartaren)

#1 » 11:20:30, 11-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en pelletsbrännare där ett kugghjul sitter fast på axel med en stoppskruv. Nu har stoppskruven börjat skruva upp sig, vilket får till följd att hjulet slirar på axeln och brännaren får ingen pellets.


Bild
Bild


Vad är lämplig gänglåsning eller annat knep? Jag skruvar isär en gång varje sommar för service, så inget permanent.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)



Tracdoc

#2 » 11:41:50, 11-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du borrar en liten anvisning i axeln på några mm för stoppskruven så blir det inte bara klämkraften som håller drevet.

1 person gillar det här inlägget.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Tom N

#3 » 11:45:18, 11-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon droppe gänglåsning borde väl räcka om den vibrerar loss. Det finns ju en uppsjö att välja på men Loctite 243 brukar vara lätt att släppa på igen. 2701 däremot kan nypa väl bra, iaf på små skruv. Men även 2701 brukar gå att få isär utan större mankemang med lite värme om det skulle behövas.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Tom N

#4 » 11:54:48, 11-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tracdoc skrev:Om du borrar en liten anvisning i axeln på några mm för stoppskruven så blir det inte bara klämkraften som håller drevet.


Jag undrar om det inte är tänkt som en ”momentbegränsning” ifall det blir stopp någon stans? Så kedjehjulet slirar innan större haveri?

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Michael Meier

#5 » 13:55:59, 11-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att låsa stopskruven är inte en direkt lösning på längre sikt eftersom du har en rörelse.
Du har för stort spel mellan axel och kedjehjul, det är huvudproblemet.

Tracdoc skrev:Om du borrar en liten anvisning i axeln ....


Finns redan en plan yta längs hela kugghjulets anliggningsyta, så hela cylinderformen på axeln är redigt försvagad/förminskad.
Sannolikt borde två stopskruvar på var sida om kugghjulet häva rullningen som hjulat gör vid varje varv, alltså stabilisera med hjälp av två spännskruvar.


Bild


Bild

Snikvarianten torde vara att banka in en mjuk kil utifrån. Samt använda en kil med ansats, så att du enkelt kan knacka ut den vid behov.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Simon_91

#6 » 14:48:04, 11-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man plats i navet kan man sätta dubbla stopskruvar i samma hål. Riktigt lurigt om man inte vet om, blir lätt tungt för avdragaren.

En lång skruv som man najjar fast, eller om man kan använda en insexnyckel i spänn som låsning på något vis?

Eller ett nytt kedjehjul men taperlock centrum?
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

kimmen

#7 » 15:05:47, 11-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En längre stoppskruv med en låsmutter
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Mangan (trådstartaren)

#8 » 16:09:07, 11-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:En längre stoppskruv med en låsmutter


Hmm, hur menar du?
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

Michael Meier

#9 » 17:12:22, 11-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lång gänga på stopskruven och låsa fast den med en mutter.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

johan.eriksson

#10 » 20:02:00, 11-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men om något har fungerat klanderfritt i något år för att sedan börja jävlas kanske man ska försöka hitta orsaken istället för att hitta en lösning runt problemet…

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Mangan (trådstartaren)

#11 » 20:04:34, 11-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, vad är ditt förslag då...
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

johan.eriksson

#12 » 21:25:42, 11-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En skruv lossnar oftast av vibrationer, har det suttit rätt i några år för att sedan börja lossna kanske man ska fundera på varför. Det är nog inget som är fel i kommunikationen, utan man kanske ska fundera på vad orsakar det som får den att lossna?
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

johan.eriksson

#13 » 21:29:01, 11-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk ett annat senario.
Jag har haft samma bil i 10år, när jag la pa vinterdäcken i höstas lossnade dom.
Det har fungerat 19 gånger tidigare, ska jag börja använda låsvätska på hjulbultarna eller försöka hitta varför dom lossnar?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Mangan (trådstartaren)

#14 » 22:12:58, 11-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så, vad är ditt konkreta förslag i det här fallet hur man tar reda på varför skruven lossat?
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

torbjorn_forsman

#15 » 22:27:25, 11-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kedjehjulet suttit och vickat på axeln så att axeln har nötts ner och hålet glappat upp med tiden? I så fall är det inte konstigt om det blir svårt att få det att sitta kvar med en enda stoppskruv. Michael Meiers förslag om dubbla stoppskruvar bör kunna fungera. Synd att navet är så kort att man inte får plats med två stoppskruvar på längden, men att borra och gänga ett hål till så man får dit en stoppskruv i 90° eller 120° vinkel mot den befintliga bör kunna göra nytta.
Om axeländen eller hålet i kedjehjulet är mycket fult, så kan det vara idé att svarva ner axeln tills man får en ren yta, brotscha upp hålet och tillverka en hylsa/bussning med god precision att sätta emellan, så det hela är absolut glappfritt redan innan man drar åt stoppskruvarna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: lehtine och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se