Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Ta bort rost&gammal färg med laser

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera teknik här

QV_

#16 » 22:44:26, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har vi en laser svets / rostbortagare från ett "lågpris" företag.
Kostar dock 100,000

Men texten de skriver känns "riktig", läsvärt på sitt sätt.
https://www.stahlwerk-schweissgeraete.d ... wcd1500-sv

Läs gärna noterna om säkerhet och strömförsörjning.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



Stridis2

#17 » 17:05:55, 19-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får nog göra en pudel. Träffade representanter från IPG (en av de största tillverkarna av laserkällor för laserskärmaskiner) för några månader sedan. Under middagen så kom den här frågan upp. De berättade att de faktiskt hade något med liknande funktion, men säkerheten var rigorös. Bl.a. var anläggningen bunden till ett specialbyggt rum! :uupps: Långt ifrån de små handhållna prylar man set på Youtube som mer liknar saker från Star Trek. Men systemen finns alltså redan.
Jag ställer mig dock fortfarande frågande till deras effektangivelser. Man pratar om 30% verkningsgrad i en fiberlaserkälla för skärning. Det betyder att om man vill ha ut 1500 W som Stahlwerk pratar om behöver man ha in 5000W. Alltså över 20 A vid 230 V. Lägg därtill kylarens förbrukning som är ganska stor.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Janson1 (trådstartaren)

#18 » 17:53:01, 19-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju vara pulsad lazer också. Dvs, man sänder ut väldigt hög effekt en väldigt kort stund, sen väntar man och sen en hög puls igen osv.. (Ja, det är lika stor risk för en pudel här med?) Med detta så slipper man mycket värme och (jag tror) skall man hålla samma våglängd och fasläge så kan man bara köra lazern i ytterst korta tider per gång?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Stridis2

#19 » 18:22:15, 19-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så gör man i vissa fall när man skär med, bl.a. för att styra värmespridningen vid små detaljer. Men fortfarande, att ange peakeffekt är näst intill lögn i mina öron. I professionella anläggningar har jag bara sett snitteffekten angiven.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

QV_

#20 » 22:47:29, 19-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ju databladet inte speciellt välfyllt med info, samt att det inte var tänkt som något underlag för effektdiskutioner.

Det var mera infon om
Skyddskläder i "massor"
Skyddat område
Störningar på elnätet + EMC
10 till 20 mm (avstånd/bredd?) på rostborttagningen.
Skärdjup på 4mm.

Om det sedan är 1500W utmatat effekt eller inmatad effekt får framtiden avgöra. Det är iallfall en fingervisning om vad som skulle kunna vara möjligt i en framtid för en "privatperson" OM man nu skall hålla på med laser i dessa effektklasser.
Det måste ju vara en rätt stor förbättring i kvalite mot motsvarande jobb utan laser för att överväga kostnaden och den reella farligheten för sig själv om omgivningen.
Vist är en plasma direkt livsfarlig om man så vill men bara i några cm från munstycket.
Men kan man smälla ballonger och tända eld på papper med en 200mW laser vad man man då inte göra med en 1500W (eller 500W) laser.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se