Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

IR-sikten

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

Volvot24 (trådstartaren)

#1 » 22:52:00, 26-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Mörkersikten mm

Sitter o funderar om IR-sikten är synliga?
Synliga när de används.

T ex vid grisjakt nattetid. Ja, ja vet gris på fyra ben ser förmodligen inte belysningen eller avståndsmätningen med IR kikare / instrument.

Inte ens vi ser detta.... Såvida vi inte kollar genom en digital kamera.

Rikta TV:ns fjärr mot en mobilkamera, så ser Ni vad jag menar.

Bild

En fråga i sammanhanget. Kan jag upptäcka en
fiende som nattetid eller i skymning siktar på mig med en IR-kikare, om jag själv med en IR-kikare söker av ett område framför mig?

Om jag använder en mobil...kan jag upptäcka en övervakningskamera / larm som använder IR-teknik, för att indikera mänskliga rörelser.


.
Senast redigerad av Volvot24 23:08:49, 26-02-2023, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



kimmen

#2 » 23:01:48, 26-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har flera åtel kamrer som har IR belysning, en av dessa lyser mycket svagt när den aktiveras, dom andra syns det ingen ting vid aktivering. Man kan se att djuren upptäcker den som lyser svagt
Finns tydligen olika sorters IR belysning
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Bygert

#3 » 23:22:38, 26-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jämför med ljus. Om nån tittar på dig med kikare, det är ju inget som märks iofs. Vill den med kikaren se dig bättre och lyser på dig med en lampa, det kan man märka.

Samma princip med ir-teknik, det registrerande och förstärkande i en ir-kikare, den tar in strålning från omgivningen, det är inget som kan upptäckas. Vill man däremot ha bättre bild och sätter på en ir-lampa, det kan upptäckas.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

torbjorn_forsman

#4 » 23:42:56, 26-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En IR-kikare som bara omvandlar befintlig IR-strålning till en synlig bild, brukar kallas passiv IR. Om prylen i fråga har en IR-lampa, så kallas den aktiv IR. Man bör också tänka på att IR-strålning innefattar ett stort våglängdsområde och det är inte säkert att t ex en mobilkamera som kan detektera IR från en fjärrkontroll, nödvändigtvis reagerar på alla sorters IR-ljus. Tittar man i specar/datablad för olika IR-prylar så brukar det stå vilken våglängd de arbetar med.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

överlass

#5 » 00:02:09, 27-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En IR lampa med en våglängd över 900 är "osynlig" det glöder lite vid lampans reflektor men inte mer än så.
På mitt sikte har jag en lampa på 940nm den använder jag till 90% sen har jag en starkare på 850nm den använder jag ibland om det är disigt ute då jag tycker den fungerar betydligt bättre än den andra.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

anders.olsen

#6 » 08:55:38, 27-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lumpade för länge sedan, kan minnas fel...

Har för mig att man fick en liten svart burk, om man tittade genom den gick det att upptäcka aktiv IR
Vet inte om det fungerade.

Någon annan kanske vet mera :-)

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

Bygert

#7 » 10:50:23, 27-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det man också ska tänka på är att när det talas om synligt ljus så brukar man mena synligt för oss människor. Andra djur kan vara helt annorlunda. Bin t ex ser upp i ultraviolett, en blomma som för oss är enfärgat vit kan för ett bi ha ett tydligt mönster i ultraviolett färg. Ormar kan definitivt detektera infraröd strålning och hitta varma byten den vägen. Det finns försök som tyder på att även hundar har förmågan att uppfatta infraröd strålning. Det kan alltså inte uteslutas att en aktiv ir är lika diskret för vissa djur som en ficklampa är för oss. Iller t ex lär kunna se till åtminstone 870 nm.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Volvot24 och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se